Vad anser ni?

Golden_Heart

Trådstartare
Vilket är det bästa staket i längden om man hyr ut boxar till alla kön och storlekar?:confused:
A-Equi-safe staket? Någon med erfarenhet? Finns det bättre/ Billigare staket när det gäller hingstar tex?
 
Sv: Vad anser ni?

Vad jag vet så är Equi-Safe ganska dyrt men även prisvärt och snyggt, samt man får en viss rabatt om man beställer rätt mycket. Jag tycker det verkar som ett lovande staket för ett ställe som vill ha staket som ska passa alla kön.
 
Sv: Vad anser ni?

Svårt att säga, man får helt enkelt räkna på inköpskostnad och hur länge det förväntas hålla samt på hur slitstarkt det är. Dvs kostnad per meter och år.

Hur lätt det är att få tag på nya delar om något gått sönder är också en viktig sak.

Sen finns det ju estetiska faktorer också. Är det endast funktionen som räknas eller ska staketet passa in i miljön runt gården.

Det staket som jag själv gillar bäst är klyvda ekstolpar med 2 granslanor och med 2-3 vanliga galvade järntrådar som bär elen. ( En eltråd ca 10-20 cm över varje granslana och en under den understa slanan ).

För oss är det prisvärt eftersom vi har egen granskog/granplantering vi tar timmer till slanor och ekstolparna håller över tio år ( vi har stolpar som stått i ca 20 år och fortfarande ser bra ut- även om en del förstås fått bytas) och ekstolparna är inte impregnerade vilket spar på miljön!

Fördelen är att hästarna respekterar staketet pga av elen, de står inte och skrubbar sig mot det, biter på slanor etc. Samtidigt är staketet så stabilt att OM elen slutar fungera av någon anledning så håller det hästarna inne och SER stabilt ut. Hästarna springer inte på det av misstag ens när det är mörkt ute.

Vi har haft hingstar i många år på våra staket och det har funkat bra ( och även illbattiga mindre ponnyer).

Exempel på illbattig liten ponny ( ca 120 cm hög) och våra staket. :D

 
Senast ändrad:
Sv: Vad anser ni?

Blir inte trä-staket då, vilket såg ut att vara HorseRail och hur hållbart skulle det vara för tex stora hingstar?
Equi-safe känns hållbar och mer lätthanterligt.
Har du egen erfarenhet av Equi-safe?
Allt staket blir ju fullt om man inte ser efter det?
De lämnar 6 års garanti. Det ska vara hållbart!
 
Sv: Vad anser ni?

Det hade kanske gått om det hade just varit tillgång till skog och kunnat ta därifrån. Men jag har sett ställen där trästaket inte håller för tex en hingst på 700 kg, inte ens med eltråd.
 
Sv: Vad anser ni?

Det hade kanske gått om det hade just varit tillgång till skog och kunnat ta därifrån. Men jag har sett ställen där trästaket inte håller för tex en hingst på 700 kg, inte ens med eltråd.

Men då håller inte plaststaket heller....möjligen ett grovt hopsvetsat staket med järnrör som slanor och då går hästen sönder istället. Att hästar stannar innanför staket beror till 99% pga hjärntvätt. De TROR att de inte kommer igenom.
 
Sv: Vad anser ni?

JA, stål håller ända tills det rostar.
Man ska inte säga att inget staket är underhållsfritt för det är det inte. Alla behövs ses över om det så är stål, Equi-safe, Horserail eller trä/stockstaket eller vanligt elstaket.

Fördelarna skulle jag se med både Equi-safe och Horserail är att strömslingorna är inbakade i staket. Nackdelen är att de kostar rätt mycket. Båda kostar ungefär lika mycket mer meter staket. Fördelen med Equi-safe är just att där följer grindar med eller man beställer dem i hagpaketet.

På flera ställen sedan rekommenderas det att inte sätta ihop hagarna med varandra utan det ska vara en gång mellan varje. Där får man ju fundera vad som är bäst. Hur många ställen har verkligen på det sättet? Jag tycker det mest se att hagarna vid samma yta ligger kant i kant dvs att man använder det ena hagens kant till den andra.
 
Sv: Vad anser ni?

Det är ju som Kung Tulle säger, det beror på många faktorer. Kostnaden beror på hur många km stängsel du behöver. Är det bara några hundra meter så är inte kostnaden så stor och kan kanske bortses.

Jag har tryckta Oktowood diameter 100 mm och 2 meter långa med 2 slanor samt eltråd överst och mellan slanorna. Översta slanan c:a 120 cm hög, hästarna är inte högre än upp till drygt 140 cm.
Jag har det inte överallt utan bara runt gården och mellan hagarna, har just nu 6 st hingstar. Men har hingstbete så det varierar, bara våra egna hemma just nu.
Yttersidorna där det antingen är sten-gärdsgård eller vattendrag har jag enkel eltråd på 80 cm höjd men bra kräm i eltråden (galvad järntråd).
De har bra bete med hyfsad stor yta, upp till c:a 8 ha och grovfodertillgång så det är inte jätteintressant utanför om det inte är ett sto ;)

Har haft klyvda ekstolpar tidigare och de håller bra på vissa ställen beroende på var de står, andra har vikt sig efter 6-7 år.

Annat tips för de som bor på våra breddgrader, måla inte vita staket om du inte vill underhålla dem vart och vartannat år ;) Använder själv Falu rödfärg som det inte växer alger på lika lätt och som det nästan bara är att pensla på igen :D

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Vad anser ni?

Equi-Safe är värdelöst dyrt skräp som mjuknar och böjer sig i solen efter alldeles för kort tid.
 
Sv: Vad anser ni?

Men då håller inte plaststaket heller....möjligen ett grovt hopsvetsat staket med järnrör som slanor och då går hästen sönder istället. Att hästar stannar innanför staket beror till 99% pga hjärntvätt. De TROR att de inte kommer igenom.

En bekant hade en häst som stannade inne med bara stolpar. :D Om det var helt sant vet jag inte , men den gick inte ut när jag var där.
 
Sv: Vad anser ni?

Jag är väldigt förtjust i järnstaket. Hållbart, relativt underhållsfritt. Stänger inne det som krävs, förutsatt att höjden är den rätta (vi hade tre ribbor till hingsthagarna, höjd c a 1.80 m. Visst finns det tokstollar som tar sig över det också, men dittills ingen (trots en av de tokigaste av de tokiga, också enligt allmänhetens utlåtande).

Har sett hingstar bakom A-staket, fyra ribbor med el inbyggd i själva staketet. Mycket effektivt. Och snyggt, så länge det är rätt monterat (inte för snålt med stolpar). När det snålas med för få stolpar börjar det hänga mellan stolparna och det är inte snyggt.
 
Sv: Vad anser ni?

Men då håller inte plaststaket heller....möjligen ett grovt hopsvetsat staket med järnrör som slanor och då går hästen sönder istället. Att hästar stannar innanför staket beror till 99% pga hjärntvätt. De TROR att de inte kommer igenom.

Horserail är plast men det får du inte av hur mycket du än försöker.
 
Sv: Vad anser ni?

Blir inte trä-staket då, vilket såg ut att vara HorseRail och hur hållbart skulle det vara för tex stora hingstar?
Equi-safe känns hållbar och mer lätthanterligt.
Har du egen erfarenhet av Equi-safe?
Allt staket blir ju fullt om man inte ser efter det?
De lämnar 6 års garanti. Det ska vara hållbart!

Många har Equi Safe, åk och titta själv. Jag tycker att det snabbt blir hängigt och fult och det är orimligt mycket inderhåll som behövs pm det ska hålla sig snyggt.

Horserail har trästolp som kan gå av men staketet sitter uppe ändå.
 
Sv: Vad anser ni?

Horserail är plast men det får du inte av hur mycket du än försöker.

Har ingen erfarenhet av det staketet , men kommer ihåg en gång när en man i en affär erbjöd oss barn glass om vi kunde krossa hans dokumenterat okrossbara plast muggar.

Det kunde min lillebror på första försöket.:D

Morsan tyckte det var pinsamt men vi fick våra glassar.

Med det här vill jag säga att oavsett hur säkert ett djurstaket sägs vara så finns det alltid fyrbenta lillebröder som lyckas med det otroliga. :D
 
Sv: Vad anser ni?

KL

Jag har trästolpar och 20 mm elband. Funkar bra men här är det ingen fara om de skulle rymma heller. Runt ridbanan vitmålat trästaket, snyggt och hållbart men kräver mkt underhåll...

Är Equi Safe samma som A-staketet?
A-staket tycker jag verkar bra, de jag sett har varit fina efter flera år. Snyggt och säkert. Skönt att slippa måla. Men har du stora ytor att hägna in så kommer det kosta multum! Ca 150 kr metern, det blir 30.000 kr för staket runt en ridbana... Hagar är förhoppningsvis större än så.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad anser ni?

Stallet där jag står har det Franska Elbandet.

Ganska dyrt i inköp, men jäklar vad det håller sig bra!
Har suttit i typ 10år, och det ser nytt ut. Leder ström bra!

Min häst har gått igenom staketet (översta tråden), som bara följde med, brast inte. Det var bara att stänga av elen och sätta tillbaka tråden igen.

Tycker du ska ta dig en kik åtminstonde på Franska Elband.

finns bla här.

// Niikon92
 
Sv: Vad anser ni?

Men då håller inte plaststaket heller....möjligen ett grovt hopsvetsat staket med järnrör som slanor och då går hästen sönder istället. Att hästar stannar innanför staket beror till 99% pga hjärntvätt. De TROR att de inte kommer igenom.
Har du räknat på vad hopsvetsade rör blir för kostnad per hag-meter?
 
Sv: Vad anser ni?

KL

Jag har trästolpar och 20 mm elband. Funkar bra men här är det ingen fara om de skulle rymma heller. Runt ridbanan vitmålat trästaket, snyggt och hållbart men kräver mkt underhåll...

Är Equi Safe samma som A-staketet?
A-staket tycker jag verkar bra, de jag sett har varit fina efter flera år. Snyggt och säkert. Skönt att slippa måla. Men har du stora ytor att hägna in så kommer det kosta multum! Ca 150 kr metern, det blir 30.000 kr för staket runt en ridbana... Hagar är förhoppningsvis större än så.
Equi-safe ger 6 års garanti och Horserail vilket jag tror att det blir ger 20 års garanti.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 272
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 868
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
642
Senast: Glimra
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 385
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp