Vad är ARTROS egentligen?

Sv: Vad är ARTROS egentligen?

Ardnas skrev:
Spatt är artros, det man kallar för utläkt spatt är när den leden som spatten, artosen, angripit har "vuxit ihop", helt förbroskats. Alltså hela den leden blir stel och går inte längre att använda som led. Andra leder får då kompensera den tappade rörligheten i den hopväxta leden. Samma sak vid ringkota. Problemet är när artrosen angripit leder som hästen inte klarar sig utan. Det här är som jag förstått det iaf.

Men som jag förstått det är alla former av pålagringar i hasens glidleder spatt och min häst har lite sudd på röntgenbilderna på haserna, dvs lite pålagringar. Men det är inte ignväxt, och han är inte halt och vad jag vet NU blir inte pålagringarna värre. Så spatt måste ju kunna "stanna av" eller liknande (med medicinsk hjälp) eftersom min häst inte har ont men inte heller har helt ihopväxta glidleder? :confused:

Lejonelle skrev:
Artros uppstår pga förslitningar eller inflammationer i ledbrosket som leder till skador eller nedbrytning på ledbrosket. Ledytorna glider inte längre glatt mot varandra, ben nöter mot ben. Kroppen försvarar sig med att bilda mera ben i området = de fina ledytorna som ska passa som hand i handske gör inte det längre och leden deformeras. Smärtsamt och går ej att bota. Skadorna syns på röntgen redan på ett tidigt stadium i och med att ledbrosken förtunnas så att mellanrummet mellan benen mindre.
mvh
Lejonelle

Ja, någon liknande förklaring fick jag idag när artros konstaterades på min unghäst. dålig prognos= inget att göra.. tråkigt på en 4-åring med hela framtiden för sig.. :cry:

Hur har det gått med din häst? Nyfiken eftersom jag har en halt 3-åring hemma där man inte är helt säker på vad som orsakar hältan än, men i röntgenutlåtandet står det "DOF med osteoarthros kotled VF". Någon här som kan förklara det lite närmare????

*Lånar knapp*

Spatt är ingen artros, det är en torr kronisk inflammation i hasledens glidytor. Smärttillståndet som uppstår i samband med spatt är för faktum hur intensiv/agressiv själva inflammation är. Spatt är kronisk, vilket gör att den aldrig läker ut, trots att den sk förbeningen har skett (spattknöl).

För att tillståndet skall kunna klassas som spatt, krävs att glidytan bryts ned av inflammationen. Det är den delen som är smärtsam i processen, och inte när spattknölen bildas. Spattknölen kan komma långt efter det att spatt lagt sig vilande, artros dock bildas pararellt med att en förslitning sker i leden vilket är en smärtsam process.

Vad har du för källa när du säger att Spatt inte är Artros?

Det jag läst mig till och fått information av veterinär säger att det är en form av Artros.

Dessutom mig veterligen är det finns det inget annat ord inom Engelskan än just Arthorities, men jag kan ju ha missat någonstans.

När en glidled vuxit ihop helt och hållet så kommer det inte tillbaka någon inflammation i den leden men det är på hästen en klart ökad risk för att man får en inflammation, nedbrytning, sammanväxning i en av de andra lederna istället.

Det som är viktigt är att så länge som hästen inte har ont så ska den röras normalt med vikt på lång fram/av-skrittning.

Källan är de forskningar som gjorts på just spatt, den sk artrosbildningen som sker kommer först efter det att inflammationen i hasledens glidyta har minskat sin aktivitet.

En ren artros sker i takt med att en glidyta sakta med säkert bryts ned pga te x slitage, detta sker inte vid spatt. Här börjar nedbrytningen av glidytan pga inflammation i denna, först efter att inflammationen lugnat ner sig kan spattknöl ev bildas. Tilläggas bör att alla hästar faktiskt inte får en spattknöl, det kan bl a bero på att inflammationen faktiskt ligger och pyr underifrån trots att hästen varken visar symtom eller smärta.

Wilfa skrev:
Hur har det gått med din häst? Nyfiken eftersom jag har en halt 3-åring hemma där man inte är helt säker på vad som orsakar hältan än, men i röntgenutlåtandet står det "DOF med osteoarthros kotled VF". Någon här som kan förklara det lite närmare????

Det gick inte bra.. inget försök heller..
Hon avlivades i oktober månad...:cry: :cry:

Min häst fick diagnosen arthros i våras och då förklarade veterinären att det var broskpålagringar på benet/leden.

DOF = Dorsalt Osteochondralt Fragment skulle jag tro. Dorsalt i kotled är på framsidan av kotleden. Alltså en "lös benbit" i kotan och ledförändringar i kotleden.

Hej Boj - har du länkar eller referenser till dessa källor? Vill gärna läsa mer, intressant forskning
/Lejonelle

Lejonelle skrev:
Hej Boj - har du länkar eller referenser till dessa källor? Vill gärna läsa mer, intressant forskning
/Lejonelle

Det är bara att slå i google, sök på spatt och SVA har gjort flera studier i ämnet. De flesta på islandshäst.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 478
Senast: MiniLi
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 156
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur