Sv: Vad anser ni?
Det är ju som Kung Tulle säger, det beror på många faktorer. Kostnaden beror på hur många km stängsel du behöver. Är det bara några hundra meter så är inte kostnaden så stor och kan kanske bortses.
Jag har tryckta Oktowood diameter 100 mm och 2 meter långa med 2 slanor samt eltråd överst och mellan slanorna. Översta slanan c:a 120 cm hög, hästarna är inte högre än upp till drygt 140 cm.
Jag har det inte överallt utan bara runt gården och mellan hagarna, har just nu 6 st hingstar. Men har hingstbete så det varierar, bara våra egna hemma just nu.
Yttersidorna där det antingen är sten-gärdsgård eller vattendrag har jag enkel eltråd på 80 cm höjd men bra kräm i eltråden (galvad järntråd).
De har bra bete med hyfsad stor yta, upp till c:a 8 ha och grovfodertillgång så det är inte jätteintressant utanför om det inte är ett sto
Har haft klyvda ekstolpar tidigare och de håller bra på vissa ställen beroende på var de står, andra har vikt sig efter 6-7 år.
Annat tips för de som bor på våra breddgrader, måla inte vita staket om du inte vill underhålla dem vart och vartannat år
Använder själv Falu rödfärg som det inte växer alger på lika lätt och som det nästan bara är att pensla på igen
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift