Vad äter era hästar under en dag?

Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Häst 5-årig lätt halvblodstyp (ca 550 kg), kommer till vintern vara i lätt träning och förmodligen gå på:
ca 7 kg hö
0,7 kr lucern hackat strå
2 - 2,5 kg havre
0,4 kg betför
0,4 kg kli
E-vitamin och selentillskott
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Varmblodssto, 11 år, 158 cm hög. Ger di åt 4 månaders fölunge. Rids för tillfället 5 dgr/vecka, är under igångsättning. Normalt(när hon ej har föl) tävlar hon distans.

12 kg hö
1½ kg KrafftPlussGrön
0.45 kg LucernHack
0.4 kg Soja
0.2 kg Betfor
1 mått Basic E
1 mått KopparJärn

Fjordsto, 22 år, 131 cm. Mer el mindre pensionär, motioneras ca 4 dgr/vecka lugnt.

6 kg hö + ca 2 kg silage
0.5 kg KrafftGrund
0.2 kg Betfor
0.2 kg Foderjäst

Båda har uträknade foderstater. Proteinfattigt hö iår, därav mkt proteintillskott till varmblodet som ger di och behöver massor.

Har även fölet då, korsning hbl/vbl, 4 månader, beräknad vuxen höjd ca 160 cm.

Diar framförallt.
Ca 2 kg hö
0.25 kg KrafftPlussGrön
0.2 kg LucernHack
0.1 kg Betfor
0.1 kg Soja
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

10 årig halvblodsvalack. Tränar 5 dagar i veckan. Utbildad MSV dressyr. Vikt 650 kg.

Fri tillgång på hö. Nu äter han ca 6 kg, till vintern går det åt ca 10 kg.
0.8 kg lusernhack
2.5 kg korn
0.8 kg fibergi bas
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

varmblodig travare, ca 530kg, lättfödd typ

nu:
rids 5ggr/vecka, minst 1h/gång, (helst 1,5)

bete 6.00-19.30
3kg hö
0,2 kg betfor
0,2 kg kornkross
100g miner blå (ska bytas till 50g steel joint nästa vecka pga dålig hovkvalité)

till vintern:
kommer ridas 4-5ggr/vecka, 30-90min skritt
8-10 kg hö (beroende på hur kallt det är, detta är nästan fri tillgång för honom)
0,2kg betfor
0,3kg kornkross
50g steel joint
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Oj, skrev nog lite luddigt där, menade att detta blir höstfoderstaten. Vi har inte kommit igång riktigt med det än utan hon får mest bara en massa hö och det gräs som finns i hagen. Bara lite musli efter ridning. Så vi får se!
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Då får du återkomma, för det där är lite spännande tycker jag!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
408
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
3 102
Senast: Elisha
·
  • Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: Cina B
·
  • Artikel
Hästnyheter Beroende på hästens ras, ålder, kondition och päls har de olika förutsättningar för att klara vinterns kallaste dagar olika bra. Här ger...
Svar
0
· Visningar
188
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp