Vaccinering inte anstränga efter lr hur är det???hjälp.

Gullan86

Trådstartare
förra gången jag vaccinerade så sa vet att hästen inte skulle anstängas på 4dagar...

nu sa en annan vet ingenting hur ska jag göra? hur gör/tänker ni efter en vaccination rider ni på som vanligt lr? lättare? longerar istället, går ut o går lr låter dom stå helt lr? är det 4dar förresten..
har hört att de kan få hjärnhinneinflamation om de ansträngs efter vaccination e de som värt dan efter lr?

otroligt tacksam för svar :banana:

p.s han fick 3sprutor i en då hehe botu, influ och stelkramp d.s

Sv: Vaccinering inte anstränga efter lr hur är det???hjälp.

Regeln brukar vara, rid inte hästen svettig på 4-5 dagar.

Ja, reglen brukar vara: Rid inte hästen svettig på 4-5 dagar, men karensen till tävling ligger på 4 dagar. Under tävling brukar de flesta hästar svettas av en eller annan anledning.

Då får man kanske använda huvudet, så slipper man ett sådant bekymmer.

Man har ändrat sig ang vaccinering, förut var det vila en vecka men idag behöver de inte vila mer än 2dagar.

Om det har med nya vaccinen att göra eller vad det vet jag inte. Men eftersom man får tävla efter 4dagar så borde det ju inte vara så allvarligt längre.

Mina vilar iaf helt två dagar sedan tar jag det lugnt ett par dagar till, men det är nog mest för att det "gamla" sitter i ;)

Den sista veterinären som vaccinerade var ansluten vid djurskyddsmyndigheten (tror jag det heter), menade att hästen skulle ta det lungt i 7 dagar efter vaccination.

Jag såg även att Gullan vaccinerat mot Botulism, här säger de flesta veterinärer 7 dagar.

Min veterinär säger att det där med vila efter vacc är förlegat. Men då har jag iofs inte vacc mot botulism. Vet inte om det har betydelse...? Jag ska kolla runt lite med andra veterinärer, för det här var en intressant fråga!

:bump:

Är det inte så att det finns nytt influensavaccin som är framtaget på konstgjord väg som hästen inte behöver vila alls efter? Jag har för mig att det är så... Det gamla vaccinet (som nog används fortfarande i viss utsträckning) var ju naturligt och vilan var väl mer nödvändig då.

jag tycker det verkar lite konstigt för den veterinären hade jag aldrig haft innan och han sa inte ens till mig att hästen skulle ha vila/ta det lungt verkar ju inte så viktigt då.

första gången lät jag han stå 5dar tror jag helt....nu ska han oxå få stå 5dar ev så går jag me han kanske o gör lite lättare saker i helgen i skritt(inte ridning alltså) det kan väl inte vara någon fara???

San Q skrev:
Är det inte så att det finns nytt influensavaccin som är framtaget på konstgjord väg som hästen inte behöver vila alls efter? Jag har för mig att det är så... Det gamla vaccinet (som nog används fortfarande i viss utsträckning) var ju naturligt och vilan var väl mer nödvändig då.

Ja nåt ditåt, och som Olga Klara sade också, att det var förr med de "gamla" vaccinet (hästinfluensan) som det var jätteviktigt att inte anstränga hästen.

Har frågat vår veterinär ingående om detta, och hon säger att så länge man inte FLÅ RIDER hästen så är det HELT OK att rida som vanligt. Man ska alltså undvika att hästen blir så ansträngd att den får tung andning och anstränger sig så pass att hjärta och lungor måste anstränga sig hårt, då riskerar man som sagt hjärtmuskel inflamation. Utöver det är det inga som helst problem att rida på utan någon vila.

okej jag fick just reda på att jag ska rida lektion nu i helgen(lördag) han vaccinerades (onsdag em) är det okej då? jag antar att han ev kommer bli rätt trött vet inte....men tror ni det är någon fara? ska jag gå ut o gå me han/longera/tömmköra nåt innan imorrn inför lördagen???

tacksam för svar=)

jag skulle som sagt inte bedöma det som en risk, men sånt kan bara du själv bedöma i slutänden. Beror mycket på hästens kondition ju. skulle som sagt inte utsätta den för att bli anfådd och flåsig. Men ett normalt träningspass om vi förutsätter att hästen inte blir det skulle JAG rida, och gör...

Om jag var du och var orolig skulle jag låta hästen gå i hage fram tills träningen så har han ju fått ta det coolt några dar i alla fall, och sen rider du på lördag. Är han redan i kondition så behöver du ju inte "vänja" honom vid nåt arbete eller förbereda inför en träning om 2 dagar.

nä han är i rätt bra kondis (rider ca 1,5 timme galopp och ja alla gångarter i ett hyffsat högt tempo) och han blev bara lite svettig på bogen MEN den gången(i tisdags) blev han flåsis när vi galopperade det har jag inte hört förut att han blivit men vi galopperade rätt mkt o länge...men ett 45min pass så rider man ju säkert inte så hårt på banan. ska säga till instruktören iaf.

men du rekomenderar total vila alltså inte ens att jag "rör" lite mer på han imorrn utan det är okej att köra ett pass sådär efter 3dagars totalvila...ja han går ju o springer i hagen... *snacka om o va orolig va haha*

ja vet inte riktigt om ja ska kalla han i kondition(beror ju på vad man gämför med) men han har gått varannan dag-varje dag nu ett tag får 5dagarvilor ibland....*låter som en virrig nybörjare*
jaja tack för ert stöd och hjälpen behöver vekligen det.

jag kom på en annan fråga om hästen e i kondition och man låter den stå 4-7dagar kan man då köra på som innan den vilan efter vilan lr ta det lite lugnare i början och sen stega upp lr den tappar inte konditionen så snabbt.? hur gör ni?

Jag har fått lika många svar på den frågan som antalet veterinärer jag frågat. :smirk:

Enbart stelkramp och botulism skulle jag inte vila av hästen för, men nu ger jag ju dem alltid ihop med flunsavacc.
Jag brukar skritta hästen en knapp vecka efter vaccination.

okej men tror du det är okej att jag rider lektionen imorrn?

Jag har hört att hästen inte får ansträngas på 24 timmar. Förra gången min häst vaccinerades fick han vila dagen efter och dagen efter det red jag lektion... Vi körde iofs inte "stenhårt" med honom. Men jag märkte ingenting särskilt på honom, så det är nog lugnt.

min får vanligen vacc under viloperioden på vintern....men rider jag får han vila i 2-3 dar efter

Rida kan du ju göra. Min häst får vila samma dag men rids sedan lugnt följande dagar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka