vad allt behövs för lösdrift?

videnlis

Trådstartare
det finns kanske nån tråd för just detta,så ta bort eller flytta om det behövs.

som rubriken säger, så vad allt behöver man tänka på om man skulle ha 2-3 islänningar hemma på lösdrift.

vi har inget färdigt,så allt ska byggas...hur stor skall ligghallen vara för 3 islänningar? hur många boxplatser behövs (alltså sjukbox)?? om man nu ska bygga nytt skulle ju det vara det idealistiska att bygga allt i ett? sadelkammare/foderrum/torkrum o allt vad som kan behövas.men om ligghallen är ute på en åker,skulle det kanske trots allt vara bättre att ha en skilld byggnad,närmare huset för det???

vi har en gammal lada som kanske kunde fungera som ligghall men den ligger en bit bort..skulle man månne kunna använda den?men då skulle man måsta ha matning,in och utsläpp på ett helt annat ställe,så man inte behöver springa jättelångt varje gång man ska ha tag på hästen eller mata dom.

hur har ni gjort? hoppas ni förstår hur jag menar..blev nog lite råddigt:o

Sv: vad allt behövs för lösdrift?

Det här med matning, ska ni inte ha fri tillgång på hö? Jag antar att isisar är lättfödda så magert hö kanske? Sen tycker jag efter alla mina år på lösdrift att en bra uppvärmd skötselplats är guld värt när man är ute i ur och skur. Sen undrar jag om det är så bra med åker som hage, risken är ju att det blir väldigt lerigt och upptrampat.

Apropå matningen.

Jag tycker att det är en fördel med att fodret inte är i ligghallen. Då blir det mindre att mocka...:angel: :laugh: Saltsten och vatten finns i vår ligghall.

Sen har jag personligen inte fått det berömda arslet ur vagnen och fixat en feeder för min och den andra stalltjejens kuse - än mindre ett bra tak över.

hmm..jag har egentligen inte tänkt över detta helt färdigt märker jag!

nej,fri tillgång skulle nog inte passa,den isisen jag har nu skulle lätt äta ihjäl sej.
så ladan en bit bort skulle nog inte fungera då..jag hade tänkt att man kanske skulle kunna ha den som ligghall,men ha fast en matplats närmare vårt hus,med tak över...i närheten av matplatsen kanske ett utrymme som skulle vara varmt...

det problematiska är att det inte fimms annat än åker till hage..sen finns ju skog,men den närmast är nyplanterad,så det passar inte, o sen går det en traktorväg,som inte gärna kan kapas av med stängsel till hage,för det skulle inte svärfar gilla!skogen "efter" traktorvägen är kanske bra,men för långt borta för att få praktiskt.
detta stör mej enormt..det finns 200 hektar,men ingenstans att klämma in en häst! det har jag tänkt förut oxo,att nog är det underligt,men så tycks det nu bara vara..:confused:

Åker funkar alldelles utmärkt som hage, sen beror det ju på vilken marktyp det är hur lerigt det blir.

Det viktigaste är att hagen är tillräckligt stor så det inte blir för stor belastning på den och sen kan man ju vid behov ev dränera och grusa upp utsatta platser som tex utanför ligghallen, utfodringsplats, grindhål. mm

Ladan skulle du mycket väl kunna använda som ligghall! Det är bara att eventuellt att rusta upp den, väldigt bekvämt för er, och eftersom du bara ska ha 2-3 hästar så kan jag med säkerhet över datorn säga att det räcker. I ligghallen kan du även placera en saltsten, då blir den ju inte blöt heller!

Att installera en vattenkopp med elslinga är verkligen att rekommendera! (kostar runt 10.000kr/st) men det sparar verkligen på ryggen och jag skulle verkligen säga att det är värt det. Då kan man bara kolla så att den funkar med jämna mellanrum och göra rent den lite då och då, plus att den är mycket lättare att hålla ren än ex. ett badkar. Plus att vattnet inte fryser på vintern! -vilket är det allra bästa då det är fruktansvärt tungt med vatten just på vintern.

Att bygga ett litet stall är också att rekommendera, men värme i sadelkammaren -dels för er själva och för lädrets skull. 1-2 boxar skulle väl egentligen räcka.. vi har ca 75st hästar på gården och har 20 boxar. Sen kanske det är bra att ha något extra rum som ni kan ha lite som förråd? där ni kan ha eventuella kraftfoder, täcken, borstar osv.

Angående mat, antingen skulle ni kunna ha fri tillgång på något "dåligt" hö (hö med inte så höga värden). Eller så kan ni ha fri tillgång på halm och sedan fodra 2ggr om dagen (morgon+kväll) med hö/hösilage, med bra värden.
Vi har gjort så att vi har ställt en höbal bredvid själva hagen och sen kastar vi bara in hö när vi ska fodra. På så sätt slipper man släpa hö fram och tillbaka, -då kastar man det bara över staket, vilket som för oss är mycket smidigt! När det börjar bli upptrampat så ställer man bara nästa nya höbal lite längre bort/lite närmare..

hmm....usch vad vi bor på ett dåligt ställe.
ladan skulle utärkt rymma åtminstone 5.6 islänningar,den är rätt så stor.men sen skulle den måsta balkas av för det förvaras några lantbruksgrejer där.
delen där själva ladan är,har ju såklart ingen dörröppning,öppningen är var maskinerna står..om jag känner min kära släkt bra,så kan man inte tänka sej att såga upp något hål..:mad:
sen är det ju dessutom så, att ladan ligger kanske 400 -500 meter bort,tvärs över åkern,men sen måste det ju naturligtvis finnas en liten å mellan åkrarna, så att huset o ladan blir på varsin sida.:crazy:vi har en bro över ån, det skulle gå att laga en bättre o stadigare,så att man skulle slippa över med häst.
men med tanke på att ladan ändå är lite onödigt långt borta,man går nog inte dit mer än engång per dag? så skulle man kunna ha matplatsen närmare huset,vid åkerkanten,på andra sidan ån.det är säkert inte så bra att ha en bro över,som finns i hagen?eller skulle man kunna smalna av hagen vid bron,så att hästarna ändå inte drumlar ner i ån? alltså att man bara slipper över på bron,inte brevid..förstår ni?
i källaren har vi varmt utrymme där man i prinsip skulle kunna ha sadlar o sådant,täckena skulle torka bra,men gubben skulle nog inte gilla att man kom in med hästen o tex ryktar den där...

usch vad hopplöst..åkern är dessutom bara lera:(och man skulle nog säkert inte heller få köra till grus eller nåt som skulle förstöra själva åkermarken.suck.

kanske det trots allt skulle vara behändigare att fixa till ett litet stall,fast bara ett sånt där flyttbart,med boxarna rätt ut bara..de kostar ungefär 35000..men ett sånt skulle man få närmare..hagen är ändå fortfarande ett stort frågetecken:confused:

Du kan inte ha lösdriftshästar på en leråker om du inte får förstärka marken. Det funkar inte!

Jag har öst ut över hundra ton sten och lika mycket asfaltskross och tegel och det bär ändå bara i del små stråk :-P

I lösdriften och på alla belastade ytor måste du ha torrt dränerat golv. Typ markduk och massor med grus.

Leråker funkar som sommarbete när det är torrt.

Jag har 1½ ha lermark till mina hästar på lösdrift - har dikat den för 50000, byggt lösdriftshallar förråd & sjukbox för 140000 och förstärkt mark för >100000. Och ändå är det LERIGT :eek:

Mycket enklare och billigare att ha hästarna på en plats med bättre förutsättningar!!!!!

Du kan inte ha lösdriftshästar på en leråker om du inte får förstärka marken. Det funkar inte!

Jag har öst ut över hundra ton sten och lika mycket asfaltskross och tegel och det bär ändå bara i del små stråk :-P

I lösdriften och på alla belastade ytor måste du ha torrt dränerat golv. Typ markduk och massor med grus.

Leråker funkar som sommarbete när det är torrt.

Jag har 1½ ha lermark till mina hästar på lösdrift - har dikat den för 50000, byggt lösdriftshallar förråd & sjukbox för 140000 och förstärkt mark för >100000. Och ändå är det LERIGT :eek:

Mycket enklare och billigare att ha hästarna på en plats med bättre förutsättningar!!!!!

jösses!
jo, jag håller med att det blir billigare att ha dem installade då.om man bara har en häst..men det är vägen till stallet 50 km tur och retur,som jag tycker är lite onödigt lång,på vintern efter jobbet som slutar 17,...
men det är värdens bästa stall,så kanske hästskrället får stå där ,o ha det bra..

joo, men då måste ju jag skaffa en häst till=billigare att ha en uppstallad resten av året..
nå, kanske nångång...drömma vidare kan man ju,men nog är det mycket som talar emot,fast mark finns...

:Dprecis, det finns ju oxo,om inte den jäkla björkskogen skulle vara just där..

Kinkig släkt du har ;)

Förslag 1: Flyttbara mattor - förstör inte marken
Förslag 2: Grind över traktorvägen gör att traktorn kommer in o ut ur hagen.
Förslag 3: Använd traktorvägen över ån även till hästarna. Det behövs inget staket för att stänga av ån, hästarna är smarta nog att inte drulla i.

Bonus 1: Gubben slipper röja sly i skogen ;)
Bonus 2: Du kan använda tiden till annat än att åka 10 mil extra per dag.

:bump: /Linda

Såg att du möjligen bor i Raseborg i Finland? Här har vi vad jag vet inte än regler om hur marken ska dräneras, men det kommer nog att komma inom några år. Jag håller med de andra att om du bara får så håll hästarna där bland björkslyet, de trampar upp sina egna stiigar, trots att det kan se verkligt eländigt ut innan, och det fungerar verkligen fint. Själv har jag min ponny på lösdrift var 1/3 är öppet och 2/3 är skog, och vi har kuperad terräng, det är backar, stenar, berg, träd, elstolpar.. Stallsägaren undrade om viborde gärda in olika områden inne i hagen så hästarna inte skadar sig, men vi kom fram till att de är ju inte riktigt dumma i huvudet och frånsett ett balltramp och något sår så har vi inte haft några skador alls, inte ens vrickningar. T.o.m. exemtäcket höll i somras trots stigarna ;)

linka- absolut,de förstår inte alls nöjet med att ha häst,det e ju inga INKOMSTER!
mattor, i vilket material?
det e svårt utan karta att förklara,men ån går vid den leriga åkern, traktorvägen går på andra sidan av huset,bakom björkskogen.grannarna har hästar vid ån, engång drullade en av dem ner,och på vintern har de rymt nångång över isen..slyet skulle definitivt röjas undan ;) min häst ÅT UPP säkert 10 vuxna björkar för nåt år sedan,rev bort all bark så högt hon nåddes..:eek:det var dock före jag köpte henne, när hon hade varit ett år hos en annan typ,som inte skött om henne på bästa sätt..men är rädd att hon skulle stoppa i sej varenda björk, o va skulle svärföräldrarna SEN säga:angel:

leila, jo här i finland..jag har inte hört om att det finns nån sån lag,finns det i sverige?
kanske man skulle kunna ta en dela av björkhagen,o sen fortsätta över traktorvägen i i skogen..men gubbarna hoppar inte gjärna ner o öppnar grindar,den gången per år de ska förbi..dessutom rider grannarna där ibland,,svåra saker...

nå hur som helst är det inte på agendan just nu.först ska hon föla o fölet ska avvänjas,så om typ 1½ år..

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 097
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej! Finns det några tips där ute vad man skulle kunna döpa en lösdrift? 😃 Ett nystartat företag. Själva lösdriften och företaget kanske...
Svar
8
· Visningar
1 254
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 119
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
3 323
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar