Vad äter älgen?

gammalek

Trådstartare
Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en viktig del. Dock har dessa undersökningar gjorts endast i Södermanland och Västerbotten. Nu vill man veta hur det ser ut i övriga landet. Så om du skickar in färsk spillning kan du få svar om dietsammansättningen i ditt område :)

Här finns mer info: https://www.slu.se/ew-nyheter/2024/4/medborgarforskning-ska-oka-kunskapen-om-algens-kost/

Ps/ Jag har inget med SLU att göra utan tänkte bara att buke är fullt av människor som rör sig i skog och mark.
 
Vad jag hört så äter dom bärris i första hand.
Finns det inte bärris pga av averkning och granplanteringar så svälter dom eller försöker hitta alternativa grödor.
Skogsbolagens förslag är att skjuta älgarna så att dom kan avverka mer och ha granplantering ( har inget med riktig artrik skog att göra) Endast granbarkborrarna gillar granplanteringar..
 
Vad jag hört så äter dom bärris i första hand.
Finns det inte bärris pga av averkning och granplanteringar så svälter dom eller försöker hitta alternativa grödor.
Skogsbolagens förslag är att skjuta älgarna så att dom kan avverka mer och ha granplantering ( har inget med riktig artrik skog att göra) Endast granbarkborrarna gillar granplanteringar..
Dessutom så har ju inte skadorna minskat trots att älgstammen gjort det. :cautious:
 
Jägarkollektivet är bekymrade över att det sker en normalisering av älgstammen i Sverige, från väldigt höga nivåer, ett numerär som drevs upp under slutet 1960-talet och fram till början av 1990-talet på grund av de storskaliga kalhyggen som gjordes då, vilket genererade mycket stora mängder mat som passade för älgen.

https://www.google.se/url?sa=t&sour...cQFnoECBUQAw&usg=AOvVaw2IFtXqhurXGjRx71xUUZnH
Länk till examensarbete om någon orkar läsa.
Annars googla "älgexplosionen", finns massor att läsa.

När man i södra halvan av Sverige minskat på storleken på hyggena, så blir det inte lika mycket mat för älg.
Betesskadorna av älg på tallplanteringar har varit rejäla, och ensidig plantering av barrträd, direkt efter avverkning, ger långt ifrån så mycket föda till älgen som under perioden med stora kalhyggen, med mycket gräs och buskar, som planterades först något eller några år efter avverkning.

Dessutom så har vi fått in nya, eller nygamla viltarter i södra Sverige:

Vildsvin, Dovhjort och en rejäl ökning av antalet Kronhjortar.

De här arterna konkurrerar med älgen.

Älgen är en ganska "blyg" art, som flyttar på sig när det finns grupper med annat vilt som konkurrerar i samma område.

Och till skillnad från vad jägarnas företrädare påstår, så håller faktiskt dovhjort till i "skogen" när den förekommer i skogs- och mellanbygd. Påstående om att Dovhjort är slättens hjortdjur, stämmer inte i verkligheten. Jag ser dom i skogen varje dag.

Att man inte skulle veta vad Älgen äter, kan tas med en nypa salt.

De äter sly och grenar samt bärris på vintern, med en mer varierad diet på sommaren, men vad de äter på en viss fläck, vid ett visst tillfälle är ju inte riktigt samma sak.

En sådan här insamling blir som att blunda och kasta pil på en stor karta...
 
Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en viktig del. Dock har dessa undersökningar gjorts endast i Södermanland och Västerbotten. Nu vill man veta hur det ser ut i övriga landet. Så om du skickar in färsk spillning kan du få svar om dietsammansättningen i ditt område :)

Här finns mer info: https://www.slu.se/ew-nyheter/2024/4/medborgarforskning-ska-oka-kunskapen-om-algens-kost/

Ps/ Jag har inget med SLU att göra utan tänkte bara att buke är fullt av människor som rör sig i skog och mark.
Tack för tipset!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp