Vad är det i allt/bra för??? hjälp....

A

anni0301

Hej käre bukefalister

Jag letar en tråd som handlade om vad olika foder är bra för, vad de ger för resultat och för vilka slags hästar men nu hittar jag den inte!
Så endera om någon kan länka eller om nån vänlig själ vill fylla på listan, vad innehåller dessa foder (protein, energi, fett etc)
vilka positiva/negativa egenskaper har de? till vilka hästar?
Försöker lista ut foderstat till min häst men har så dålig koll på vad de "naturliga" råvarorna egentligen innehåller.

(Vill gärna slippa fullfoder som Krafft/Hestekraft då det blir långt att åka för att köpa och dyrt per kilo även om det säkert är jättebra)

Havre; krossad/hel
Korn; krossad/hel
Soja
Betfor
Luzern
 
Sv: Vad är det i allt/bra för??? hjälp....

(per kg foder)
Havre; krossad 5,1 Mj, 24,4 g smbrp, 1,7 g Ca, 6,7 g P
/hel 9,7 Mj, 74,8 g smbrp, 0,7 g Ca, 3,3 g P, 1,1 g Mg

Korn; krossad 7,7 Mj, 87 g smbrp
/hel 11 Mj, 73,1 g smbrp, 0,4 g Ca, 3,5 g P, 1,1 g Mg

Sojamjöl 11,7 Mj, 390 g smbrp, 2,8 g Ca, 6,3 g P, 2,3 g Mg
Sojaböna 12,1 Mj, 299 g smbrp, 2,3 g Ca, 5,5 g P, 2,5 g Mg

Betfor (melasserad betfiber)11,3 Mj, 66 g smbrp, 8,6 g Ca, 0,6 g P, 1,2 g Mg

Luzern (krafft) 8,5 Mj, 105 gSmbrp, 13 g Ca, 2,8 g P, 1.6 g Mg
 
Sv: Vad är det i allt/bra för??? hjälp....

Lite kort om:
Havre- spannmål, fosforrikt . mycket fett. mycket fibrer. Vissa upplever att hästar blir "heta " av havre. Man har inte kommit fram till vad det här beror på eller om det ens stämmer.
Krossad havre kan ges till hästar med dåliga tänder, men normala hästar kan ta upp lika mkt näring från helhavre.

Korn- mer stärkelse än havre, mindre fett. kan ej ätas hel, måste stöpas eller krossas.

Soja- proteinfodermedel., kan inte odlas i sverige. utfodras i små mängder, bra proteinklvaliet, selenrikt

betfor - restprodukt från sockertillverkning, fiberrikt. måste blötas! kalciumrikt.

lusern -proteinrik baljväxt, grovfoder , kalciumrikt.
 
Sv: Vad är det i allt/bra för??? hjälp....

oj! det där blev lite väl avancerat för lilla mig....

Ellyne- tack!

Vad är stärkelse bra/dåligt för? (många runt mig äter kornkross)
 
Sv: Vad är det i allt/bra för??? hjälp....

haha, visste inte hur mycket info du ville ha. :p Så jag tog allt. ;) (siffrorna från utfodringsrekommendationer för häst, SLU)

Hästar är inte gjorda för att äta så mycket stärkelse, och kan inte spjälka stora mängder i tunntarmen. Den osmälta stärkelsen fortsätter till grovtarmen, där kan den orsaka jäsning och tarmstörningar.
Det finns maxgivor, tex havre:
0,4 kg havre/100 kg häst och utfodringstillfälle.
Korn innehåller som sagt mer stärkelse och ska ges i ännu mindre portioner, vet dock inte vad det är för siffror på maxgiva på kornet...

Samma sak med fett. Hästen har ingen gallblåsa för den är inte van att äta mycket fett naturligt, så därför får man inte ge för stora mängder. Högst 1 g /kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.

lästips: Hästens näringsbehov o utfodring (c. planck, m. rundgren) :bow:
 
Sv: Vad är det i allt/bra för??? hjälp....

Men vad är stärkelse bra för i kroppen? Hull? Muskler? Energi?
nya rön säger ju att hästar blir dåliga i magen av kornet pga som du skriver, stärkelsen , så av vilken anledning fodrar man med korn istället för havre :confused:


Protein är ju för muskeluppbyggnad, det har jag lite koll på ;)
och fett, tja, det är ju fett.

Energi (dum fråga kanske:o) men det är det som ger hästen bränsle att gå på? och för mkt energi gör dem feta? (som med folk...)


Skulle krossad havre, soja, mineraler och ett bra hö vara tillräckligt för en unghäst? Vad kan en unghäst behöva tillskott av?
Om hästen i fråga blir superladdad, är det då idé att ge krossat korn istället för den krossade havren?

(jo ja, man måste ju se till sin indvid, självklart, men hypotetiskt)
 
Sv: Vad är det i allt/bra för??? hjälp....

putt putt

Vad är stärkelse bra för?

Vad är energi bra för?
 
Sv: Vad är det i allt/bra för??? hjälp....

Men vad är stärkelse bra för i kroppen? Hull? Muskler? Energi?
nya rön säger ju att hästar blir dåliga i magen av kornet pga som du skriver, stärkelsen , så av vilken anledning fodrar man med korn istället för havre :confused:
Jag är inte så bra på vad stärkelse är "bra för". Hästar tål inte så stora mängder stärkelse så därför är det bättre att ge stärkelsefattigt foder.

Energi (dum fråga kanske:o) men det är det som ger hästen bränsle att gå på? och för mkt energi gör dem feta? (som med folk...)
Energi, ja det ger bränsle, ger hull.
Man måste ge lagom mängd av både energi och protein för att hästen ska må bra i form av bra hull, bygga muskler, utvecklas normalt (för unghäst). Även mineralerna är viktiga för bla skelettuppbyggnad mm.

Skulle krossad havre, soja, mineraler och ett bra hö vara tillräckligt för en unghäst? Vad kan en unghäst behöva tillskott av?
Det beror helt på vad du har för typ av hö. Ta en analys så kan du räkna ut korrekt. Kan hända att hästen klarar sig alldeles utmärkt på bara hö, tom en unghäst! Det man ska tänka på med unghästar är att de har ett stort proteinbehov, dvs högre kvot (protein/energi) i fodret.
Om hästen i fråga blir superladdad, är det då idé att ge krossat korn istället för den krossade havren?
Ja, det kan hända att den har reagerat på havren så det kan vara en ide att prova minska havre/ta bort det alternativt byta till korn. Men korn och havre är ganska lika innehållsmässigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Pga pälsfällning har min häst gått ner lite i vikt och känts trött. Hon behöver mer energi, men inte så mycket protein eftersom...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Jojo
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 510
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp