Vad använder ni för täcken till era "westernhästar"

urkella

Trådstartare
Menar nu då först och främst de amerikanska raserna :p
Har jättesvårt att hitta ett passande täcke till min appaloosa, dom sitter jätte illa i hals/bog, spännen och bogveck ligger under bogen & och är jätte långa, går mer till knäna på honom, så måste alltid göra knutar på maggjordarna för att de inte ska vara för långa :crazy: kollade på horsewars täcken som är designade för Quarterhästar men dom är för stora i storlekarna :mad: Så folk vad har ni för täcken till era hästar?

Sv: Vad använder ni för täcken till era "westernhästar"

jag har provat massor med sorter, men dom som överhuvudtaget ens varit användbara är amigo och rambo.!

/ jeanette

Shires! :love:
Det är slitstarka, snygga täcken med bra passform enligt mig! Finns ju i alla möjliga olika varianter och tjocklekar. Sedan är det väldigt bra priser på dem :)

Chili har precis vuxit ur sitt 125 täcke med vanlig halsskärning och ska nu få sig ett nytt i 135 med halvhals istället.
Chili har också ett catago 100grams täcke med halvhals som var lite stort förra vintern som hon ska få ha denna vintern istället :)

På hästar där täckena hänger för långt ner i bogen brukar ett täcke med halvhals sitta bättre än ett med vanlig halsskärning! Vad har du testat för täcken hittils?

Horseware (rambo) tycker jag är stora i storlekarna. Chili har ju 135 nu men skulle absolut behöva en storlek mindre i rambotäcken. Horsewares quarter täcken är ju gjorda för hästar som är extra breda över rumpa och bog och jag har hört från flera att (åtminstone utetäckena) är väldigt stora i bogen.

Horseware Amigo brukar vara rätt djupa och det Chili haft på sig gick till knäna så som du beskriver (trots ponnymått).

Vet att flera med quarter/paint har reagerat positivt över hur Jacsons 4-vägsstretch-täcken sitter så det kan ju vara värt att kolla. Även Horsesaver har jag hört mycket gott om passformen på och enligt mig är det riktigt trevliga täcken :)

Dock säger jag det igen, Shires! :love::love::love:

men går inte dom ner till knäna då? har för mig att de Shires täckerna jag haft förr var stora som hus :p
Nu har han något med halvhals,fick det av en i stallet så vet inte vad det är för märke, sitter illa i bogen fasst det är halvhals. Har testat bucas, treestone (tror jag de heter) och event i utetäcken, event va det som ligger bäst vid bogen, men går ner till knäna. som innetäcke har han nu ett Hippson 4-vägsstretch, men det sitter illa på honom. Han är ju ganska bred i bogpartiet, men problemer är att han knappt har någon bog framtill eller vad man ska säga.

Skissade upp lite snabbt i PS hur nuvarande täcke på ungefär sitter.
22741969.jpg

Senast ändrad:

quartrarna jag skött har haft amigo, dock lite klänningsvarning på dem :P

ponnyerna har jag haft shires på.
jag gillar VERKLIGEN shires täcken :love:

SHIRES!!!!!!!!!!!!!!!!!:love:
Men Rambo är bäst :bow:

Liknande trådar

Utrustning Ska börja inhandla höst och vintertäcken till min häst snart, men han är skit svår att hitta passande täcken till. Han är en appaloosa...
Svar
16
· Visningar
1 368
Senast: feel
·
Utrustning Jag var idag på Granngården och inhandlade ett nytt täcke till min fjorddam. Det var ett tunt regntäcke med halvhals och jag valde...
Svar
14
· Visningar
3 360
Senast: heidi maria
·
L
Utrustning Har varit ute på ännu en session täckesjakt och, såsom så många gånger tidigare, utan bra resultat. Den här gången så styrde jag...
Svar
11
· Visningar
1 505
Senast: Akustik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka