Vad används den här sadelgjorden till?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare L_G
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 138
Sv: Vad används den här sadelgjorden till?

Det är en vanlig dressyrgjord... Den är itne annorlunda?
Den har väl inget resår, men det är inte "Konstigt"....

Ofta på en dressyrsadel så sitter inte hålen exakt bredvid varandra eftersom stropparna är fästa i ett y... Därför är en liten böjd gjord bra för då blir sadelgjorden alltid "rakt" spänd och ingen utav stropparna slappar!

den är anatomisk, därför är den annorlunda.
endel sadelgjordar "dras framåt" när man rider så eftersom svängen går framåt(det böjda ska vara mot hästens framben liksom) åker den ingenstans utan sitter där den sitter. Och åker gjorden framåt kan sadeln göra det också...
Sen sitter den ju bättre också, på rätt ställe från början typ;)*därav anatomisk*

Med hästar som har ett sadelgjordsläge långt fram men ett sadelläge längre bak så gör en vanlig gjord att sadeln åker fram. Har man en sådan här till sådana hästar åker sadeln förhoppningsvis inte fram lika lätt.

Oooooh, jag måste prova! Mina hästar ser dräktiga ut båda två (den ena är en valack... :crazy: ) och sadlar jag vid svansroten sitter jag lik förbaskat och kliar öron på framförallt valacken, efter en liten stund... ;)

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 860
Senast: Derivata
·
Svar
0
· Visningar
680
Senast: Lexa
·