Vad är skäligt.....

N

Nollkoll

Vad tycker ni är skäligt att betala för ett av barnen boende hos sin ensamstående mormor/farmor pga av att studieorten ligger på annan ort än hemmet. Barnbarnet går första året på gymnasiet, köper sin egen frukost osv. Vissa helger stannar han/hon kvar hos sin mormor/farmor pga av idrottande(matcher) och då bjuder mormodern/farmodern på lagad mat.

Tacksam för svar:)
Nollkoll
 
Sv: Vad är skäligt.....

Konsumentverket har rätt bra info om vad barn/ungdom kostar. Den använde vi när sonen skulle bli inneboende.

Hemsidan var lite svår men det gick. Har använt det även till de som bor kvar hemma för att de ska få ett grepp om att de kostar pengar utan att de själva märker det... ex TV-licens, el, telefon osv
 
Sv: Vad är skäligt.....

Jo inackorderingsbidrag fås men är ju ett bidrag som inte naturligtvis inte täcker allt. 1400 kr är det just nu men vad är skäligt att betala utöver det till mormodern/farmodern. Känner väl att frågan är lite dum....men vill ändå höra vad ni tycker.
 
Sv: Vad är skäligt.....

Jag gav ju en länk. Men ok, detta är skäligt enligt KO:s riktlinjer.

Livsmedel, utom vardagslunch

Flickor 14-17 år = 1150:-
Pojkar 14-17 år = 1400:-

Livsmedel, alla mål äts hemma/matlåda

Flickor 14-17 år = 1510:-
Pojkar 14-17 år = 1840:-

Sen vet jag inte om barnbarnet köper egna hygienartiklar eller om mormor/farmor gör det. Om inte gäller detta:

Flickor 14-17 år = 280:-
pojkar 14-17 år = 180:-

Sen kanske man bör lägga till förbrukningsvaror, dvs tvättmedel, diskmedel, toapapper osv.

1 person = 100:-
 
Sv: Vad är skäligt.....

Hej

Jag såg länken och var inne på sidan och har skrivit ut lite papper, tack så mycket.

Så om man tolkar siffrorna så skulle det vara skäligt att betala ca 1700 kr/mån om man äter all mat hemma utom luncherna samt inte köper några hygienartiklar själv.

Vår gymnasist köper mat och hygienartiklar själv och i till en början betalar vi 1000 kr/mån med den dealen att mormodern ska räkna lite på kostnaderna nu när barnbarnet har bott där en tid. Vi vill göra rätt för oss, hon vill inte säga någon summa......men kommenterar ibland att hon inte vill tjäna på det men inte heller vill gå back (jamen självklart ska hon inte gå back!!).
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 791
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 936
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 630
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp