vaccinering av gammal ponny

A

anni0001

Har en pensionär hemma på gården som inte varit vaccinerad, nu är han i min egen ägo och jag funderar på hur jag ska göra. Har en fölunge som ska vaccineras nästa vecka (påbörja grundningen)

Ska gamlingen in i vaccinsystemet oxå eller kan han klara sig utan? De båda är enbart hemma på vård gård utan kontakt m andra hästar.
Hade jag varit stenrik hade det inte varit något snack, men 3000 kr är MYCKET pengar just nu. Fölisen kommer kosta runt 1500 innan det är klart.

Skäms nästan för att ställa frågan, att jag ska snåla in på gamlingen :(

Sv: vaccinering av gammal ponny

Fick rådet av min vet att åtminstone hålla honom vaccinerad mot stelkramp. Hästinfluensan ansåg hon mindre viktig.

Jag brukar nog vara väldigt snabb med att "skrika" vaccinera! :D
Men i ditt fall gör jag det inte!
Just för att Du skriver att ingen utav hästarna ska lämna gården.
När fölisen sedan är stor och Du kanske ska iväg med den på kurser och annat, ja DÅ blir mitt svar vaccination.
Men som sagt! Inte i nuläget!

Och Du... Skäms inte! Jag vet förvisso att många anser att man näst intill måste vara miljonär för att få äga en häst, men se den åsikten delar inte jag!

Tack för stöttning! Vad glad jag blir för det sista stycket :bow: ... man känner sig ju hemsk bara för att man vill snåla lite, men hålen är många att stoppa slantarna i :(

Gamlingen får hoppa över vaccinet ett tag framöver.

Mina vaccineras först vid behov sas.
Mao när de börjar lämna stallet och åka på tävlingar.

Vet att tex maria Gretzer (åtminstonde förr) inte heller vaccinerade ynglingar och pensionärer

nej jag skulle aldrig vaccinera en gammal häst nu om han klarat sig hela livet igenom utan vaccin.

skulle han ev få något djupt sticksår så kan han få en stelkrampspruta då.

Han har ju varit tävlingshäst fram till 23 års ålder, men då blev han pensionär och fick inget vaccin :)
Skönt att höra att fler har samma tankar som en annan. Han kommer bara gå o skrota o äta mat hemma hos oss tills det är dags för Trappalanda o fölisen ska ju inte resa nånstans hon heller på ett tag. Dock vaccineras hon redan nu eftersom hon ändå "ska" vaccineras.

Tack! :o Han får ingen spruta men han får iaf bra foder (lite för mkt kanske:angel:) o de tillskott han behöver, bra hovvård o massa kärlek varje dag!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka