Vaccinering

Nea86

Trådstartare
Köpte min häst i mars och hade veterinären ute i maj någon gång pga. ögininfektion och jag lät honom då kolla över hennes veccinationsintyg ordetligt då jag inte visst hur ofta allt skulle ges.
Han sa att det såg okej ut så det lät ju bra.
Men nu när jag själv kollat upp hur ofta de olika vaccinen ska ges så ser jag att ny spruta för hästinfluensa ska ges i höst och spruta för stelkramp nästa höst men sen kan jag inte riktigt tyda datumet för senaste sprutan för när botulism gavs? Veterinären har skrivit att den har givits 030509 på ett ställe. Har hon fått den 2003 eller 2009 då (gissar på 2003, men jag blir så konfunderad :crazy:?) Sen har hon fått en spruta för Botulism den 18/11-2008 också. Men om hon fått den senaste 2008 då har dom ju hoppat över ett år?? Förstår ni hur jag menar?
Om det nu är så att de har missat ett år måste jag grundvaccinera om henne då? Eller räcker det att ge henne en ny i år?
 
Sv: Vaccinering

Botolism ska hon ha varje år. Har ni missat ett år så måste hon grundvaccineras igen.
Men jag skulle tro att hästen fick år 2009.. Men har hon bara fått 2003/2009 och 2008? ingen riktig grund? som är på tre sprutor?
Det bästa är att fråga vet. men verkar som om hästen inte har riktig grund, utan bara fått en spruta? Min fick iallafall 3sprutor som grund, -det var förra året, så jag antar att inget ändrats eller så..
 
Sv: Vaccinering

Jo, jag vet ju att hon ska ha en varje år, men kunde ju inte tyda veterinärens datum riktigt. Har de förra ägarna hoppat över ett år så måste hon alltså grundvaccineras igen?
Hon har fått grundvaccinationen och det verkar som hon fått den alla år sen dess, men det var ju lite otydligt med förra året då...
Får låta veterinären kolla upp det när hon kommer och ska ge vaccinet mot hästinfluensan nu i höst.
 
Sv: Vaccinering

Men om det är 09 hästen fått, vissa länder etc skriver ju datum DDMMÅÅ och inte ÅÅMMDD som är svensk standard. Men om 030509 ska vara DD-MM-ÅÅ innebär det att hon fick 3:e maj 2009. Då skulle hon ju haft - om du ska följa TR - senast 3:e maj i år (2010?)

Tror dte blir lättare om du skriver av alla?

Fd ägaren kan ju valt sluta vaccinera mot botulism och det är därför det inte är någon spruta sen 2008? Botulism är den dyraste vaccinationen av de tre 'vanliga' (Influensa, stelkramp, botulism) och de kan ju ansett det inte vara nödvändigt att vacc mot botulism och därför struntat i det 2009?

Har du kollat vad som står i hästens PASS? De kan ju ha slutat fylla i vaccinationsintyget och börjat fylla i passet med.
 
Sv: Vaccinering

Ja, om hon nu fick den i maj 2009 så får jag ju jättedåligt samvete över att jag inte sett det, men jag litade ju på vet. bedömning av intygen då han kollade i Maj... :(
Jag har kollat alla hennes vaccinationsintyg och hennes pass och det finns inget mer.
Får kolla igen med en annan veterinär och annars får hon ju fåden igen efter sommaren.
 
Sv: Vaccinering

SKa hon tävla etc så måste du grundvaccinera om. Ska hon inte tävla ge henne sprutan NU så kanske det räcker, hör med vet. Alltså det kanske ger skydd ändå. Men isf är det ju dumt vänta ännu mer.

Ska du tävla är det som sagt 'redan kört' tyvärr och du måste börja om.

Så skulle kolla med en veterinär redan nu. Samma sak med botulismen. Måste du grunda om botulism har hästen inet fullt skydd förrän ca en v efter tredje sprutan, så det är def ide starta nu isf. skydd i mitten på oktober om du börjar nu. (En spruta nu, en i början av sept, en i början av okt). Men ju längre du väntar med att börja grundvacc, dessto längre skjuter du ju fram när den har fullt skydd - och ju längre tid av stallperioden är den utan skydd.
 
Sv: Vaccinering

SKa hon tävla etc så måste du grundvaccinera om. Ska hon inte tävla ge henne sprutan NU så kanske det räcker, hör med vet. Alltså det kanske ger skydd ändå. Men isf är det ju dumt vänta ännu mer.

Ska du tävla är det som sagt 'redan kört' tyvärr och du måste börja om.

Men Ts skriver ju

Men nu när jag själv kollat upp hur ofta de olika vaccinen ska ges så ser jag att ny spruta för hästinfluensa ska ges i höst och spruta för stelkramp nästa höst men sen kan jag inte riktigt tyda datumet för senaste sprutan för när botulism gavs
Inte måste man väl vaccinera mot botulism för att tävla???
 
Sv: Vaccinering

Men Ts skriver ju

Men nu när jag själv kollat upp hur ofta de olika vaccinen ska ges så ser jag att ny spruta för hästinfluensa ska ges i höst och spruta för stelkramp nästa höst men sen kan jag inte riktigt tyda datumet för senaste sprutan för när botulism gavs
Inte måste man väl vaccinera mot botulism för att tävla???

Nix, men läser du hela tråden så skriver TS senare att det inte finns någon vaccination efter senast i maj 2009.

Och är det så, vilket det verkar även när TS dubbelkollat, så har tyvärr influensavaccinet 'gått ut' enligt TR, då det skulle fyllts på i maj i år (2010). Och då är det ju bara att grunda om om man ska tävla.

Det verkar alltså, utefter infon i tråden, som att den vet som kollade intyget i maj har sagt fel, och hästen skulle vaccinerats i maj. Om inte TS sagt fel eller någon vacc (t ex om en gjorts i maj) glömts skriva in.
 
Sv: Vaccinering

Nix, men läser du hela tråden så skriver TS senare att det inte finns någon vaccination efter senast i maj 2009.

Och är det så, vilket det verkar även när TS dubbelkollat, så har tyvärr influensavaccinet 'gått ut' enligt TR, då det skulle fyllts på i maj i år (2010). Och då är det ju bara att grunda om om man ska tävla.

Det verkar alltså, utefter infon i tråden, som att den vet som kollade intyget i maj har sagt fel, och hästen skulle vaccinerats i maj. Om inte TS sagt fel eller någon vacc (t ex om en gjorts i maj) glömts skriva in.

Ahh sant, jag fattade som om det bara var botulismen som var otydligt efter som TS skrev ny spruta för hästinfluensa ska ges i höst

Och så blev jag lite förvirrad för jag har inte tävlat på länge och inte riktigt hängt med i TR och trodde jag missat något
 
Sv: Vaccinering

Nejdå, det är fortfarande bara influensa man behöver ha vaccinerat emot för att få tävla. Och det är förvirrande uppgifter, men stämmer det TS skrivit och dubbelkollat att det finns inget efter senast maj 2009, så har ju någon vilselett henne ang när det är (var) dags igen.

Men bäst är ju en veterinär som kan kika på intygen IRL får reda ut det, men om det är som TS fått det till nu, så är det ju ur tävlingshänseende bara grunda om. Men ska man inte tävla kanske det räcker med att ge påfyllning NU?
 
Sv: Vaccinering

Förlåt om jag har varit lite otydligt, men enligt alla vaccinationsintyg och hennes pass så ser det ut såhär:
Hon har fått Equip T (stelkramp alltså) enligt papprena senaste gången den 18/11-2008. Eftersom detta (enligt det jag läst) ska ges vart tredje år (?) så är ju detta ingen fara än, utan ska ges igen nästa november.
Equip F (Hästinfluensan) har getts enligt papprena senast den 12/10- 2009, och hon ska alltså ha en ny spruta nu i oktober.
Botvax (Mot Botulism) har enligt papprena getts senast den 18/11-2008 (alltså samtidigt som senatse stelkrampssprutan). Stämmer detta så har ju de förra ägarna hoppat över ett år och det var det min fråga handlade om.
Sen hittade jag ju även ett datum på Botvax, nämligen 030509, och då var ju funderingen över om det var år 2003 eller 2009 hon fått den, men jag skulle tro att det är 2003.
 
Sv: Vaccinering

Frågan är då om du vill ha hästen vaccinerad mot Botulism.

Anser du inte att du behöver det pga den bara äter hö t ex så behöver du inte ge den vaccinationen annars ser det faktiskt ut som om du måste grunda om just Botvaxvaccinationen.
 
Sv: Vaccinering

Hon har fått Equip T (stelkramp alltså) enligt papprena senaste gången den 18/11-2008. Eftersom detta (enligt det jag läst) ska ges vart tredje år (?) så är ju detta ingen fara än, utan ska ges igen nästa november.
Equip F (Hästinfluensan) har getts enligt papprena senast den 12/10- 2009, och hon ska alltså ha en ny spruta nu i oktober.

Nu blevd et annorlunda. Sa ju det skulle bli lättare om man fick alla vaccinationerna.

Då är det helt rätt att hon ska ha ny A2 nu i oktober, och nästa år är det dags för stelkramp med.


Botvax (Mot Botulism) har enligt papprena getts senast den 18/11-2008 (alltså samtidigt som senatse stelkrampssprutan). Stämmer detta så har ju de förra ägarna hoppat över ett år och det var det min fråga handlade om.
Sen hittade jag ju även ett datum på Botvax, nämligen 030509, och då var ju funderingen över om det var år 2003 eller 2009 hon fått den, men jag skulle tro att det är 2003

Är det inte vaccinerat alls mot botulism mellan 2003 och 2009 alltså? Knepigt. Oavsett om det är 2003 eller 2009 har botulismen 'gått ut'. MEN som sagt, om du vill ha fortsatt vaccinerat (vilket är smartast tycker jag), så hör med vet NU om det är 'för sent' att fylla på (om det är gjort maj 09 alltså) eller går bra. Vet inte hur mkt man kan 'slira' på botulismen, men har du tur så har du ju skydd ändå om du fyller på nu.

Men som sagt, kräver ju man kan lista ut om det är 03 eller 09 som avses, ring vacc veterinär och kolla?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 375
Kropp & Själ Vad är ni vaccinerade emot? Ja, förutom de där sprutorna en fick i skolan. Jag har genomgått en grundvacvination för TBE och fått en...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 924
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 063
Senast: canine
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 532
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp