Använder för tillfället en blandning av halmpellets, träpellets och hampa.
Halmpellets ger en väldigt kompakt bra botten att stå på (hästarna går inte igenom till golvet).
Träpellets är lite billigare men inte riktigt lika bra. Dock äter min häst halmpellets ungefär som andra hästar äter kraftfoder så jag behöver "gömma" halmpelletsen under något.
Och precis som ovan nämnda så blir enbart pellets för 'kompakt'. Kisset stannar på ytan och luktar då massor, istället för att gå igenom och bli uppsuget längre ner i bädden. Så därför har jag hampa.
Själv tycker jag torv är förkastligt. Tungjobbat, smutsigt, dammigt och svårt att se vad som är skit/kiss/rent om man inte har väldigt bra belysning. Dessutom en finit resurs så sådär ur den bemärkelsen.
Kutterspån blir flygigt, svårt att få att stanna still (hästarna går igenom till golvet) och svårmockat (urinen håller inte ihop så det smutsiga ströet liksom ramlar igenom). Dock bra om man av veterinära skäl behöver bygga en riktigt mjuk, riktig tjock bädd vid tex hovbensbrott (dock med annat i botten).
Ren halm suger inte urin så bra, men jag tycker att det är relativt lättmockat (med rätt utrusning) och jag är snabb (men jag jobbade med just halm i mina formativa år). Oslagbart för permanentbäddar.