B

Boomerang

Hej!
Kan någon hjälpa mig att reda ut när min häst ska vaccineras nästa gång?? Jag är kass på sånt där...:crazy:

Han grundvaccinerades i höstas, två sprutor Equip FT (visst är det inkl. stelkramp:o ??), varav den sista 25/10, plus vaccination mot botulism, tre sprutor varav den sista 23/11.

Jag har fått för mig att han behöver en till Equip FT inom ett halvår (alltså typ nu) och sen årsvis, och botulism i november (årsvis redan nu alltså)...rätt eller fel :confused: ??

Tacksam för hjälp (annars får jag ringa vet och fråga :o )
 
Sv: Vaccinera

Om du grundvaccinerat mot stelkramp+influensa (som jag tror FT är) så ska de ha en spruta till efter 5-7 månader. Om du tagit grundvaccinationen mot botulism (3 sprutor) så är det ett år som gäller.

Jag gjorde dock så att jag gav en botulism när jag tog FT så att det skulle bli samtidigt på året så att jag slipper komma ihåg 2 datum :p

Stelkramp är sen vart 3:e år, bara första året som det är efter 1 år.
 
Sv: Vaccinera

Tack för svaret :bow:

Kan det funka då att ge FT nu inom två månader och sen igen i november och sen vart tredje år?? Så att jag får in det på samma datum som botulismen och på så sätt slippa ha så hög hjärnfrekvens :D Vill nämligen hellre vaccinera i november/december med tanke på tävlingssäsongen...det ställer till problem redan att jag måste vaccinera snart, jag vill egentligen inte alls vila honom just nu :crazy:

Vet att det sägs att dom bara får jobbas väldigt lätt en vecka efter, inte svettas...men hur ska man göra när jag kan jogga min pålle lugnt i en timme utan att han är märkt av det?? Kan jag göra det då eller kan det ställa till problem??
 
Sv: Vaccinera

Hej hå!
Jag gjorde så, att jag grundvaccinerade mina i somras, och även botulism. I mars skulle jag ta FT igen, men då passade jag på att klämma in en botulismspruta för att få allt samma datum :D Man är ju lat!
Det är bara fråga veterinären, det gjorde jag. Men är det inom 2 månader vet jag inte om det spelar roll ? :confused: Fråga veterinären, alltid det bästa!

Jag brukar rida mina hästar efter vaccinationen, men jag har som tumregel att inte rida dem svettiga. Så om du kan jogga eller inte beror på pålles kondis :) Jag brukar bara skritta, kanske nån lätt trav.
 
Sv: Vaccinera

Äsch förlåt jag är trött och läser som ett miffo :D Nu fattade jag vad du menade med de två månaderna. Precis det du skrev låter toppenbra, det är nog inga problem. Men det är ju alltid bäst att kolla med vet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 762
Senast: cirkus
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Nyss köpt en häst som blev vaccinerad (influensa+stelkramp) idag, passet fanns inte på plats så fick ett löst intyg som jag skulle...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Liten
·
Hästvård Jag lyckas inte klura ut om hästen ska ha influensa eller influensa + stelkramp i år. Ni får hjälpa mig. Grundvaccin 13/12-08 -...
Svar
13
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp