Vad använder ni för stylingprodukter?

Sv: Vad använder ni för stylingprodukter?

Det är ju stor skillnad, mycket mer än jag trodde. Fluffiga och pälsen ser så jämn ut, all tussighet är borta. Som dunbollar. :love: Har du klippt öronhåren på den första katten?

Mina kissar går visserligen att hantera, men skulle jag köra ett fyradagars program skulle de gå och gömma sig så fort de ser mig, antar jag...

Jag har ju huskatter av skogistyp, långhår med lite strävare päls. Om man skulle lägga till en eller max två grejer utöver schampo och borstning, vad skulle man ta då? Inte föning, det gillar de inte alls.

Nej öronhåren klipps inte, det är "förbjudet", det är nog bara att dom inte syns lika tydligt på det andra kortet :)

Jag är ju ingen expert på skogispälsar, men jag skulle nog lägga till inpackning dagen innan bad och balsam, eller om du vill ha allt avklarat på en dag, ett djuprengörande shampo, ett "finare" shampo och sen balsam. Föningen tycker jag nästan gör den största skillnaden så kan du få dom till det så är det ju kanon, mina katter fryser väldigt mycket efter badet och tycker det är mysigt att bli varma av fönen :)

De gånger jag låtit inpackningen sitta i längre så har katterna gått runt och varit fettiga och slemmiga i flera timmar, sen har jag hjälpt dem ur deras elände genom att bada bort äcklet. :D Hur lyckas man få fett att torka?? :o

Skulle vara intressant att se det där skummet in action nån gång, jag har inte hört talas om det tidigare. Är det en ny produkt? Jag antar att det ger någon slags struktur åt pälsen eftersom det inte badas ur, blir pälsens silkighet påverkad? Jag misstänker iofs att det är grej som man inte bör använda på ragdollen, eftersom de ska ha tätliggande päls och inte fluffig som birmans.

/Erica

Pratar vi om samma inpackning? Jag har Bio-Groom Super Cream som man späder med vatten och sprayar i pälsen, detta torkar på 10-15 minuter och blir inte kladdigt eller fett, kan tänka mig att det kanske skulle bli det om man satte i det koncentrerat...

Skummet är ingen nyhet, vet inte hur länge det har funnits faktisk... Det ger både stuktur och volym åt pälsen plus att det tar bort alla ev. rester av inpackning, shampo, balsam mm, men det gör ingenting åt silkigheten, inte på mina iaf, dom förlorar bara struktur/spänst och volym om jag inte använder det, silkigheten får jag med shampot och balsamet, plus inpackningen då.

Jag har ju huskatter av skogistyp, långhår med lite strävare päls. Om man skulle lägga till en eller max två grejer utöver schampo och borstning, vad skulle man ta då? Inte föning, det gillar de inte alls.

Jag tror det räcker gott med ett bad och borstning för dina katter. Det du ska leta efter är ett schampo som passar till strävare pälsar, Espree Energee Plus Cat schampo är exempel på ett sådant. Och så balsam efteråt, Espree Honey & Oat, dessa två ska vara kanon till skogispälsar och rekommenderas av pälsvårdsgurun Eva Porat (som även är domare) så det borde ju fungera även på dina huskatter!

Och som alltid, flera schamponeringar (späd ut schampot i mycket vatten innan du har i det i den blöta pälsen) och var noga med att få bort allt fett. Ha sedan i balsam och skölj, skölj, skölj. Pälsen ska kännas "knastrig" när den är ursköljd ordentligt!

Vad gäller borste rekommenderar jag alltid mirakelkammen, finns inget bättre och jag använder inget annat. ;)

/Erica

Pratar vi om samma inpackning? Jag har Bio-Groom Super Cream som man späder med vatten och sprayar i pälsen, detta torkar på 10-15 minuter och blir inte kladdigt eller fett, kan tänka mig att det kanske skulle bli det om man satte i det koncentrerat...

Skummet är ingen nyhet, vet inte hur länge det har funnits faktisk... Det ger både stuktur och volym åt pälsen plus att det tar bort alla ev. rester av inpackning, shampo, balsam mm, men det gör ingenting åt silkigheten, inte på mina iaf, dom förlorar bara struktur/spänst och volym om jag inte använder det, silkigheten får jag med shampot och balsamet, plus inpackningen då.

Ja det är samma inpackning, men jag sprayar det inte i pälsen för då lägger det sig ju endast utanpå (har provat) och gör ingen nytta på djupet. Kanske har jag mer inpackning än du och det är därför det inte torkar.

Ok, då tror jag helt enkelt bara att folk inte brukar använda det på ragdollpälsarna, de får ju lite fel look om man arbetar upp volym som på birmorna. :)

/Erica

Jag brukar kamma pälsen åt fel håll samtidigt som jag sprayar i det, då kommer det ända ner i botten, men blir inget tjockt lager.

Ja det är ju olika på olika raser vilket som funkar bäst :)

Jag preppar sällan alla katter, bara den det behövs på (vilket är kanske två bad om året). De fertila blir ju lite för sträva ibland...

Hankastraten:
#1 systems all brightener (tror jag, vitschampo med enzymer som tar bort oxidation)
KWs minkoljeschampo
en droppe liquid silk (på blöt päls)
självtorka, pcl-spray på utställningsdagen om det är extremt torrt och statiskt i lokalen, aldrig annars

Hans päls är perfekt silkig och mjuk av naturen, men kan bli missfärgad av saliven där han tvättar sig mycket. Badas 6-4 dagar innan.

Honan:
KWs minkoljeschampo
liquid silk

Hon har aldrig haft statiskt päls, den tvättas mest för att ge en extra liten silkighet. Den är så slätliggande och bra att hon kan badas bara någon dag innan om man vill.

Fertila hanen:
Jag har aldrig provbadathonom än, pälsen får mycket bra kritik som den är men jag ska göra ett test att få den mjukare till nästa gång:
KW-schampot igen
liquid silk både i blöt päls och på utställningsdagen.

Han har som sagt en helt ren och problemfri päls även direkt efter parningar, men jag ska prova att få en bättre textur på den. Om den är bra nu kan den ju bara bli bättre :idea:

På nästa utställning ska jag köpa provflaskor espree, tror att det kan funka bra på mina också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka