Vad använda istället för havre?

D

Donna

Nu ger jag min häst följande:

Havre
Korn
Vetekli
Alger
Kalk
Olja
Lucern

Hon är ett fullblod under uppgödning. Nu är saken denna, att hon är riktigt energisk, VÄLDIGT het. Och hon får ju inte mycket havre alls, 200gr/mål. Men jag undrar, kanske borde jag ta bort havren helt? För att inte spä på "hetheten" mer.. Inte kul å sitta på den ryggen..=( Någon som har tips på vilket sädesslag man kan använda sig av istället?
 
Sv: Vad använda istället för havre?

Betfor och Krafft Groov brukar funka bra på hästar som är framåt men ändå behöver komma upp i hull.
Har du analys på ditt grovfoder så du vet vad hon stoppar i sig? Annars är det inte lätt att veta.
 
Sv: Vad använda istället för havre?

Sädesslag som inte ger heta hästar är ju korn och det ger du redan.

Det finns även färdigfoder utan havre du kan använda.
 
Sv: Vad använda istället för havre?

Svart havre kanske? Det ska inte göra hästarna så heta på samma sätt.
 
Sv: Vad använda istället för havre?

Okej..får kolla upp det här.. Har en analys, men det var inte jag som gjorde foderstaten så jag har ingen koll på den.. :crazy:
 
Sv: Vad använda istället för havre?

Betfor tycker inte jag är ett smart alernativ att ge til en het häst om man vill ha bort lite energi, betfor ger man ju just för att få snabb energi.
 
Sv: Vad använda istället för havre?

Största delen av energin i betforn är långsam. Betfor fungerar ofta bra till heta hästar.
PL
 
Sv: Vad använda istället för havre?

enligt kraffts rådgivare ( som jag personligen inte har så mycket för) så är betfor helt verkningslöst och ger ingenting mer än god smak....
Jag har såklart fortsatt att använda ändå......
Kli skulle också vara bättre att ge än krossadkorn som var ko mat enligt dom....och inget som hästen kunde tillgodogöra sig.

Själv gillar jag korn och kli också för den delen!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 345
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Har 2 varmblod. Den ena blir väldigt het om den får mkt havre har jag fått veta av förra fodervärden. Den andra som jag har vet vi inte...
Svar
2
· Visningar
1 441
Senast: Worlds
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 182
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp