Vaccinering & avmaskning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare AmelieA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 620
A

AmelieA

Hur ofta ska hästen avmaskas och vaccineras?
Vad kostar avmaskning och vaccinering där du bor? :)

Sv: Vaccinering & avmaskning

Vaccinering beror på vad du vaccinerar mot, ska du t ex tävla måste du vaccinera mot hästinfluensa. Stelkramp är en annan vaccination som jag anser absolut nödvändig.
Om hästen äter hösilage så bör den vaccineras mot botulism.

Läs här:

http://www.hastfolk.se/2005-03/handbok-2005-03.htm

Priser är olika från distrikt till distrikt, sist fick jag betala 800:- för en vaccinering. Det blir billigare om ni är flera.

Vad gäller avmaskning så beror det dels på om det är en yngre häst , eller en vuxen.
Samt om det gjorts ett träckprov, vilket är det bästa.
Numera kan du ju inte köpa avmaskningsmedel utan recept från veterinär.

Men det vanligaste är att man vaccinerar innan betessläpp, efter 8 veckor, och sedan på hösten kring oktober/november.
För ett föl eller unghäst, även en gång jan/feb.

Priser kan du se på Apotekets hemsida.

Annars rekommenderar jag sökfunktionen, finns massvis med olika trådar både kring vaccinering och avmaskning.
Bla den som Mynta2 skrev.

Men det vanligaste är att man vaccinerar innan betessläpp, efter 8 veckor, och sedan på hösten kring oktober/november.
För ett föl eller unghäst, även en gång jan/feb.

Avmaskar menar du väl ? ;)

Fast man håller ju på försöka gå i från det sk *vanliga* nu. Så egentligen ska man inte skriva så tycker jag, utan bara: träckprov först, sen får man se vad som behövs. sen blir det fel att skriva 8 veckor med eftersom medlena har 4, 8 och 12 veckors intervaller.

haha hoppsan :o

Efter RUNT 8 veckor då. Sen får man ju läsa på förpackningen / rådafråga för exakta anvisningar.

Givetvis är träckprov det bästa, (vilket jag förespråkade i mitt inlägg) det är ju för att vi avmaskar i tid och otid som man inte längre kan köpa avmaskningsmedel receptfritt längre.
Men långtifrån alla genomgår den proceduren, utan tycker det är enklare (latare ? :angel:) att avmaska efter schemat. Så som jag skrev är det vanligaste, än så länge.

Senast ändrad:

Jag kommer hyra denna hästen i ungefär 9 månader. Från hösten till våren året därpå. Kanske tävlar en gång.. inte säkert. Han äter hösilage nu, så kommer nog göra det då också.
Hur får man recept från veterinär?

(Ni kanske märker att jag inte kan så mycket om vaccinering & avmaskning, men jag kommer inte hyra hästen den här hösten.)

Då är det bäst du hör med ägaren vad han är vaccinerad mot innan, är hästen redan vaccinerad så behöver du ju inte göra grundvaccinering.

Du får ringa till din veterinär. Men jag tycker du ska prata med ägaren till hästen hur han/hon har skött vaccineringar och avmaskningar tidigare.

Recept får du som sagt innan av en veterinär. Men det är absolut INTE säkert att den veterinären du ringer till skriver ut om du inte har gjort träckprov innan. så varför inte starta från början helt enkelt ? Börja med träckprov. Det är alls inte säkert hästen har mask, och då behöver du heller inte avmaska.

Om vi säger att jag måste vaccinera mot Botulism (vilket man skulle göra årligen), hur mkt tror ni det kostar?
Allt man behöver för avmaskning, vad kostar det ungefär?
Behöver man bara avmaska om man ser att hästar har mask?

Behöver veta kostnaderna för att kunna göra en budget.

På apoteket kan man köpa en låda som heter kollamasken. Den kostar 280:-. läs mer om kollamasken här
http://www.kollamasken.nu

Nej, om hästen inte har mask så finns det ju inget att maska mot eller hur ? ;). Man ser ibland INTE med blotta ögat om hästen är maskanmgripen. Du måste kolla via ett träckprov hur mycket det är och av vilken sort.

Botulismvaccination var så längesedan jag gjorde, och då var det andra priser än nu ( hiskeligt dyrt), så det kan inte jag svara på. får nån annan göra.

Tack, precis vad jag behövde veta! :D
Då är det bara vaccinering kvar..

sedan har jag frågat i ett annat forum om någon vet vad broddar kostar, och om man kan sätta i dom själv? även fast man aldrig gjort det tidigare.. eller ska man få hjälp av hovslagare eller stallpersonal?
Vad kostar torv & mineraler där du bor?

Det var allt jag behövde veta, sen är budgeten klar! :D

Som sagt så är det olika priser, beroende på hur lång reseväg det är för veterinär, och vad de tar för att utföra arbetet. Men under tusenlappen troligen.

Jag tycker du ska be någon om hjälp när du broddar, det är ett fasligt göra om man t ex inte har blindbroddar i permanent, för då måste du gänga. Skruva på brodden är inte det jobbiga.

Torv vet jag inte, men skulle tro att det ligger på samma pris som en bal spån kostar på Lantmännen, dvs runt 70-80kr.
Mineraler finns ju i en mängd olika varumärken och olika stora förpackningar, och därmed olika priser.

Jag tycker dels du kan använda sökfunktionen på Buke, finns säkert svar på de flesta av dina frågor, sen är det enkelt att bara använda Google, och söka t ex på "avmaskning häst" eller söka på olika foderleverantörer, som Lantmännen, Hippo , etc. för prisuppgifter.

Broddar kostar lite olika, 4-10 kr st. Skaffa en gängtapp så broddar du enkelt själv. Den kostar några tior. Sen beror det på var i landet du bor, om hästen måste gå broddad dygnet runt kan det vara värt att skaffa något som heter elit-brodd. Den kostar lite mer men å andra sidan sitter de bra, hästen tappar dem sällan och det är mindre skaderisk då de inte blir vassa när de slits. Ofta blir det billigare i längden.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid... 2
Svar
21
· Visningar
2 704
Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
612
Senast: Johannna1
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
416
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Jag har insett att min vårdcentral har fått sin chans nu och jag behöver byta. Min nuvarande vårdcentral gick jag till för att det var...
Svar
9
· Visningar
572
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka