vad är att rekomendera?

T

Tiggertjejen

Vilken sele är att rekomendera till en häst som ska köras in och sen köras lite medbara för att variera träningen och för att det är kul?

Vilken utrustning behövs och vilken sort av sele och vagn?

Tacksam för svar!

Sv: vad är att rekomendera?

Jag skulle köpa en bröstsele, men inte den billiga varianten utan den med lös brösta, stålförstärkt däckel och baksele. Equilex säljer den modellen till bra pris men jag vet inte riktigt hur kvaliten är på den... (miamiamia??) Sen skulle jag köpa en travrockard eftersom de ofta är bekväma och tåliga grejjer, inte hemmabygge om den inte är riktigt bra gjord... Gärna en uppbyggd rockard om det är en stor häst du ska köra med så ser du bättre! Då får du bra funktionell utrustning som är bekväm för hästen att jobba med men kanske inte det ultimata för tävling på högre nivå än lätt klass. Men det var inte ditt mål heller va? Men för att hästen ska fortsätta tycka det är roligt att dra vagnen så ska ju utrustningen passa både hästen och syftet!! Här är vi med bröstsele och rockard

Lycka till med körningen!!

Tack för hjälpen!
När använder man loksele? Vilka prisklasser ligger allt detta i, måste planera hur mycket jag ska spara!

Din bild fungerade inte.

skumt...
aa67cad8ef4c52a72b8ffe406c905bb6.jpg

nu?

Vilken storlek har du på hästen? På equilex kostar den billigaste bröstselen i fullstorlek 3700 om jag hittar rätt! kolla själv på www.equilex.se En rockard kan du hitta mellan 2000 och 6000 kanske. Jag kan rekomendera bulletrockarden! Jag har en sån för shettis (se bilden om den funkar...) men snigelfarmor har en i häststorlek. Annars brukar det finnas många rockarder ute på blocket. Se bara till att det är fjädring och svängel (om du inte fixar en själv) på. Som sagt kan det vara skönt med en uppbyggd också. Men säg ca 4000 för en rockard, så under 8000 kanske? Sen kan man ju göra bra affärer ibland!

Vad har du för häst?

Shettis eller stor häst?

Jag har en storhäst, han kommer att sluta på 160 är nu 154 i manken. Han är inte så grov utan mer smäcker.

Tack för all hjälp

Jag har en storhäst, i halvblodsmodell.

Jag har kört in min häst på en rockard med en finsele.
Om hästen är bakskygg så är en sulky alltid den tystare varianten.
Nu har jag maratonvagn med maratonsele.

En rissla skulle jag aldrig sätta bakom hästen.

Han är inte bakrädd så det ska nog gå bra med en rockard. Tror inte att maraton kommer att blandas in....

smyger in i lite

bröstselen standard cob för 3700 kr
är den att rekomendera?
hur är lädret?
jag kommer hobbyköra min häst till att börja med (bara 1½ än så länge)
och beronde på vad hon och jag tycker om de så kanske vi går vidare.
Men hur de än är skulle jag vilja ha en hållbar sele i bra kvalitet som sitter bra på hästen.

Dutrorvärkligen skrev:
Jag har kört in min häst på en rockard med en finsele.
Om hästen är bakskygg så är en sulky alltid den tystare varianten.
Nu har jag maratonvagn med maratonsele.

En rissla skulle jag aldrig sätta bakom hästen.

Varför skulle du inte köra med rissla? Nyfiken:o .

Tiggertjejen skrev:
Tack för hjälpen!
När använder man loksele? Vilka prisklasser ligger allt detta i, måste planera hur mycket jag ska spara!

Din bild fungerade inte.
Vi andväder bara loksele inget annat. Det har vi när vi kör i skogen och med vanlig vagn.Priserna ligger mellan 1500-8000kr. Men det finns en hel del på tex hästnet.

Vet inget om kvaliten men priset är ju ganska bra om selen bara håller;) miamiamia vet!

åke skrev:
Varför skulle du inte köra med rissla? Nyfiken:o .

En släde har lösa skacklar och är låg.
En rissla har inte det.
Så vad händer om du kör mycket i skog och ska göra en tvärare sväng?

Vi har tomte körningar här och då är det en väg i skogen och förbi en stuga.

så jag vill aldrig ta risken heller när skacklarna är låga och sitter fast.

Tiggertjejen skrev:
Tack för hjälpen!

Man kör oftast släde och risslor med loksele.
Det går att köra en rockard med en loksele men då måste det vara en lägre rockard som är anpassad för att köra med en loksele.
Jag köpte en rockard av en kompis som hade kört den bara med loksele.
Så för att tyngdpunkten i vagnen skulle vara rätt så höjde vi skaklarna och gjorde en högre svänd upptill.

En ny finsele ligger oftast i ca 5000-7000 kr nypris.
En ny maratonsele kan ligga mellan 7000-17000kr.

Smyger in en fråga: kan man köra släde och rissla med maratonsele eller måste man ha loksele?

Druvan skrev:
Smyger in en fråga: kan man köra släde och rissla med maratonsele eller måste man ha loksele?

Man måste ha en loksele för annars blir det inte rätt.
Maratonselens fäste för skaklarna är för höga.
Så loksele ska det vara till risslor eller slädar.

Äh, klart man kan ha bröstsele! Fäst skaklarna i skakelhållarna (på nåt sätt) och sen draglinor i en ditsatt svängel. Bröstan kan du justera så den passar någorlunda.

Nu menar jag hobbykörning nån gång per vinter.
//j

Nora skrev:

jag tycker faktiskt inte dina draglinor ser ut att dra på kortet utan det ser ut mest som att hästen drar med magen/däckeln/skaklarna. linorna hänger ju helt löst.

En släde åker väldigt lätt framåt så det första du ska tänka på är att få dit bakselen bra!!
Sen kan du ju sänka skalelögglorna och sätta fast skaklarna. Draglinorna sätter du fast i en svängel.
På en släde jag har sitter det en järnöggla perfekt till svängeln! Men jag har inga skaklar till den så jag kör inte med den.
Den andra släden har jag inte monterat svängel på men jag har tänkt sätta den på brädan längst bak mellan skaklarna (fyrkantigt U). Hur har jag inte listat ut än riktigt.
Kanske för klent att borra hål i?
Blir nog en stadig rem (tex kohalsrem) mellan den brädan och svängeln. Remmen kan man ju fixera i brädan lite så att den inte åker åt något håll! :idea:

/Lisa

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 135
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar