Vad är lycka för er?

Ryttaren

Trådstartare
Inom ridning och skötsel?
För mig så är det när man gör något perfekt. Att det bara klickar när man galopperar, eller när man har fått den mer tröga hästen till att få upp tempot.
Inom skötsel så är det när hästen är riktigt glad och trevlig emot en när man kommer till stallet.
Vad är lycka för er inom hästvärlden?
 
Den största lyckan är när min häst hummar åt mig även när jag inte har mat eller godis med mig.
Jag får också lyckorus av när det klaffar i dressyren, eller när man susar fram i full fart i skogen!

Det är riktigt kul att galoppera i skogen, fastän jag höll på att ramla ner i ett dike den första gången.. :D
 
När jag kommer ut i hagen och ropar hans namn och han då lämnar mat och alla kompisar för att komma vandrandes och se vad jag vill hitta på. Då känner man sig uppskattad :love:

Sen alla framsteg vi gör och det förtroende vi fått för varandra. Jag har gått från att vara en riktigt feg ryttare till att susa fram i travartrav så ögonen tåras, vågat hoppa hinder och övertala hästen att gå där han tycker det är skitläskigt. Att tänka tillbaka på den resa vi gjort under det här året gör mig alldeles varm i hjärtat.
 
Inom ridning och skötsel?
För mig så är det när man gör något perfekt. Att det bara klickar när man galopperar, eller när man har fått den mer tröga hästen till att få upp tempot.
Inom skötsel så är det när hästen är riktigt glad och trevlig emot en när man kommer till stallet.
Vad är lycka för er inom hästvärlden?
Det händer verkligen inte ofta, men när min häst kommer galopperande emot mig i hagen.
 
När jag kommer ut i hagen och ropar hans namn och han då lämnar mat och alla kompisar för att komma vandrandes och se vad jag vill hitta på. Då känner man sig uppskattad :love:

Sen alla framsteg vi gör och det förtroende vi fått för varandra. Jag har gått från att vara en riktigt feg ryttare till att susa fram i travartrav så ögonen tåras, vågat hoppa hinder och övertala hästen att gå där han tycker det är skitläskigt. Att tänka tillbaka på den resa vi gjort under det här året gör mig alldeles varm i hjärtat.

Kul att ni har kommit så långt tillsammans! :)
 
Inom ridning och skötsel?
För mig så är det när man gör något perfekt. Att det bara klickar när man galopperar, eller när man har fått den mer tröga hästen till att få upp tempot.
Inom skötsel så är det när hästen är riktigt glad och trevlig emot en när man kommer till stallet.
Vad är lycka för er inom hästvärlden?

Det kan vara många saker.. Framför allt när samarbetet med hästen fungerar bra och man känner att allt bara flyter på. Det kan vara allt från att hästen blir glad och gnäggar när man kommer, kommer fram till en i hagen, njuter när man borstar.. Sköna uteritter eller dressyr/hoppass när allt bara fungerar utan problem. Då blir jag glad. Men för det mesta räcker det med att jag får se en häst för att jag ska bli på bra humör :)
 
För mig är lycka med hästar när man har ett sådantdärt obeskrivligt moment; att för en liten stund ha full förståelse för varandra... ta ett djupt andetag och känna ätt vi är enade här och nu.

Flummigt ja men ack så lycklig jag blir av sådana stunder
 
För mig är lycka med hästar när man har ett sådantdärt obeskrivligt moment; att för en liten stund ha full förståelse för varandra... ta ett djupt andetag och känna ätt vi är enade här och nu.

Flummigt ja men ack så lycklig jag blir av sådana stunder

Jag med. :)
 
För mig finns det en "stilla" lycka i hela hästgrejen, som inte är kopplad till någon särskild händelse. Det kan räcka att jag sitter här framför datorn och tänker på att i stallet en mil bort står världens finaste häst, som dessutom råkar vara min (och då inte bara min som i att jag äger henne på pappret, utan min som i att vi har haft en himla massa år tillsammans och hoppas på många fler) så blir jag alldeles varm :love:.
 
Det kan vara många saker.. Framför allt när samarbetet med hästen fungerar bra och man känner att allt bara flyter på. Det kan vara allt från att hästen blir glad och gnäggar när man kommer, kommer fram till en i hagen, njuter när man borstar.. Sköna uteritter eller dressyr/hoppass när allt bara fungerar utan problem. Då blir jag glad. Men för det mesta räcker det med att jag får se en häst för att jag ska bli på bra humör :)

Ja, jag blir också på gott humör när jag ser en häst. :) Dom är riktigt bra på att bota sjukdomar! Glömde min feber när jag var i stallet.
 
För mig finns det en "stilla" lycka i hela hästgrejen, som inte är kopplad till någon särskild händelse. Det kan räcka att jag sitter här framför datorn och tänker på att i stallet en mil bort står världens finaste häst, som dessutom råkar vara min (och då inte bara min som i att jag äger henne på pappret, utan min som i att vi har haft en himla massa år tillsammans och hoppas på många fler) så blir jag alldeles varm :love:.

Känslan av att man har någon där borta att vara med. :love:
 
Åh, det är ju så många grejer!
För mig, som inte rider så ofta nuförtiden ligger lyckan i att återupptäcka vad jag kan och hur sammarbetet kan funka, och känna den snabba responsen från hästen och skillnaden när man bara får ihop allt och det blir rätt! Var gång så blir jag bara mer o mer övertygad över hur jävla fantastisk denna sporten är och hur säker jag är att jag kommer hålla på till dödens dagar
 
Åh, det är ju så många grejer!
För mig, som inte rider så ofta nuförtiden ligger lyckan i att återupptäcka vad jag kan och hur sammarbetet kan funka, och känna den snabba responsen från hästen och skillnaden när man bara får ihop allt och det blir rätt! Var gång så blir jag bara mer o mer övertygad över hur jävla fantastisk denna sporten är och hur säker jag är att jag kommer hålla på till dödens dagar

Kommer också att hålla på med den så länge jag lever. :love:
 
För mig är det när min häst gnäggar från hagen när jag kommer, dom gånger han galopperar fram till grinden när jag ropar på honom och såklart när man klarar något och det känns perfekt! :)
 
Massa saker för jag verkligen avgudar mina hästar! :love:

Men en speciell sak är att dom alltid gör mig så glad. Kan vara hur ledsen som helst men så fort jag kommer ut till hästarna och upp i sadeln på min ridhäst blir jag glad och glömmer allt annat. Var otroligt ledsen och mådde jättedåligt när jag fick missfall i v 12 för snart 3 månader sen. En dag bara grät jag hela tiden. Kunde inte prata med min man utan att börja gråta. Sadlade min ena häst och gav mig ut och jag blev glad direkt. Hade precis innan stått och grinat i manen på honom men bara jag kom upp i sadeln och såg hans glada öron där han skrittade iväg med mig på ryggen och gjorde sitt bästa som alltid så var jag glad igen och kunde skratta :) :love:
 
Massa saker för jag verkligen avgudar mina hästar! :love:

Men en speciell sak är att dom alltid gör mig så glad. Kan vara hur ledsen som helst men så fort jag kommer ut till hästarna och upp i sadeln på min ridhäst blir jag glad och glömmer allt annat. Var otroligt ledsen och mådde jättedåligt när jag fick missfall i v 12 för snart 3 månader sen. En dag bara grät jag hela tiden. Kunde inte prata med min man utan att börja gråta. Sadlade min ena häst och gav mig ut och jag blev glad direkt. Hade precis innan stått och grinat i manen på honom men bara jag kom upp i sadeln och såg hans glada öron där han skrittade iväg med mig på ryggen och gjorde sitt bästa som alltid så var jag glad igen och kunde skratta :) :love:

Hästar är riktiga lyckobringare. :love:
 
För mig är det att köra ett heat med en stark och löpvillig häst på travbanan, precis när man svänger in på upploppet och man känner hur hästen börjar ladda, för att sedan explodera och bara... flyga. Hur många gånger jag än kör travhäst kommer jag aldrig över den obeskrivliga känslan.
Det, och att ge hästen långa tyglar i galoppbacken i skogen, ta tag i manen, och låta henne dundra iväg i sitt eget tempo precis hur långt hon vill, och själv bara sluta ögonen en stund och åka med.

Jag tycker det är så otroligt fantastiskt att få känna hästarnas urkraft och förstå exakt hur mycket styrka, snabbhet och vilja som finns inuti de där djuren, och att få ta del av den. Det gör mig lycklig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 462
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
716
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 096
Senast: valy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
839
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp