vad är rimligt för lösdrift?

Sv: vad är rimligt för lösdrift?

Det verkar ju bero ganska mycket på var man bor också. Jag tycker inte alla det låter dyrt med 2500-3000 kr, men jag bor i Stockholm...
 
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

Min ena går på lösdrift. Jag betalar 2500 kr/mån den tid av året de måste fodras. Övrig tid betalar jag 700 kr/mån.
De går i en kuperad jäääättehage med stort, halmat hus att gå in i. Just nu är de bara 4 st. Men de blir i januari över 30 st igen.
Han går med gårdens polo-hästar(argentinska importer framavlade för att funka i flock utan att slåss och även hanterade mycket i grupp) och ett till halvblod, äldre och just valack. Det är alltså en väldigt stabil och harmonisk flock.
De får fri tillgång på analyserat hösilage, salt och mineraler. Min kille äter runt 16 kg/dygn uppstallad. Ute äter han något mer.
Det ingår daglig tillsyn.
De har rejäla, uppvärmda vattenkoppar som inte fryser och som ger plats för många hästar samtidigt att dricka.

På gården finns två ridhus, två utebanor, skrittmaskin och fina ridvägar(om än inte så mycket mark att rida på iom att det är nära Stockholm och beläget på en halv-ö).
Jag har också min andra häst uppstallad där. Så det är en fördel för mig.

Det ingår ingen box vid sjukdom etc i hyran. Jag har dock möjlighet att köra en av hästarna till vänner med gård om det inte skulle finnas någonting ledigt på gården(med 70 boxplatser). Oisolerade utboxar finns på gården den årstid de går att använda.
 
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

Min häst går på lösdrift med fullservice. Betalar 2.500:-/månad men då ingår även fri tillgång till hösilage. Lösdriften ligger ca 4 mil från en storstad och 2 mil från en mindre stad. Anledningen till att jag inte tycker att det är dyrt är att det är en väldigt välskött anläggning med eget ridhus och bra träningsmöjligheter. Hade det inte funnits ridhus och varit så välordnat så hade jag inte tyckt att det vore ok att betala så pass mycket med tanke på att anläggningen ändå ligger en bra bit ifrån stan. Sommarbetet kostar 1000:- kr, men det gäller bara en månad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 929
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 613
Senast: svea
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 249
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 174
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp