VAd anvander ni for system forsta gangen du ska satta en okand korhast framfor vagnen

angelaL

Trådstartare
Nu behover jag lite tips..

Vara efterlanktade korhastar har nyss anlandigt efter 100 dagar i karantan och en flygresa,, men nu sa ar de hara :d

Men sa kommer vi till det interesanta i det hela, Vi kanner inte de hara hastarna sedan tidigare, tva travare som kors i par, och en pecheron.

De ska tydligen vara jattesnalla att kora och var hogst hastokuniga allt i allo korde hastarna nar de var i australien.

Hur skulle ni borja? Vad tanker ni pa.
Sen sa lagger vi till att vi ar okuniga nar det galler korning, det jag har gjort ar att kora hastar pa gymnasiet, och lite da och da med redan inkorda hastar vilket ifs gott hur fint som hallst.

Senast ändrad:
Sv: VAd anvander ni for system forsta gangen du ska satta en okand korhast framfor va

Man får förstås bedöma själv hur man tycker att det skall göras men jag skulle göra en inkörning i snabbvariant. Det vill säga börja med att tömköra och därefter dra skacklar och sedan släpa. När man känner att hästarna är coola med allt det skulle jag spänna för vagn och ha rejält folk som var med som "säkerhetsvakter". Allt för att inget skall gå snett i onödan och att man därigenom orsakar skador på hästar eller människor eller får okörbara hästar i framtiden.

Dessutom skulle jag låta hästarna vila och acklimatisera sig en tid efter en så pass tuff resa.

Sv: VAd anvander ni for system forsta gangen du ska satta en okand korhast framfor va

Vad spännande!:love:

Vilka beresta hästar!:)

Då ni är lite ringrostiga inom körningen så skulle jag ha försökt få tag i någon som kan hjälpa till dom första gångerna.

Hur säkra hästarna än är och har varit så kan eran osäkerhet (för det är så jag tolkar det att ni känner?) ge er en vinglig start.

Så precis som föregående talare hade jag börjat tömköra dom. Inte för hästarnas skull utan för min egna för att ta det steg för steg i början!

Är det tänkt att ni ska fortsätta köra par med varmbloden så antar jag att ni ändå behöver, en snabbutbildning åtminstone, av någon som är lite mindre rostig!;)

Håll oss uppdaterade om hur det går!:love:

Man får förstås bedöma själv hur man tycker att det skall göras men jag skulle göra en inkörning i snabbvariant. Det vill säga börja med att tömköra och därefter dra skacklar och sedan släpa. När man känner att hästarna är coola med allt det skulle jag spänna för vagn och ha rejält folk som var med som "säkerhetsvakter". Allt för att inget skall gå snett i onödan och att man därigenom orsakar skador på hästar eller människor eller får okörbara hästar i framtiden.

Dessutom skulle jag låta hästarna vila och acklimatisera sig en tid efter en så pass tuff resa.

Exakt rätt! Saken är ju den oxå att säljarna många gånger överdriver "braigheten" hos sina djur o de kan va helt annorlunda i ny miljö så ta det lugnt o som med en unghäst i början. Det brukar märkas väldigt fort hur läget är... lycka till!

Krutrök kom hem till oss 11 augusti..
Han var enligt FÖRRA ägaren.. ja nu är han våran;):banana::banana:
snäll att köra osv..
Körd senast förra vintern..
Han tömkörde jag red och hanterade på backen i 3 veckor innan vi spände för honom..
DÅ under en körkurs med instruktör och medhjälpare.

HELLRE för mycket hjälp och bli posetivt överraskad.. Än att blint tro på det sagda ordet och få sig en otäck upplevelse för både häst och kusk..

Låt hästarna acklimatisera sig i lugn och ro och ta tillfälle i akt att lära känna deras personligheter
LYCKA till

Anna-Carin

JO aklimatisera sig ska de fa gora, de har haft en lang och hard resa for att komma till kina.

Sa de har haft runt 5 dagars total vila, promenader ifs men vid hand.

Tyvarr sa fins det inga korglada proffs runt omkring oss, som sakt hastvarlden i kina ar ganska anorlunda. Att jag har kort hast och vagn i gymnasiet gor mig nog till den mest meriterade kusken pa manga manga mils omkretts.

men nu ar andra dagen av longering over, de tva travarna har gott om energi och ar riktigt framat, enligt varan chef som importerat hastarna (polo ryttare ingen kusk) sa sager han "dont give them too much beens then they will get too hot" Men de ar ganska vallhanterade men som sakt Tomkorning behovs.
De sager att de ar korda i par en massa men hara ser jag bara rikligt av travar trav, vi far se om det lagger sig snabbt och de bara ar lite exalterade av allt nytt och tristessen fran att vara i karantan osv. Eller om de bara inte ar omskolade alls.

Var pecheron,, Pixie. STOR som ett hus och allt sager, dunk dunk dunk nar hon ror sig. Hon saknar helt framat anda och vi maste borja skola henne ordentligt, det ar inte sa bra om hasten enbart kan ga i lunka runt skritt. Dessutom satt vi pa hennes rygg idag efter en massa tester lungnet sjalv.

Det kommer bli nagra dagar till i longerlinan innan tomkorningsremmarna aker pa,, specielt med pixie eftersom hon inte gar framat.

Men slapandes av saker och kolla hur de reagerar kommer sjalvklart att ske fore de kommer upp i vagnen.

Jo jag har erfarenheter av "inkorda hastar" pa gymnasiet sa koppte dom en korhast, (daligt kopp) som forsta gangen vi spannde for honom tog nagra steg i skritt vart skittrad borjade springa kusken forlorade kontrollen omgande vagnen korde over en stor blommkruka som fullkomligt exploderade. Nu ar hasten i fullt sken, en tur runt rundkorallen en tur runt stallet, vagnen gar omkull hasten fortsatter tar alla pinnar till en av hasthagarna kommer tillbaka gar omkull blir intrasslad. Hasten brytter vadbenen, ena kusken bryter armen, groomen akte till sjukhus (kommer inte ihag varfor) vagnen pajar och staketet ar i tusen bittar.. Och ambulansen kommer...

Inkord jo jag tackar :mad:

Jag kommer inte gora det misstaget.. ;) hoppas jag

Okej nu har vi satt hastarna i vagnen efter att ha tomkort.

Med var pecheron Pixie har det gatt bra, hon har blivigt ordentligt inkord men hon har lite svart att svanga vanster,, men om man flyttar henne mellan tyglarna sa gar det bra.

Vi var ute pa vagen idag for forsta gangen :D ( vi korde pa golfklubbens parkering) :angel: som tur va gjorde hon inga hastbollar dara. Hon ar lite valpig och vi gar fortfarande pa sidan om henne for att hjalpa till.

Ska lagga in bilder.

Men nu till problemen. Varat par... Det har vissat sig att de ar inte riktigt ett par, ena hasten gor ALLT jobb, och jag menar varkligen allt, den andra gar bara at sidan och gor inte ett fucking jota :crazy: Det gar inte att svanga vanster eftersom han ar kord pa vanster sida. VAd gor man at sadanna problem?

Sen har jag en annan fraga, i vilken ordning ska man gora allt nar man satter ett par framfor vagnen?

Lessen men det gar inte att radera

Senast ändrad:

http://photos-c.ak.facebook.com/photos-ak-sctm/v126/111/13/555535773/s555535773_356082_8523.jpg

http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-sctm/v126/111/13/555535773/s555535773_356083_8841.jpg

http://photos-b.ak.facebook.com/photos-ak-sctm/v126/111/13/555535773/s555535773_356081_7704.jpg

http://photos-d.ak.facebook.com/photos-ak-sctm/v126/111/13/555535773/s555535773_356103_8411.jpg

s555535773_356102_8073.jpg

s555535773_356083_8841.jpg

s555535773_356082_8523.jpg

s555535773_356081_7704.jpg

Hara kommer det nagra bilder, Kommentera gjarna pa selen. Jag skams for att vissa den for att den ar sa dalig, men det ska koppas en ny. :crazy:

Och jag vet hur farligt det ar att kora med gammalt material men ibland har man inte mycket val. :smirk:

Ahh bilderna vart sa sma,,,

Senast ändrad:

vilken flott vagn ni har att "övningsköra" med :eek:

Du annar inte hur mycket jag vill ha en halvskruttig vagn,,, det vore toppen. Men det ar lyx,, hara (alltsa med halvskruttiga men ordentliga vagnar) :angel:

Men nu till problemen. Varat par... Det har vissat sig att de ar inte riktigt ett par, ena hasten gor ALLT jobb, och jag menar varkligen allt, den andra gar bara at sidan och gor inte ett fucking jota :crazy: Det gar inte att svanga vanster eftersom han ar kord pa vanster sida. VAd gor man at sadanna problem?

En våg löser problemet till stor del, då kan ena hästen gå lite bakom men får dra lika mycket i allafall.

Det går inte att köra dem i enbet? För att lära den andra att dra menar jag? Och lära in allt från grunden igen, funkar ju inte riktigt med en pålle som inte kan svänga... Så skulle nog jag göra iaf, köra dem enbet ett tag och lära in allt igen.

JO det skulle ga om det inte vor for att var enda vagn ar alldeles for tung for hasten att dra ensam. Du har bilder pa den langre upp i traden.

Sa vi borjade sladda ridhuset med dom for att trana dragning och svangning, vilket gar okej med den ena, men efter att gjort det sa vart vi ganska chokade over hur outbildade varat par var. :( omojliga att svanga.

Dessutom ar den andra korhasten bakradd valldigt radd av sig i storsta almanhet men utan sin kommpis vid sidan om sa blir det bara varre. Sa vi hade en olycka nar vi slapade sladen efter honom han kom los och rusade runt i ridhuset :crazy: Inte skadad, men vad de har gjort nar de tranat de hara hastarna ar att bara tagit bort kraftfodret gett ho halligt dom trotta och sen sa har de ju langa vagar rakt fram i autralien (de ar australienare vara hastar :cool:) och efter 5 km ar de lunga :eek: Bra satt att trana hastar.

Sa nu blir det till och spendera mycket tid med den ena hasten long jhon for att gora honom mindre radd.

men som sakt mycket kan ha hant med hastarna under deras longa karantan, flygresa osv, de behover inte vara samma hast som aker som kommer fram.

Men var percheron Pixi gar allt bra med,, hon har sina problem oxa men ingen som vi inte kan fa ordning pa..

Men nu pa lordag ska hon in till shanghai forsta hasten tillaten att komma in i shanghai... :smirk: vi far se hur det gar..

Vad ska snyggpållan göra i Shanghai? *nyfiken*

Edit... såg just din andra tråd... spännande!

Senast ändrad:

vi ska in och kora runt for en galamiddag,, det ska bli skojigt aven fast jag inte kan ga pa den :( men det ar ju okej jag har ju pixan (hasten) vi kanske kan dricka lite champa tillsamans :d ;)

Liknande trådar

Körning Nu i helgen sa ska vi kora var Pixi, en stor pecheron forst pa en polo turnering och sen sa ska vi in till shanghai for att kora hast...
Svar
11
· Visningar
1 365
Senast: nzhelga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka