L
Lord Owen
Sv: Vad är ARTROS egentligen?
Men som jag förstått det är alla former av pålagringar i hasens glidleder spatt och min häst har lite sudd på röntgenbilderna på haserna, dvs lite pålagringar. Men det är inte ignväxt, och han är inte halt och vad jag vet NU blir inte pålagringarna värre. Så spatt måste ju kunna "stanna av" eller liknande (med medicinsk hjälp) eftersom min häst inte har ont men inte heller har helt ihopväxta glidleder?
Ardnas skrev:Spatt är artros, det man kallar för utläkt spatt är när den leden som spatten, artosen, angripit har "vuxit ihop", helt förbroskats. Alltså hela den leden blir stel och går inte längre att använda som led. Andra leder får då kompensera den tappade rörligheten i den hopväxta leden. Samma sak vid ringkota. Problemet är när artrosen angripit leder som hästen inte klarar sig utan. Det här är som jag förstått det iaf.
Men som jag förstått det är alla former av pålagringar i hasens glidleder spatt och min häst har lite sudd på röntgenbilderna på haserna, dvs lite pålagringar. Men det är inte ignväxt, och han är inte halt och vad jag vet NU blir inte pålagringarna värre. Så spatt måste ju kunna "stanna av" eller liknande (med medicinsk hjälp) eftersom min häst inte har ont men inte heller har helt ihopväxta glidleder?