Vaccinering inte anstränga efter lr hur är det???hjälp.

Sv: Vaccinering inte anstränga efter lr hur är det???hjälp.

Detta är kopierat från en klinik som lämnar denna info ang vaccinationer.

Influensavaccin

Ridhästar som skall tävlas måste vara vaccinerade mot influensa.
Travhästar vaccineras frivilligt. Travhästar som skall tävla utomlands måste vara vaccinerade i enlighet med respektive lands regler. Galopphästar skall vaccineras halvårsvis intill 5 års ålder, härefter årligen för att få starta i tävling. Hästinfluensa A1 och A2 är en virussjukdom som ger influensa / förkylning. Oftast är sjukdomstiden kortvarig men den är mycket smittsam. Även luftburen smitta kan förekomma.

Grundvaccination
1:a Injektion Tidigast vid 4 månaders ålders Influensavaccin + Tetanus
2:a Injektion 4-6 veckor efter 1:a inj. Influensavaccin + Tetanus
3:e Injektion 5-7 månader efter 2:a inj (ej obl.) Influensavaccin + Tetanus

Återvaccination
Halv eller helårsvis Influensavaccin
Vart 3:e år Tetanus

Hästen skall vara frisk och utvilad vid vaccinationen. Efter vaccination skall hästen vila från hårt arbete några dagar. (Enligt rekommendationer från tillverkare skall hästen ta det lugnt en vecka). Endast lugn motion, ej

okej tack för hjälpen men vet ni vad då...jag red lektionen iaf och sa till instruktören om detta och h*n sa att de brukar låta hästarna vila(de har ca 100-150hästar turridning/lektioner m.m stora i sverige med sin gård) vila en halv vecka- en hel vecka och rider de dom så om de e slöa så låter de dom vila några dar till...så sa h*n att ju fler gånger hästen fått sprutan destå mer tålig blir den...va??? har ni hört om detta?

Träning eller lektion brukar jag inte rida direkt efter vaccin.

bättre att vara på den säkra sidan.
jag rider inte min häst svettig på 4 dagar ungefär.

Jag frågade min veterinär hur länge hästen skulle vila när jag vaccinerade och han sa att nuförtiden så är vaccinet så bra att dom inte behöver det. Han fick vila samma dag bara. Märktes ingen skillnad dagen efter.

Förr använde man så kallat "levande" vaccin & idag används avdödat vaccin.Alltså kan man - om hästen fått avdödat vaccin arbeta hästen dagen efter igen, då det tas upp mkt "snällare" :)

jaha va bra=) idag red jag igen detta var 5e dagen alltså har han blitt riden 2gånger under 5dagar efter vaccineringen...han verkade lite slö idag så de kan kanske va så som tränaren sa(läs mitt förra inlägg). jag skulle aldrig ridit samma dag lr dagen efter nu blev det på den 3edagen efter vaccinationen(om man inte räknar med vaccinationsdagen) och idag ja då va de den 5e dagen igår fick han helvila...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka