Vad använder ni för att frysa in råmjölk i?

cusan

Trådstartare
Planerar att frysa in råmjölk ( jag hoppas aldrig behöva använda ). Vad är det bästa att frysa in det i , för att hållbarheten ska bestå ett helt år ? Vilken temp i frysen skall man egentligen ha ? , Mina frysar är nog i överkant kalla , spelar det nån roll ? När efter fölning är det bäst att ta? Hur mycket vågar man ta ? Många frågor blir det ..:)
 
Senast ändrad:
Nu har jag aldrig frusit in från häst men däremot från kor. Somliga bönder fryser in i seminhandskar, andra i petflaskor och de som fryser in regelbundet har speciella "kassett" som är rektangulära påsar i lite styvare plast som i sin tur ligger i en ram av hårdplast (den är nog egentligen oväsentlig, men maskinen man tinar upp mjölken i sen har den designen)

Har aldrig hört något om temperatur i frysen, men helt klart ska det vara kallt och nog hellre för kallt än för varmt.

Ta så snart som möjligt efter fölet fötts. Lever fölet låt den dia innan såklart en kan du ta. Mängd överlåter jag till någon annan (på korna beror det på hur många kalvar de fått innan, tar man för mycket är risken för kalvförlaming övervägande stor om de fått mer än ca 3 kalvar. Men nu är kor funtade på ett annat sätt.)
 
Tack snälla ! Kobönder e ovärderliga :) . Funderar på om fryspåse funkar , eventuellt flera lager runt om ? Dom är ju till för att frysa in i liksom :)?.
 
Ja fryspåsar funkar nog prima, skulle tippa på att en påse räcker. Om en seminhandske gör det liksom ;)
 
Jag tar råmjölk efter att stoets eget föl fått ett par mål. Det är ett kladd att frysa in i påsar. Jag fryser in i 3 dl petflaskor. Fyller dom inte rikigt fulla, och klämmer ur luften som är kvar, så flaskan blir lite platt. Då går det lättare att tina mjölken.

Snor jag sen mer mjölk så skriver jag på, om det är tidig råmjölk, eller senare.
 
Och vi kladdar med påsar. :D Dubbla och märkta med datum, stonamn mängd och värde.. Har använt tvåårig mjölk utan problem. (knuten i innerpåsen åt motsatt håll än vad ytterpåsen har.

AM
 
Tänk att nåt som verkar så svårt blir så enkelt när man får svar från de erfarna.Tusen tack, såna här råd kan rädda liv.:)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Lutten
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
1 011
Senast: MissFideli
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 195
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp