Vad använder ni för bett på travare?

Blackberry

Trådstartare
Har sett många ryttare använda pessoa bett på heta montè hästar, men aldrig på en travare för vagn. Hur kommer det sig? Har en valack som gillar att galoppera på tävlingarna och behöver ett starkt bett så att jag kan få kontroll över honom! Nu har jag ett vanligt cressendo bett eftersom jag har hört att de är starkare...:confused: Vad använder ni för bett på era travhästar? :confused:

Sv: Vad använder ni för bett på travare?

Från STC:
"Bettet skall vara anpassat till
munnens storlek, och inte vara under 9 mm i diameter vid beröringspunkten i hästens munveck. Diametern på
alla bett skall vara likformiga och lika stora på båda sidor. Inget bett skall bestå av mer en tre mundelar eller
vara sammankopplat (max. två ledavdelningar). Mundelarna skall vara släta och ha oval eller rund form. Inget
bett skall ha effektförstärkning över 80 mm i bettets längdriktning. Inga typer av snarbett är tillåtna.
I Sverige får även Pessoa- och Pelhamsbett användas i sulkytrav om ej hävstångseffekten utnyttjas. Vid delat
bett skall delarna vara symmetriska. Bett med rörlig hävstång är tillåten. Alla klädda bett utan stålkärna skall
vara utrustad med säkerhetskedja"

Utrustningsbestämmelser

På heta hästar brukar jag använda Faksenbett eller Entömsbett, och så brukar jag döva dom med huva, gummiöron och bomull.
Annars vill jag försöka köra dom flesta på vanligt delat eller happy mouth.

Senast ändrad:

aha okej, ursäkta att jag är så frågvis, men vad har ett faksenbett för verkan?:D Min pålle är stark i mmunnen, men jag vill ju inte dra sönder honom heller... Vad är att rekomendera; faksen eller entömsbett? öppen för alla förslag! tack för svar!

Pessoat har såvitt jag kan förstå inga positiva effekter vare sig vid ridning eller körning. Det blir bara fel i och med att hävstångseffekten och inverkan från nacken blir motstridigt. Kolla i ridtrådar så finns det en utmärkt skiss någonstans som förklarar varför pessoat inte är så lyckat.

I traditionell körning används ofta stångbett med hävstångseffekt, liverpool, kimblewick, postkandar, pelham etc. men dessa är som tidigare talare påpekat inte tillåtna i travlopp om man vill nyttja hävstångseffekten. Om man inte nyttjar hävstångseffekten har de ju inget syfte annat än en vanlig rak eller böjd stång så då kan man med andra ord lika gärna ha ett annat bett.

Kan inte rekommendera något av betten framför det andra - det överlåter jag åt mer kunniga. Däremot undrar jag om det är en häst som rids också? Vår märr har blivit något mer känslig i munnen efter dressyrträning - det kan kanske vara ett tips eller något att testa?

Min sjuåring har tryckskador efter ett järvsöfaksbett som inte fick plats i munnen på honom. Ärren på lanerna kommer han alltid att få dras med och efter det tål han inga ledade bett alls.

Själv använder jag faktiskt raka 9,5-bett på hela gänget och det fungerar utmärkt.
Någon påstod i början när jag gick över (djurjouren?) att jag skulle få dem lite okänsligare av det raka bettet men jag har använt dem i två-tre år nu och är fortfarande nöjd. Jag upplever att de inte blir lika stressade när jag tar i dem som de blev innan.

Är lite olika vad dom kan ha, Faksenbettet finns ju i olika varianter, bred mundel (typ dubbel), vanligt delat och rakt med tungfrihet.

Ett kallblod som jag hade förut var tidigare körd på cresendo och hade sår på lanerna, gomtaket, kinderna och fungerade utmärkt på Faksenbett, dock inte på något annat bett eftersom han låg på och var hård i munnen.

Han var kollad i munnen många gånger om innan vi hittade felet som åtgärdades, efter det fick han inga sår. Tyvärr hade det redan satt sig i huvudet på honom, att han förväntade sig att det skulle göra ont i munnen. Han gick aldrig att köra på vanligt bett om man skulle ha någon slags kontroll. I Ridningen gick han bäst på hack, men även då kunde han sticka, spec. när han lärde sig att han kunde bita fast i skänkeln ist.

Entömsbetten är ju också ganska tjocka.

Senast ändrad:

Mitt förra varmblod var väldigt het, men samtidigt känslig i munnen. Henne provade jag många bett på, allt från raka till svampbetten. Hon funkade bäst på delat HM.

Jag vet inte om du menade att svara mig Ghost men jag förtydligar mig i vilket fall som helst - Mitt inlägg var inte menat som att man inte kan köra på vanligt rakt bett, utan bara att det är ju onödigt att köra med till exempel postkandar om man ändå inte får använda hävstångseffekten för då blir ju postkandaret bara ett vanligt rakt. Med andra ord kan man lika gärna ha ett vanligt rakt då!

Ägaren till hästarna jag får äran och nöjet att köra ibland går på tvådelade bett. Själv tycker jag att tredelade oftast är bättre och tredelat och rakt är det jag använder på min egen häst. Har dock ett postkandar till honom också.

Bett efter häst säger jag! Det viktiga är ju att bettet passar hästen och att hästen trivs med det.

Nix, jag var bara stressad och trodde väl att jag svarade TS. :o

Tja, det fick ju den positiva effekten att jag läste mitt inlägg en gång till och insåg att det kunde missförstås!

det är alltså en kallblodstravare jag har, och han ligger på bettet och är stark i munnen. ska verkligen låta tandläkaren ta en ny titt på honom eftersom han har fått tävla med cressendo:o funderar på att skaffa ett "faksen" om han inte har skav eller liknande, för det är helt klart att han tar kontrollen med ett vanligt travbett.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 052
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18