Vad använder ni för foder?

majola

Trådstartare
Jag skulle köpa foder till gerbilerna häromdagen och blev svårt förvirrad... De finns väldigt mycket dåliga produkter på marknaden....

Det slutade med att jag köpte ett musfoder, ur vilket jag sedan med stor möda sorterade ut alla jordnötter, solrosfrön och johannisbröd (nu har gerbilerna godis så det räcker till nästa julafton, allra minst!), undulatfoder och en påse med småfrön. Egentligen ville jag ha kanariefågelfoder också, men det fanns bara med raps/rypsfrön i och det ska tydligen inte vara så bra. Detta tänkte jag sedan blanda ihop.

Herregud, det är ju svårare än att fodra hästar! :crazy:

Sedan kommer de förstås få hö, grönsaker och proteinfoder (ffa kattmat).

Vad ger ni era smådjur för mat? Blandar ni själva eller har ni hittat bra fullfoder? De flesta fullfoder här innehåller massor med solrosfrön och jordnätter = alldeles för fett.

Sv: Vad använder ni för foder?

Uppfödarna rekommenderar "Puiks rått- och musblandning" men den hittar man inte i våra småstäder, utan här får man hålla till godo med antingen bas-gnagarblandning eller lyxblandning. Den senare är ju bara skräp så den går bort. Den första duger om man som du gör plockar bort det som är godis. Sen ska ju inte gerbiler ha för mycket protein från köttprodukter, så var försiktig med kattfodret. Lite är bra, men just bara lite. Jag fryser alltid mina fröblandningar i ett dygn när jag får dem från butik, så slipper jag obehaglig ohyra som är stort sett omöjlig att bli av med: mottfjärilar hade jag ett helt j-a år i lägenheten innan jag lyckades utrota eländena). :crazy:

Jag blandar eget - grynblandning (alla sädeslagen) och Zoomans fullkost blandning, ibland kör jag i lite rostat ris just för att de älskar det så mycket, dock inte ofta. (Är till råttor om någon missat det)
Enda nackdelen är väl att fullkostblandningen innehåller pellets som ju råttor inte ska ha (för nej, inte ens råttpellets är bra för de sjukt nog :crazy: ) men som tur är så rör de inte småpelletsen så jag brukar inte plocka ur de lika noga längre (plockar dock ur det mesta, så lätt hänt att det bara är pellets kvar annars)

Lejonflickan skrev:
mottfjärilar hade jag ett helt j-a år i lägenheten innan jag lyckades utrota eländena). :crazy:

Hur ser dem ut? Jag kanske hade sådana där jag bodde förut.. :crazy:

Just det märket du nämner har jag inte sett här i Tyskland. Här rekommenderas The Pet Factory och JR Farm, men meningarna tycks skilja sig åt väldigt mycket... Allra populärast är Ralf Sistermanns (någon sorts smågnagarexpert och redaktör för tidskriften Rodentia; hans hemsida ) foderkoncept som består av 50% undulatfoder, 20 % kanariefoder utan raps/ryps (ids inte slå upp vilket av dem det är..) och 30% gräsfrön som basfoder. Till det grönsaker och en gång i veckan proteinfoder (ex. ca 2 bitar katt-/hundmat eller 2 mjölmaskar (?) eller lite kokt äggvita). Lite mer energi och protein tilldräktiga och digivande djur förstås, men det är ju inte aktuellt för mig.

När jag läste på om det så lät det vettigt och "nära" gerbilernas "naturliga" foder, så jag tänkte köra på det och se hur de små liven mår.

*springer och lägger fröna i frysen*

Jag köpte alltid mat till mina hamstrar på ett ställe som heter
Fäboden, det är en liten zoologisk handel utanför stan här i Uppsala.
Tyckte det var superbra, maten innehöll massa olika roliga frön,
ärtor, sädesslag o allt vad det heter. Utan pellets! Nyttigt och
varierande. Den hette helt enkelt "fäbodens egen blandning för
hamster" Djurena älskade det! o så var det billigt också, 14:-/kg :)

Jag har marsvin och de får helt enkelt inget kraftfoder! De har fri tillgång på fint hö och får grönsaker två gånger om dagen plus lite extra godis som maskrosblad och gurka ibland. De är i fint hull och pigga båda två! :)

Som små nattflyn ungefär - brunspräckliga. Lade ägg och puppor överallt - blä!

och larverna var gula sedan..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka