Vad är rimligt? (Vikt)

miumiu

Trådstartare
Vet att det har funnits en vikttråd men kan verkligen inte hitta den nu?

Iaf. Söker nu efter halvfodervärd/medryttare som kan ta lite fler dagar. Min häst är ett varmblod på 165 cm, inte den spensligaste modellen men liiiite längre i ryggen än de flesta halvblodshästar, dock bra musklad och i bra grundkondition.

Hade tänkt typ 80 kg som maxvikt på honom iom att han ändå är körhäst och ej avlad för ridning. Givetvis spelar ryttarens balans och sits en viss roll. Men har nu fått förfrågan från en tjej som ska väga 90 kg. Jag känner mig helt rådvill. För mig känns det instinktivt som ett nej iom att det sedan ska läggas till sadel som i sin tur väger några kg osv. Men vill inte nobba någon som potentiellt kan vara bra utan att så att säga ha fog för det. Så vad tror ni??


IMG_2550.JPG


Bild på min häst så ni får ett hum om hur han är byggd.
 
Jag hade låtit henne provrida för att se hur hästen reagerar på ryttaren ifråga.

Få av oss hade väl avstått från att släppa upp Franke S på våra hästar med hänvisning till vikt... (med det vill jag mena att det handlar om mer än just vikt)
 
Jag hade låtit henne provrida för att se hur hästen reagerar på ryttaren ifråga.

Få av oss hade väl avstått från att släppa upp Franke S på våra hästar med hänvisning till vikt... (med det vill jag mena att det handlar om mer än just vikt)

Ja, jag går lite i samma tankar. Känner bara att det känns så himla hemskt om det INTE funkar. Typ "tyvärr du är för tung och rider för dåligt" :o
 
Varför känner du dig tvungen att vara otrevlig? Varför inte säga "tyvärr tycker jag inte du passar för hästen"

Nej alltså jag skulle självklart aldrig formulera mig så! Men iom att vi har diskuterat lite i mailkonversation ang vikt och att det kanske kan funka med en balanserad ryttare som är lite tyngre så känns det ju som att det är lätt att dra den slutsatsen själv om man skulle bli nobbad. Jag utgår nu från mig själv och hur jag hade tänkt i samma situation.
 
Tycker sällan det är vikten i sig som är problemet, däremot så är ju mina sadlar anpassade efter mig som inte är jättestor och någon som är betydligt större kommer antagligen inte få plats och det finns risk för felbelastning. Dvs kan någon få plats ordentligt i sadeln så skulle jag tycka det var ok förutsatt att han eller hon red mjukt och balanserat i övrigt. Får ryttaren inte plats ordentligt så skulle det vara tack och hej, jag är rädd om ryggen på mina hästar.
 
Jag skulle låta henne prova. Den största skillnaden ligger i om ryttaren är balanserad eller obalanserad. Min förra häst var strax över 150 cm, jag är liten själv (drygt 50kg) och i princip den enda som hade ridit honom de senaste 10 åren. Fick en fråga från en tjej som då vägde drygt 80 kg om att bli medryttare på honom. Var tveksam först, men hon fick prova, och det gick så himla bra! Hon red mjukt och balanserat och han var supernöjd.

Hade en annan medryttarkandidat i samma viktklass som var rätt grön och det funkade inte alls, han vinglade och försökte kompensera henne hela tiden.
 
Vikten inte allt man ska stirra sig blind på. Testa och funkar det inte så behöver det inte ens vara vikten som är problemet, hästar trivs olika bra med olika ryttare. Vet nån som var både lång och aningen tung som fick sitta upp på en häst som spontant kändes kanske i minsta laget (ryttaren själv kände sig tveksam men testade). Har aldrig sett den hästen så nöjd och gå så bra under annan ryttare, tom en tränare som brukade träna den hästen sa att de där två är ju som hand och handske.
 
Nej alltså jag skulle självklart aldrig formulera mig så! Men iom att vi har diskuterat lite i mailkonversation ang vikt och att det kanske kan funka med en balanserad ryttare som är lite tyngre så känns det ju som att det är lätt att dra den slutsatsen själv om man skulle bli nobbad. Jag utgår nu från mig själv och hur jag hade tänkt i samma situation.

Fast det här fattar jag inte. Du meddelar om/att det inte funkar med hästen, då behöver det väl inte vara vikten? Det kan vara obalans, eller att utrustningen (sadel) inte passar med aktuell ryttare.

Nu tycker jag det blir lite löjligt, att du inte ska låta henne testa för att det blir för lätt att dra slutsatser om vikten OM det inte funkar.
 
Fast det här fattar jag inte. Du meddelar om/att det inte funkar med hästen, då behöver det väl inte vara vikten? Det kan vara obalans, eller att utrustningen (sadel) inte passar med aktuell ryttare.

Nu tycker jag det blir lite löjligt, att du inte ska låta henne testa för att det blir för lätt att dra slutsatser om vikten OM det inte funkar.

Jag är kanske löjlig då. Men jag har själv haft svår anorexi under stora delar av min tonårstid så jag vet av egen erfarenhet att det kan vara känsligt.
 
@miumiu man brukar säga 1/6 av hästens egen vikt som generell maxgräns.
Jag hade absolut provat ang ryttaren.
Vikten i sig lär nog inte vara utslagsgivande alls utan hur ryttaren är balanserad och välridande i sak.

Jag hade dock, som någon annan varit inne på varit uppmärksam även på om sadeln passar ryttaren. Blir inte så bra om sadeln blir baksutten/ryttaren sitter på bakvalvet.

Om ni redan diskuterat vikten borde det ju inte vara något som knäcker ryttaren om du sen anser att det inte funkar.
 
Hur i hela friden menar du att det är bättre att bränna av henne pg a vikten redan innan hon provar?!

Jag tycker du har en onödigt otrevlig ton mot mig nu. Jag har när jag sökte varit öppen med att jag har en ungefärlig viktgräns runt 80 kg, därför att jag har en häst av mindre bärande modell. Jag är väl medveten om att det är en låg gräns sett till hans storlek men han är som sagt inte någon ridavlad halvblodshäst. Tjejen som skrev till mig undrade om hon kunde vara en lämplig kandidat trots att hon väger 10 kg mer.

Jag kan givetvis låta henne provrida ändå, det är möjligt att han går bättre med en större ryttare än jag har föreställt mig. Det är även möjligt att hon är skicklig väl balanserad vilket givetvis underlättar för hästen. Hon har dock haft ett längre riduppehåll. Jag ser dock framför mig ett scenario där det inte funkar optimalt eftersom jag satt viktgränsen utifrån MIN egen uppfattning om min egen häst och där ryttaren inte är såpass balanserad att det kompenserar den extra vikten. Ett sådant scenario vill jag gärna undvika.
 
Jag tycker du har en onödigt otrevlig ton mot mig nu. Jag har när jag sökte varit öppen med att jag har en ungefärlig viktgräns runt 80 kg, därför att jag har en häst av mindre bärande modell. Jag är väl medveten om att det är en låg gräns sett till hans storlek men han är som sagt inte någon ridavlad halvblodshäst. Tjejen som skrev till mig undrade om hon kunde vara en lämplig kandidat trots att hon väger 10 kg mer.

Jag kan givetvis låta henne provrida ändå, det är möjligt att han går bättre med en större ryttare än jag har föreställt mig. Det är även möjligt att hon är skicklig väl balanserad vilket givetvis underlättar för hästen. Hon har dock haft ett längre riduppehåll. Jag ser dock framför mig ett scenario där det inte funkar optimalt eftersom jag satt viktgränsen utifrån MIN egen uppfattning om min egen häst och där ryttaren inte är såpass balanserad att det kompenserar den extra vikten. Ett sådant scenario vill jag gärna undvika.

Jag tycker du har en otrevlig ton i ett ärende där du själv söker hjälp - en medryttare.

Om du och hästen är så bestämda med viktgränsen är det ju inte lönt att låta henne prova en gång, du får hänvisa till att du inte tycker det är värt försöket. Risken finns väl att hästen inte är så intressant för andra att rida att du står utan medryttare, men det kanske är värt risken?
 
Jag håller med @Lovisaleonora, skippa medryttaren helt istället för att låta henne provrida när du har den inställningen. Jag har sett stora karlar rida fd travare utan några som helst problem och jag tror inte det blir medryttaren eller hästen som är ett problem utan ägaren. Hästen ser väldigt trevlig ut men inte ditt resonemang.
 
Jag tycker du har en otrevlig ton i ett ärende där du själv söker hjälp - en medryttare.

Om du och hästen är så bestämda med viktgränsen är det ju inte lönt att låta henne prova en gång, du får hänvisa till att du inte tycker det är värt försöket. Risken finns väl att hästen inte är så intressant för andra att rida att du står utan medryttare, men det kanske är värt risken?

Det är absolut inte min avsikt att låta otrevlig. Jag är en väldigt empatisk person irl och dessutom lätt konflikträdd vilket är anledningen till att jag ogärna sätter mig i situationer där jag riskerar att trampa på tår. Jag är dessutom på gränsen till utbränd i dagsläget vilket är anledningen till att jag nu söker halvfodervärd (medryttare har jag redan, men ingen av dom kan i dagsläget ta mer än någon dag i veckan/varannan vecka). Blir bara ledsen av hela den här diskussionen, antagligen för att jag just nu inte mår särskilt bra så lägger ner här nu.
 
Jag kan givetvis låta henne provrida ändå, det är möjligt att han går bättre med en större ryttare än jag har föreställt mig. Det är även möjligt att hon är skicklig väl balanserad vilket givetvis underlättar för hästen. Hon har dock haft ett längre riduppehåll. Jag ser dock framför mig ett scenario där det inte funkar optimalt eftersom jag satt viktgränsen utifrån MIN egen uppfattning om min egen häst och där ryttaren inte är såpass balanserad att det kompenserar den extra vikten. Ett sådant scenario vill jag gärna undvika.
Jag förstår dig mycket väl och jag tycker verkligen inte du har en dålig ton eller uppfattning om saker.
Jag skulle funderat exakt som du, just för att vikten är ett känsligt ämne att ta upp (vilket klart visat sig här nu tex...)
Jag skulle fråga om den tilltänkta medryttaren har någon filmsnutt att visa från tidigare, det skulle nog säga en del. Finns inte det så får du fundera på om du vill prova eller ej.
Lycka till!
 
Det är inga konstigheter att säga att man inte tycker att de lirar ihop om de inte gör det, om hon som följdfråga undrar om det handlar om vikten så får du väl förklara vad det är som gör att du tycker att det inte lirar. Jag har tackat nej till medryttare med förklaringen att hästen är tydlig med vilka han gillar och jag ser att han inte ser nöjd ut. Om det är balansproblem eller viktproblem kan jag ju inte veta, jag ser bara om hästen är nöjd eller ej.

Angående hans ras så skiljer sig inte travhästar från ridhästar så mycket att han skulle vara mindre viktbärande pga hans ras, de enda hästar jag vet som pga avel kan vara svåra att rida på ett bra sätt är frieser och möjligen tuigpaard(stavning?) som har långa och sänkta ryggar och ofta naturligt felvänd överlinje. Din häst ser ut som en helt normal ridhästmodell tycker jag, så du kan nog släppa det där med vad han är avlad till och bara lita på hans egen bedömning om han är nöjd med en ryttare eller ej.
 
Har du från början angett den viktgränsen så är det ju inget svårt att motivera varför du inte vill ta emot den ryttaren. Lägg "skulden" på dig själv. Typ "jag upplever att min häst kanske är av det lite klenare slaget, så jag skulle mest gå och oroa mig om jag hade en medryttare som jag vet väger mer än jag önskat".
 

Liknande trådar

K
Distans Hejsan alla distansare! Helt grön i distans jungeln som jag är kommer här en hel drös med frågor på en gång. Jag ska imorgon iväg...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp