Vad äter era hästar under en dag?

H

Hemligisten

Skriv gärna... kul att gämföra.. men skriv även ras, ålder och vad hästen utför för träning...
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Häst: 11-årig varmblodig travare 500kg

Kommer att stå på:

6 kg hö
1,3 kg havre
0,4 kg Spillers stud & youngstock mix
0,1 kg soja
0,4 kg linfrökaka
100g miner blå

b-vitamin
tokosel

Jag rider 5 dagar i veckan, tömkör 1 dag, tränar en dag för instruktör, arbetar henne resten av dagarna antingen ute i skogen, på gärde eller på ridbana.
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Mina hästar äter väldigt olika trots samma typ av hästar i samma arbete.

ANNIE,3år eng fbl sto i full träning (startar regelbundet)

Fri tillgång på hö, äter 8-10 kg
Fri tillgång på lucern, äter 2-3 kg
Ca 3kg Gain racing mix
Ca 5kg Ers foder (extra fett för korsförlamningshästar)
E och B Vitaminer + salt

ÄLGEN, 5år eng fbl hingst i full träning (på väg igång efter skada)

Ca 7kg hö
Ca 4kg Gains racing cubes
salt

Båda hästarna står på halm men bara hingsten äter av den.
Hingsten är smällfet medans Annie är tunn som en skrika, dom är dessutom syskon!
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Häst: halvblodssto på snart 2,5 år. Ej i träning.

Grovfoder:
7 kg hö/dygn
4-5 kg halm/dygn (strör med spån)

Kraftfoder:
1/4 kg betfor/dygn
2 dl havre/dygn
Miner grön + pelleterad Protexin + Proviva

Saltsten och friskt vatten är ju också en självklarhet.

Just för tillfället får min häst inte så mycket kraftfoder då hon haft problem med diarre. Succesivt kommer kraftfodergivan att ökas och då kommer jag även att tillägga Krafft Pluss Grön (som hon tidigare gått på) eller Krafft Nya Groov.
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Evelyn 12-årig vbltravare

10-13 kg hösilage
1,5 l hel havre
1 l korn
1 l betfor
1/2 dl miner blå
morötter
och äpplen ibland

jag rider henne 7 dagar i veckan, i skog och mark. hoppar, dressyrar, busar..
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Kallblodstravare sto ca 450 kg 12 år promenadridning/lätt träning
10 kg hö
1,5 kg lucernhack
0,1 kg Krafft Protein +lite, lite havre (mest för att hon ska få nåt i krubban medan de andra käkar)
0,1 kg Miner Grön
+salt samt just nu Bioglucomin
ger även morötter och nässlor (torkade givetvis :) ) i växlande mängd

Höet ligger på; 41 smbrp och 8 MJ/kg foder.
På detta ligger hon alltså HÖGT över sitt behov, både på energi och protein, men jag har valt mellan en häst i ngt överhull som är vänlig och vettig att hantera, eller en häst i lagom hull men ständigt hungrig och förbannad. Med tanken, att när hon går på bete om somrarna äter hon antagligen flera gånger mer än vad hon får i sej nu i näringsväg, och kan ändå hålla sej rätt bra i hull (å andra sidan RÖR hon sej mycket mer sommartid också, bättre hagar och att jag jobbar henne mer på sommaren, men jag ska iaf prova och se). Nu börjar hon bli såpass stark och musklad så jag tror hon ska kunna bära upp lite övervikt.

Kan numer konstatera att hon tom har hö KVAR på morgonen, tidigare åt hon upp sitt kvällshö på 1 h och stod sedan resten av natten och blev mer och mer arg...
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

5-årig häst av varmblodig ridhästtyp, sist jag vägde henne vägde hon 475 kg nu ligger hon nog på ~500. Ganska lättfödd.
Höstfoderstaten kommer att bestå av ca 8-10 kg hö, och beroende på höets värden får hon lite hel havre på morgonen och D&H muslifoder efter träning. Inget kraftfoder till kvällsmat, bara om det behövs proteiner, och då får hon det i form av lusernhack.

Mest styrketräning av bakben och mage och rygg i lugnt tempo, varvat med uteritter med mer konditionsträning.
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Har du märkt någon skillnad på din häst sedan du började med GI-tänkandet?
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

ridtravare ca 550 kg, 7 år, rids ca 5 dagar i veckan. Varierad träning, både långa och korta ridturer i varierad terräng i alla gångarter och ibland i bara skritt, tömkörning mm

Har inte fått analysen än, men jag tror det värsta. Analysen ska komma i slutet på denna vecka!

Fri tillgång på hösilage, käkar ca 17 kg
0,22 kg vetekli
0,2 kg krafft pluss grön(snart slut)
0,15 kg soja
0,35 kg hippo alfa
20-25 gram salt

Hon är i bra hull! Hon går fortfarande ute i sommarhagen, men det finns inget att äta. Gräset är super kort och det är sönertrampat.
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Varmblod, 16 år, 152 cm, ca 420-450 kg, gör lätt arbete.

Äter just nu:
Bete från ca 7.30 till 19.00
2-3 kg hö (med urusla värden)
0.3 kg lucernhack
0.1 kg betfor
20 g salt

Kommer i vinter förhoppningsvis att bara äta hö, hösilage, mineraler och lite betfor verkar det som, enligt den senaste analysen. Har tyvärr inte de exakta siffrorna på papper än, men det verkar finnas hopp! :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

min fjording får 8 kilo hö, 4 kg morgon, 2kg lunch och 2 kg kvällsmat.
2 dl basic morgon + kväll
2 havre -ll-
5 ml b vitamin
mineraler och vitlök...hon är 16 år....och e ute mellan 8 och sex varje dag.. :d
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Just nu får hon 2kg hö och 4kg ensilage, 100g havre, 3dl vetekli (vet inte ved en dl väger men håller på att öka upp till 400g), lite vitlök och 2tsk glukosamin.
Ensilaget ska upp till 8kg/dag, men dom går ute så mycket än och hon är ganska fet så det är ingen brådska. Hon har dessutom halm och lämnar hö på morgonen.
Kommer att ligga runt 57MJ, halvblodsto som väger ca 500kg och promeneras i skogen (skadad).
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

13 årig arabkorsning, lätt skritt/travarbete. Har lite problem med benen just nu. Går i hage där det fortfarande finns en del kvar att äta.

*Morgon:
4 dl havre (o.20 kg)

*Middag:
5 dl betfor
20 ml B-vitamin.

*Kväll:
0.5 l korn
2 dl havre (c.a 0.10 kg)
c.a 80 g mineraler (1 dl)
en halv msk Glucosamin.
4-5 kg hö.

Är inte riktigt färdig med hennes "höstfoderstat" ännu, blir alltid lite krångel/ändringar vid installningen innan man vet hur mycket dom behöver.
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

10-årigt halvblod. Tränar 2ggr/vecka hopp/dressyr. Rider annars mest i skogen, alla gångarter.

12kg hö
1kg hel havre
1kg Eggersmann musli
0,3kg torr betfor som blötläggs
0,05kg mineral (Biopromin)
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Hemligisten skrev:
Skriv gärna... kul att gämföra.. men skriv även ras, ålder och vad hästen utför för träning...


Varmblodig travare, sto 6 år, 560 kg, 168 cm mkh. Dressyr och uteritter/körning 6 dgr/vecka.

Äter per dag:

12 kg hösilage
2 kg hö
1 kg lusernhack
1 kg Dynavena Activ 100
mineraler
äpplen, morötter
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Hemligisten skrev:
Skriv gärna... kul att gämföra.. men skriv även ras, ålder och vad hästen utför för träning...


Varmblodig travare, sto 6 år, 560 kg, 168 cm mkh. Dressyr och uteritter/körning 6 dgr/vecka.

Äter per dag:

12 kg hösilage
2 kg hö
1 kg lusernhack
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

new forest, d- ponny, ca 450kg, 148cm, rids minst 6dagar/veckan, skogsridning och arbete på travbana mm. går ute dygnet runt.
ca 6 kg hö, 1 dl mineraler, vitlök och morötter. fungerar jättebra...
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Fullblod, 10 år, tränas för tävling dress/hopp

Morgon:
2 kg hösilage
1l kornkross
1l havrekross
0.5kg lucernhack
0.6l (torrmätt) betfor

Middag:
3kg hösilage
1l kornkross
1l havrekross

Kväll:
4kg hösilage
1l kornkross
1l havrekross
0.5kg lucern hack
0.6l (torrmätt) betfor

har funderat på mineraler eller vitaminer (b och e)
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Hemligisten skrev:
Skriv gärna... kul att gämföra.. men skriv även ras, ålder och vad hästen utför för träning...


ras: Varmblodig travare
ålder: 12

8-10 kg hö
1 kg lusern hackatstrå
12 dl krafft sport
5 dl betfor
1 mått vitlök
½ dl mineraler
b-vitamin

ingen höanalys (tyvärr)
 
Sv: Vad äter era hästar under en dag?

Danskt halvblod 7 år, 650 kg, tränas för tävling dressyr (ingår även lite hopp och uteritter såklart) 6 dgr/vecka

10 kg hö
1 kg lucernhack
0,6 kg vetekli
0,8 kg kraft protein
0,175 kg linfrökaka
0,5 kg Åsebro
0,6 ml Basic E
2 msk salt (+ saltsten)
Dikalciumfosfat
Äpplen (morötter i vinter)
+ petar i sig ca 3 kg halm (står på halmbädd)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
408
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
3 102
Senast: Elisha
·
  • Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: Cina B
·
  • Artikel
Hästnyheter Beroende på hästens ras, ålder, kondition och päls har de olika förutsättningar för att klara vinterns kallaste dagar olika bra. Här ger...
Svar
0
· Visningar
188
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp