Vad är bäst hyra häst eller foderhäst?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej! Jag undrar vilket är bäst egentligen. Hyra häst från hyrstall eller vara fodervärd åt en privat häst? Tacksam för svar:)
 
Sv: Vad är bäst hyra häst eller foderhäst?

Beror lite på vem är vad som är bäst.
När man hyr så betalar med en avgift och kan också sätta krav på den som hyr ut att hästen "fungerar". Vilket innebär att om hästen blir sjuk eller skadad så är det den som hyr ut som står för det ev också att man kan få en annan häst istället.
Är man fodervärd så betalar man inte till ägaren men står för alla kostnader och allt ansvar för hästen istället.
 
Sv: Vad är bäst hyra häst eller foderhäst?

En sak att tänka på är också, att de som hyr ut ofta är ridläger, så då får du hyra 20/8-10/6 ungefär, alltså hela året utom sommarlovet då de har läger.

Själv tycker jag sommaren är pay-back time för vinterns slit i kyla, lera och rusk, och skulle absolut inte vilja vara hästlös då (i januari och februari däremot...), men du kanske är bortrest mycket på sommaren och tycker att det inte gör något. Och som redan sagts, hyr du häst, får du nog byta om den blir skadad tex.
 
Sv: Vad är bäst hyra häst eller foderhäst?

Okej tack jag går ju i skolan fortfarande så du skulle det ju vara skönt att få vara med "sin" häst under sommarlovet. Att jag inte har tänkt på det:)
 
Sv: Vad är bäst hyra häst eller foderhäst?

jag "hyrde" häst från ett sommarlov och tyckte det ufngerade bra! Visst är somamrlov med häst nog att föredra än vintern... Och ska få uppleva en flrsta häst-somamr nu! Men det var rätt skönt att få sommarlov även från hästeriet och hinna med lite annat som att sommarjobba och var alite mer social. och så saknade man hästen ännu mer till hösten och då var ju vintern inte lika jobbig heller ;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 168
Senast: ameo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara. 1 Var i Sverige har du hästen? 2 Hur...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Ramla av varje uteritt?!
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp