Vaccinreaktion?

sannaaah

Trådstartare
Min Helge blev vaccinerad idag och nu ca 4 timmar senare är han lite hängig och vill inte ha upp huvudet. Han har det i backen och försöker ha upp det när jag kommer men det tar lite stopp. Efter lite lirkande fick han upp huvudet på min axel men när jag gick tog han ner det till under "halsen rakt fram" igen.
Dessutom är hans hals hård, spänd och svullen ända ner till käken :confused:

Har pratat med veterinären som sa att det kunde bli så när de blivit vaccinerade och hade det inte varit som följer hade jag inte varit så orolig.
Helge har gått igenom en stor operation och har fått två halskotor stelopererade i varandra. Detta är dock snart två år sedan och han har aldrig visat något tecken på att det skulle gjort ont (efter att det läkt för ca ett år sedan). Jag blir naturligtvis jätteorolig och tänker det värsta. Att det här gått sönder/blivit nån spricka i men han mår okej annars. Lite hängig som sagt men har ingen feber, äter, dricker, bajsar som han ska. Från marken då.

Har inte sett något tecken på att han ska ha gått omkull i hagen eller så.

Har nån varit med om att hästen reagerat såhär?

Min andra häst har gjort det men det var åt andra hållet, han kunde inte ha ner huvudet.

Blir orolig när det är just halsen han är opererad i :crazy:.

Sv: Vaccinreaktion?

Mitt sto blev jättedålig förra året vid vacc.

Hon hade iofs hög feber första dygent, i övrigt var det som du beskriver.

Hon kunde inte röra halsen, varken uppåt,neråt eller i sidled, hon blev stel i kroppen och ovillig att röra sig. Jag gav henne foder i krubban och i hönät, ute hängde jag upp höet i ikeapåsar. Hon var dålig i ca en vecka innan hon kunde börja ta ner halsen igen.

Min vet sa att jag skulle avvakta då man inte ska ge penicllin efter en vaccination för då tar man bort vaccinations effekten och måste revaccinera igen.

Jag var extremt orolig under hela tiden hon var dålig.

I år bytte vi vaccin och tog inte butolismen samtidigt, och då fick hon feber i ett dygn men klarade sig utmärkt.

Tyvärr blev min shettis jättesjuk i stället och det slutade med en vecka på ultuna, han var inte stel, utan matvägrade och stod med halsen i backen.

"kram"

Vet ett fullblod som reagerade så starkt på en vaccination att hon slog sönder sig själv i boxen, bröt ett ben och fick avlivas.. :cry:

Min kompis häst vart jättedålig vid vac förrförra året,vac på dagen,sen vid insläpp var hon jättehängig,och svettig,och svullen på halsen,spec där spruta tagits,och i ett ben om jag inte minns fel,hade riktigt höga febertoppar också40,nästan 41 grader i bland,trodde det var fel på termometern,så vi provade en annan,men samma temp på den med,och stog och hängde med huvudet. Misstänkte kolik först,så hon gick runt med henne ute på stallplanen,och hästen ville lägga sig ner flera gången,så fort man stannade så försökte hon. Men hon bajsade normalt och det var bra tarmljud,så då vart det misstanke om reaktion på vac istället.

Vi fick inte ut en veterinär,för det var sent,och den enda distriktaren som jobbade var på väg till en ladugård flera mil bort för att det hade krånglat med någon ko som skulle kalva,och att stoppa in henne i transporten var ingen alternativ,eftersom hon knappt kunde stå på benen,så det var bara att hoppas att det skulle gå vägen,och det gjorde det ju som tur var!

Mådde bra dagen efter,men var svullen ytterligare några dagar.

Låter inge vidare.. Ingen erfarenhet själv men eran otur borde väl ta slut nu när han är frisk ifrån halskotorna ?

Hej
Har följt din och helges historia i kulisserna.
Hoppas att det ordnade sig även denna gång och att det gått över.

/B

Är Helge ok nu? Revaccinerade mitt sto igår, och dålig igen, hon med. Förra gången, dvs för en månad sedan, fick hon feber, ont i halsmuskeln och svårt att sänka huvudet. Denna gång feber, stel och svårt att höja huvudet:-( Det är ju sjutton också att hästarna måste bli sjuka för en vaccinering.

Min häst fick en sån reaktion med en påföljande böld efter abortvirusvaccination. Hon kunde inte sänka huvudet och tyckte rätt synd om sig själv så hon fick stå inne den dagen och äta hö ur hönät. Dagen efter var det inte alls lika stelt men sen utvecklades bölden istället som det tog ett tag att bli av med (dubbla penicillinkurer).

Det där med bölder har jag också hört. En granne häst drabbades av det och fick tömma en halvliter var ur bölden på klinik:-( Min lilla mår ok igen,

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 059
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 793
Senast: Freazer
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 422
Senast: Keb71
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under... 2
Svar
31
· Visningar
3 792
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka