Vaccinering

Husmusen

Trådstartare
Hur ofta, och mot vad, ska man vaccinera efter en färdig grundvaccinering? Supertacksam för snabba svar :crazy:

Sv: Vaccinering

Mot hästinfluensa ska man vaccinera en gång per år.
Mot stelkramp var tredje år.
Och om man fodrar med hösilage och har vaccinerat mot botulism är det också en gång per år, efter grundvaccinering. (För botulism: tre sprutor med en månads mellanrum mellan varje)

*slår mig själv i huvudet*

Jag ligger efter med hästinfluensan :mad:
Stämmer det att om jag gör en ny vaccinering nu, och sedan en till om 3 veckor, så är det "giltligt" efter det?

Vad jag har hört så får man göra om grundvaccinationen om man missat. Kan dock inte intervallerna för influensa-vaccinet.

Husmusen skrev:
*slår mig själv i huvudet*

Jag ligger efter med hästinfluensan :mad:
Stämmer det att om jag gör en ny vaccinering nu, och sedan en till om 3 veckor, så är det "giltligt" efter det?

Ja, om det gått längre en 12 mån från förra vacc måste du börja om.
1:a sprutan
2:a sprutan 21-92 dagar efter den första
sedan max 12 mån årligen. Internationellt är det max 6 mån.

7 dagar efter 2:a sprutan så får du tävla igen.

Okej, tack...

*HATAR mig själv just nu*
(och vinkar hejdå till tävlingen om tre veckor...) :(

Liknande trådar

Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
684
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
995
Senast: Zevzan
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 258
Senast: Krålus
·
Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar