Vad är Router?

A

Ashira

Hej. Har ett litet problem, eller rättare sagt min svärfar.

Jag är inte speciellt datakunnig och svärfar, om möjligt, ännu sämre :)

Nåväl så här är det: Svärfar skaffade adsl-uppkoppling till sin dator men modemet ska ju kopplas till husets första-jack, eller hur? Men eftersom första-jacket sitter på en helt annan plats i huset än där datorn finns så tipsade jag honom om att man kan köpa en "jack-flyttningssats" så att förstajacket istället hamnar där man vill ha det. Så gjorde nämligen jag och det funkar bra och är betydligt billigare än om Telia skulle komma och ändra jacken.

Men när svärfar, vid kontakt med datorbutiken, påtalade detta så fick de honom i stället att köpa en s k "Router". Märket är: Netgear och på kartongen står det
"54 Mbps Wireless Router". Han fick även med en "54 Mbps wireless USB 2.0 adapter som ska sitta i en av datorns usb-portar, om jag förstått det rätt?

Enligt svärfar så menar datorbutiken att denna Router ska göra så att han kan ha kvar sitt första-jack där det är och att datorn sedan får kontakt med första-jacket genom signal mellan Router och adaptern som sitter i datorns usb-port. Fattar ni hur jag menar?

Ja, hur som helst så fattar vi ingenting! Hur i hundan ska det kopplas? I så fall måste väl Routern på något sätt kopplas i telefonjacket dvs det som är första jack? Men det finns ju ingen sådan koppling på Routern som passar i telejacket!??

Kan man verkligen använda en Router på det viset? Alltså, i stället för att flytta första-jacket så använder man en Router? Eller har svärfar blivit "lurad"?

Vad ÄR egentligen en Router? Vilka funktioner är den till för?

Hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig med detta. Och förklara gärna på ett lätt sätt för jag fattar "nada" :)
 
Sv: Vad är Router?

Datorbutiken verkar som att de vill att han ska använda WLAN.
Trådlös Nätverk.

Att han kopplar in modemet och Routern vid första jacket och sedan USB adaptern i datorn så datorn får kontakt med routern.

Man slipper sladdar men om det är en fördel vet jag inte dock så får man försöka göra så obehöriga inte kan surfa på hans lina.
 
Sv: Vad är Router?

en router är en grunka som gör att flera stycken kan surfa på samma nätverk. ska man däremot bara ha en dator så ska man ju inte andvända en router :p
 
Sv: Vad är Router?

Hmm, så det går alltså? Men hur sjutton kopplar man Routern till telejacket då? Ursäkta om jag kanske är lite trög :confused: :o

Och vad menar du med "att man får försöka göra så att obehöriga inte kan surfa på hans lina"? Och hur hindrar man det?

Alltså jag tycker nog det hade varit bättre att köpa en sån där jackflyttnings-sats. Betydligt billigare och säkrare verkar det som.
 
Sv: Vad är Router?

fethajja skrev:
en router är en grunka som gör att flera stycken kan surfa på samma nätverk. ska man däremot bara ha en dator så ska man ju inte andvända en router :p
Det gör då vi och det går utmärkt;)
 
Sv: Vad är Router?

Man kopplar sitt modem i Routern och sedan får man ställa in säkerheten och det i routern.

Fast har man inte så långt ifrån första jacket och man inte störs av en sladd och man bara har en dator så borde det ju räcka med en sådan sladd som du har.
 
Sv: Vad är Router?

Aha, nu börjar det ljusna i horisonten :idea: (Tror jag :o .....)

Men då undrar jag: Han har ju både Norton antivirusprogram + någon brandvägg - behöver han då "ställa in" säkerheten i Routern?
 
Sv: Vad är Router?

Japp det behöver man.

Om man inte har lösenordskyddad nätverk så kan exempelvis grannen surfa på hans internet eller någon annan utanför
 
Sv: Vad är Router?

OK. Tack så mycket för svaren :) Nu ska jag bara försöka förklara för svärfar :crazy: ......och det lär inte bli lätt, vill jag lova.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp mig. Jag är skitless på min dator och mitt internet hemma. Jag har ett trådlöst nätverk i vardagsrummet. Det funkar bra. I alla...
Svar
16
· Visningar
1 467
Senast: Brandgul
·
IT & mobiler Vi har haft en del problem med vår uppkoppling de sista veckorna, har ringt support och fått hjälp. Men tycker ändå att problemet...
Svar
10
· Visningar
1 309
Senast: mag
·
S
IT & mobiler Någon som vill ha en julnöt och knäcka? :angel: Då jag ska föreställa den som är minst okunnig på datorer i min familj tyckte mina...
Svar
3
· Visningar
2 045
Senast: Siriano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp