vad är rimligt för lösdrift?

Gullan86

Trådstartare
Foder ingår inte men
box, alla fodringar dvs 3-4st per dag, tillsyn, frostfritt vatten,
El, allt bärande med vatten på sommaren, mockning av lösdrift och box vid användning, intag och utsläpp vid dåligt väder osv, av o på tagning av ev täcke, stängsel material, salt sten, spån.
Man behöver med andra ord inte åka ut varje dag om man inte vill.
Stora naturbeten på sommaren! Flera lösdrifter på vintern att ta skydd i!
Allt kring träckprov och avmaskning sköts av hyresvärden men kostnad för medel tillkommer.
Skritt avstånd till paddock, 5km från mellanstor stad, bra ridvägar.

Vilket pris är rimligt för vinter vs sommar?
 
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

Följdfråga! Vad betalar ni för lösdrift och vad ingår? Ofta ingår ju hö och ofta verkar inte alla fodringar ingå?
 
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

Betalar 850:- per ponny för lösdrift, inkl hösilage (nästan fri tillgång). Alla fodringar ingår.
 
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

Tror det kostar runt 2000 kr på lösdriften här, vintertid. Då är fri tillgång på grovfoder och om jag minns rätt en utfodring med kraftfoder som ingår.
 
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

Jag betalade 1500:- för allt du skriver upp,MEN det var fri tillgång på foder,samt att kolla masken och avmaskning ingick.
 
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

I stallet där jag hade min häst förut, kostar lösdriften 1200 kr från oktober -april. Maj - september halva priset. Allt ingår: silage, fodringar, halm till ligghallen, mineraler, salt, havre, intag vid skoning/veterinärbesök, tillgång till ridbana (utomhus) osv.
Ligger ett par mil från en stor stad.
 
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

Jag betalar 1300, då ingår allt foder, även kraftfoder av sort som stallägaren valt, inget stall, alla fodringar, vatten. Ligger stadsnära i mindre stad, två kilometer till ridbana/ridhus/tränare.
 
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

När det gäller priser och lösdrifter.
Beror på var i landet man bor och hur kommunikationerna till /från anläggningn ser ut och vad som erbjuds i övrigt tex täckestjänster, ridhus etc.
Nära storstad = högt pris. Finns fungerande ridbana (även vintertid) = högre pris.

I glesbygd 300- 1200 kr / månad får du nog räkna med. I den billigaste varianten tillkommer oftast foderkostnad.

Lycka till!
 
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

Är inte säker på att jag förstår. Du skriver ju att box ingår... Innebär det att hästen står på box nattetid och har tillgång till lösdfrit i hagen dagtid eller hur menar du? Om man har hästen på lösdrift ingår ju normalt inte en box.... Utan bara tillgång till sjukbox om hästen skadar sig. Eller menar du att det finns en box man kan använda, som man delar med dom andra som har häst på lösdriften?
 
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

Jag betalar 1800 för stor häst, ungefär de tjänster du beskriver, men fri tillgång på hö, och man hjälps åt med åtminstone vatten vinterhalvåret då det är tungt att bära. Ingen ridbana, men ganska nära till ridhus och banor (får man dock betala till de ägarna för att få använda).
 
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

Jag tar 1500 inkl grovfoder o dess fodringar och strö. Vi har belyst stor paddock med bra islandshästbotten. Hagarna är grusade, ligghallarna ombonade med plastgardiner och bra betonggolv. Dvs en riktigt bra lösdrift, inte bara hage med skjul o jordstampat golv... Storstadsnära, 5mil till Göteborg. Man har en arbetsdag/vecka då man sköter mockning av hallar/grusytor, vattnar och packar foderpåsar. Tillgång till riktigt stall med boxar, sadelkammare, stallgång... Dock erbjuds ej boxdrift.

Jag gick ut med 1000:- men min första inackordering tyckte det var på tok för lite så dom förhandlade upp priset. Himla bra hyresgäster!! Och det är ingen jag pratat med som tycker det är dyrt, tvärtom billigt med med tanke på servicen.
 
Senast ändrad:
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

Vad finns det för kommunikationer med buss/tåg etc ? Regelbunda bussar så väl veckor som helger? Det kan vara avgörande för många, inte alla som vill/kan ta bil/moppe osv till stallet =)
 
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

Jag hade gjort en klumpsumma inklusive allt. Jag skulle lätt betala 2-3000 för en lösdrift där allt det ingick.
 
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

Är inte säker på att jag förstår. Du skriver ju att box ingår... Innebär det att hästen står på box nattetid och har tillgång till lösdfrit i hagen dagtid eller hur menar du? Om man har hästen på lösdrift ingår ju normalt inte en box.... Utan bara tillgång till sjukbox om hästen skadar sig. Eller menar du att det finns en box man kan använda, som man delar med dom andra som har häst på lösdriften?

Hos oss har varje häst en box, en del har flera hästar men en box. Men hästarna går för det mesta på lösdrift men kan få stå inne ibland och då ingår utsläpp på vintern. Även sommartid ibland. Dessutom finns sjukbox att tillgå. På sommaren har vi fortfarande tillgång till stallet hur mycket vi vill.
Så det finns flera varianter.
 
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

Jag har betalat 2500(eller var det 3000?) plus moms för ett årsföl och inser nu att det verkligen var överpris.
 
Sv: vad är rimligt för lösdrift?

Jag har betalat 2500(eller var det 3000?) plus moms för ett årsföl och inser nu att det verkligen var överpris.
Det behöver det inte alls vara. Ofta så har man så unga hästar på helinackordering där även den dagliga hanteringen och ev träning ingår. Så då får man istället jämföra med vad kostnaderna är för att t ex lämna en häst på inridning än bara ren uppstallning. Man kan också titta på vad t ex seminstationer tar för uppstallning av ston och då är det inte något överpris som du har betalat.

Men har du bara gett de summorna för en stallplats (även om det varit på lösdrift) och sedan själv skött hästen själv för övrigt då kan man nog tycka att det varit dyrt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 929
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 613
Senast: svea
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 249
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 174
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp