Vad anser du?

K

krista

Idag när jag var hos min häst hände det en ganska otäck incident. Jag skulle tvätta rent ett sår som hon har fått på ena frambenet av en annan häst. Så fort jag nuddade det så bet hon mig i låret! Dum som jag var hade jag henne lös i boxen, självklart borde jag ha stallat upp henne i stallgången men jag tänkte det är ingen fara. Jag blev väldigt chockad och av ren reflex så smällde jag till henne :confused: Har haft henne i ett halvår och hon har aldrig bitit mig innan. Hon är visserligen väldigt speciell och lynnig.

Efter hon hade bitit mig så ställde jag upp henne i stallgången och satte på henne en munkorg för jag var ju tvungen att göra rent hennes sår. I början blev hon jätte arg men sen när jag hade gjort rent det lite så lugnade hon ner sig. Hon märkte väl att det inte var så farligt.

Jag tror att hon bet mig för hon inte var beredd på vad som skulle hända och att det gjorde ont på henne. Många säger att en häst aldrig biter eller sparkar sin "ledare". Det såg nästan ut som hon skämdes lite.....

Vad tycker du????

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad anser du?

Hon bet förmodligen rent reflexmässigt för att det gjorde ont, precis som vi själva kan "klippa till" om någon tar tag i en ond arm.

Sv: Vad anser du?

krista skrev:
Idag när jag var hos min häst hände det en ganska otäck incident. Jag skulle tvätta rent ett sår som hon har fått på ena frambenet av en annan häst. Så fort jag nuddade det så bet hon mig i låret! Dum som jag var hade jag henne lös i boxen, självklart borde jag ha stallat upp henne i stallgången men jag tänkte det är ingen fara. Jag blev väldigt chockad och av ren reflex så smällde jag till henne :confused: Har haft henne i ett halvår och hon har aldrig bitit mig innan. Hon är visserligen väldigt speciell och lynnig.

Efter hon hade bitit mig så ställde jag upp henne i stallgången och satte på henne en munkorg för jag var ju tvungen att göra rent hennes sår. I början blev hon jätte arg men sen när jag hade gjort rent det lite så lugnade hon ner sig. Hon märkte väl att det inte var så farligt.

Jag tror att hon bet mig för hon inte var beredd på vad som skulle hända och att det gjorde ont på henne. Många säger att en häst aldrig biter eller sparkar sin "ledare". Det såg nästan ut som hon skämdes lite.....

Vad tycker du????

Hon bet för att det gjorde ont helt enkelt inget annat, det där med ledarskap och dominans har inget med saken att göra. Det pratas alldeles för mycket om det som inte stämmer.

Hästens enda sätt att protestera är ju att bita eller sparka förutom att signalera med kroppsspråket. Att bitas tyder oftast på en mer självsäker häst då den inte står i position att fly snabbare som en häst som sparkar gör, fast i det här fallet så stod du ju i ett läge där det var "bättre" att bita ist för att sparka för att bli av med det onda.

Att träna en sådan här sak är svårt eftersom det handlar om smärta, fast med belöning (godis, klining eller liknande) kan man komma långt iaf ändra hästens inställning till det hela om den vet att det kommer en belöning. Det hjälper inte att bli arg, irriterad eller slå till henne det kommer bara göra henne mer negativt inställd till hela situationen och svårare att hantera nästa gång då den är förknippad med dels smärta och ilska från dig.

Då jag tränar med hjälp av klicker så hade jag använt mig av det i en sån situation. Lycka till.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka