Vaccinering?

M

miss_willow

Jag vaccinerade pollen idag. Men jag glömde fråga hur många dagar man ska ta det lugnt innan man kan rida som vanligt? Hur många dagar är det?

"Vila din häst från hårt arbete några dagar efter vaccination" Står de på mitt vaccinationskort.
Jag skulle nog ta de lugnt o inte rida hästen svettig en vecka efter för att vara på den säkra sidan. :)

Jag brukar låta pållan stå samma dag o dagen efter en vaccination. sedan skritta en dag och sedan kör jag på som vanligt, om hon verkar helt ok.

på mina står de ingenting om sånt.. men jag rider aldrig min polle svettig. men jag har för mig att man ska skritta några dagar?

Han fick vaccin i onsdas. Och är hur pigg som hällst att skritta, tror ni jag kan rida som vanligt imorn för en skrittdag till så kommer det bli jobbigt att rida på söndag sen för han blir så jobbig när han stått?

var det för vanlig hästinfluena eller?
Min blev vacinerad i november för det + stelkram då skulle hon stå den dagen och dagen efter, sen skulle man skritta henne och efter det så skulle man skritta å trava dagen efter det seddan kunnde man börja jobba henne igen :)

Min veterinär brukar säga att travare tränas, men de gör inga snabbjobb under den närmaste vekcan efter vaccinationen. Alltså, man kan rida men hårträningar är inte önskvärt. Det kunde få oönskade effekter, enligt veterinären. (Fick det inte vidareutvecklat, tyvärr... Han är lite speciell...) Finns väl fortfarande, även om vaccinen blivit så pass mkt bättre, hästar som kan bli väldigt stela efter vaccination och då är det väl kortare promenader vid hand för att de ska får mjuka upp sig lite som gäller. :D

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Glömde ta den i morse, kom på det vid 9-10 och tänkte att jag provar vara utan den idag. Vad händer? Jag känner mig inte alls så...
Svar
8
· Visningar
908
Senast: Rosett
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka