Vaccinera mot rävskabb?

kamomillo

Trådstartare
Kan man det?
Vi har en nära granne som har rävåtel på gården för att skjuta bort rödräv. ( på uppdrag av länsstyrelsen) Den här platsen drar givetvis till sig både sjuka och friska rävar, och dom friska blir sjuka... och dom sjuka blir skjutna.
Och ALLA dessa rävar passerar vår gård :banghead:
Följden blev att vi fick behandla vår schapendoes 1 ggr förra våren och nu en gång i februari.
Nu tror jag att det är dax igen:devil:

Vi ser rävjävlarna när dom passerar, dom drar sig under granarna, stryker sig mot snöstyrare, skotrar, och renskinn... Det är som bäddat att vår Ryamatta får det. :cry:
Det finns ingen fläck där jag med säkerhet vet att dom inte varit.

De 2 tidigare hundar vi haft har inte fått skabb, en långhårigkanin tax och en Bichon frise. Dom har väl inte haft de anlagen. Likaså hundar som hälsat på här, eller lekt med Ryamattan innan vi hunnit konstatera skabb. Dom har inte heller fått odjuren.

Finns det långtidsverkande medel, eller vaccin som man kan ge? Inte nog med att vi har 12 mil till närmsta veterinär, medlet är dyrt också!

* Jenny * Trött på det här!

Jag tror inte att det finns ett vaccin mot rävskabb. Har ni påtalat problemet för grannen? Det borde väl kunna ses som en sanitär olägenhet att grannen placerat åteln så att ni får smitta in på gården. Om inte grannen flyttar den frivilligt kanske ni kan kontakta Länsstyrelsen och påtala problemet som orsakas på deras uppdrag.

Det finns inga regler om var man ska placera en åtel, men Jägareförbundets riktlinjer är dock minst 200 m från gränsen.
Be grannen flytta åteln.

Och inte för att vara sådan, men det ser väldigt illa ut när man skriver "rävjävlarna".

Hoppsan! Förlåt mitt starka uttryck, men just så kände jag det när jag skrev. Jo... Vi har påtalat det för grannen, och han har länsstyrelsens tillåtelse att ha den där. Kanske är både han och vi överraskade över att just vår Ryamatta verkar dra till sig skabben, eftersom inte dom andra hundarna gör det. (han har själv 2 settrar) Men snart är väl säsongen över? hoppas jag. Och till ett annat år får han sätta den lite längre bort.
Tyvärr tror jag inte det hjälper, eftersom det är "trångt" mellan fjället och våra hus, och det är nog en naturlig vandring precis här ovanför.
Måste kolla upp halsbandet, men är det ett sådant som dödar all fisk i sjön om hunden badar? Ser framför mej hur bybefolkningen lynchar mej om all fin fjällröding dör :laugh: (obs! skämt)

Tack för tipset!

* Jenny *

Skabbräv ska skjutas året om, det är ett rent djurplågeri att låta dom fortsätta leva. Man får skjuta dom från 1 juli till 30 juni, åtminstone så länge han har tillstånd från Länsstyrelsen.
Han får sätta åteln i princip var han vill, men det är ju klokt av honom att sätta den så att det inte stör andra.

Om det finns en passage där dom troligtvis kommer, går det inte att hålla hunden därifrån då?

Halsbandet är sådant att det ska gå att bada med, är man orolig är det ju bara att plocka av det innan bad.

"Beträffande skyddsjakt (på enskilds initiativ)
Vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar (även bisam), lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, kråka, råka, kaja, skata, tamduva (stadsduva), björktrast (snöskata), gråsparv och pilfink som kommer in på gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas den 1 juli-den 30 juni.

Jakträttshavare får under samma tid bedriva jakt efter sådana djur samt korp, havstrut, gråtrut, fiskmås och skrattmås:

1. i en anläggning för att där förhindra skada eller annan olägenhet.
  2. på mark med jordbruksgrödor eller som används till rkesmässig trädgårdsodling om djuren där orsakar skada på grödor och odling.
  3. om jakten sker på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet."

Givetvis skjuts skabbrävar hela året! Jag tänkte mer på att åteln finns för att dom ska skjuta rödrävarna till förmån för fjällräven. Då kanske jakten på skabbrävar kan ske i alla fall någon km från byn.
Tyvärr har även fjällräven skabb i år, så jag vet inte hur mycket avskjutningen har hjälpt.

Rävarna går gärna från hans gård där åteln finns, till vår gård där det kanske också finns mat? även om dom aldrig funnit något hos oss, så kollar dom ju läget när dom går förbi.
Går dom längre upp i skogen, så finns ju bara snö, och det är väl inte ett dugg lockande.

Halsbandet verkar lovande, men jag hittar inte var det står att det tar rävskabb? Kanske jag läst dåligt. Jag ska fortsätta att läsa om det. Tack för hjälpen!

* Jenny *

Ja, jag läste om fjällrävarna :( Hoppas de råder bot på det! Tyvärr är det nog svårt..

Jag hoppas att det hjälper med halsbandet :)

Jag har oxå problem med i detta fallet "rävjäveln" och stooooooor är den också.förutom att lillan fick behandlas med srtonghold i måndags förra veckan (första dosen) så är jag livrädd för att den ska stilla sin hunger med henne,
Undrade varför vovven skällde en natt och tittar ut för att hysha på hunden när jag ser hunden på insidan av grinden nos mot nos med räven på utsidan av grinden och när jag kommer ut så fräser den åt mig.
Lite synd att jag inte hade en bössa då för sen har vi inte sett den,dock ser jag på hunden att den är kvar och går på gården eller i skogen ovanför huset.

så långt ner på bipacksedeln hade jag inte läst :angel:
Men peppar peppar... Hon har inte kliat sig på hela kvällen... Kanske kanske vi slipper skabben en gång till!
Man blir ju rätt nojjg vid minst lilla kli:o
Tycker så synd om rävarna, men vill helst inte ha dom på gården.
Vi har inte katt, men rävskabb finns dokumenterad på häst, så vem vet? Kanske det är hästen som ska avskabbas nästa gång?
Nå ja, nu går jag och lägger mej och sover med "skabbråttan" som hon fått heta i vår.

* Jenny*

Fast om åteln bidrar till att sprida smitta till tamdjur bör tillståndet för placeringen omprövas, förutsatt att Lst får reda på att den orsakar problem. Rävskabb kan ju dessutom ge sig på människor även fast skabben inte kan "bo" på oss. En klar sanitär olägenhet kan jag tycka så kommunen borde kunna hjälpa dig om inte Lst vill eller kan.

så långt ner på bipacksedeln hade jag inte läst :angel:
Men peppar peppar... Hon har inte kliat sig på hela kvällen... Kanske kanske vi slipper skabben en gång till!
Man blir ju rätt nojjg vid minst lilla kli:o
Tycker så synd om rävarna, men vill helst inte ha dom på gården.
Vi har inte katt, men rävskabb finns dokumenterad på häst, så vem vet? Kanske det är hästen som ska avskabbas nästa gång?
Nå ja, nu går jag och lägger mej och sover med "skabbråttan" som hon fått heta i vår.

* Jenny*

Jag vet inte om det är allmänt bevisat men jag har bekanta med rävstövare som alltid badar hundarna i grönsåpa efter dom skjutit skabbräv för hunden (Vilket tyvärr är minst ett par per säsong), och efter det har ingen av hundarna haft skabb. Dom fick rådet av sin hemmaveterinär så någon sanning ligger det nog i det, men det är klart att det är inte bra för hunden att bada i såpa var och varannan vecka kanske.

Jag vet inte om det är allmänt bevisat men jag har bekanta med rävstövare som alltid badar hundarna i grönsåpa efter dom skjutit skabbräv för hunden (Vilket tyvärr är minst ett par per säsong), och efter det har ingen av hundarna haft skabb. Dom fick rådet av sin hemmaveterinär så någon sanning ligger det nog i det, men det är klart att det är inte bra för hunden att bada i såpa var och varannan vecka kanske.

Vår veterinär tipsade också om såpa, och förra våren tvättade vi henne ett par gånger under våren. Då fick vi inte tillbaka skabben. Men jag upplever att det funnits mer sjuka rävar i år, och ärligt talat hade jag glömt det om såpan... :o
I kväll blir det bad! I natt har hon inte kliat något:banana:så än är det kanske inte för sent.

* Jenny *

Vi har alltid gjort likadant, och även när vi misstänker att det finns skabbräv i trakten, gul såpa fungerar lika som den gröna. Vi har peppar peppar aldrig fått skabb på någon av våra hundar trots att de har drivit och vi har skjutit skabbrävar för dem.

Det där med såpan stämmer säkert, vet flera med Friesers som tvättar hovskäggen med såpa för att motverka skabb.

@Sol Det enda som går att göra för räven är ju att skjuta bort alla sjuka, och åtel är ju definitivt det mest effektiva sättet. Att åteln tillfälligt drar till sig rävar som smittar tamdjur tycker jag att man kan ha överseende med, förhoppningsvis är det ju under en kortare period och en åtgärd som görs för att få bort problemet.

Det där med såpan stämmer säkert, vet flera med Friesers som tvättar hovskäggen med såpa för att motverka skabb.

@Sol Det enda som går att göra för räven är ju att skjuta bort alla sjuka, och åtel är ju definitivt det mest effektiva sättet. Att åteln tillfälligt drar till sig rävar som smittar tamdjur tycker jag att man kan ha överseende med, förhoppningsvis är det ju under en kortare period och en åtgärd som görs för att få bort problemet.

Jag ser det som en ond cirkel... :mad: Friska rävar dras till åteln lika väl som sjuka rävar. Alltså blir även dom friska rävarna sjuka. Och då finns det ännu flera som smittar både här på gården och i skogen:banghead:
Och tillslut så smittar sjuka rödrävar även fjällräven... och... Nä! Jag tror inte på den här typen av jakt. Men det är inte jag som bestämmer. Det gör länsstyrelsen!

* Jenny *

Men så småningom har man tagit så hårt på beståndet i området att det inte kommer komma fler rödrävar till åteln. Problem solved.
Räven är som vargen, en överlevare av rang, och populationen kommer återhämta sig snabbt.

Jag vet inte riktigt hur man annars ska få bukt med problemet?
Du får inte släppa hund på räv förrän 1/8, och hunden kommer driva all räv, med eller utan skabb.
Fällfångst är ju också väldigt effektivt, men det är betydligt mer tidskrävande än åteljakt, vilket drar ut ytterligare på problemet. Fällan ska vittjas minst en gång om dagen, självklart fler gånger om möjlighet finns, och eftersom man jagar skabbräv måste fällan saneras mellan varje fångst. Det är ju tyvärr inte bara skabbräv som går i fällor.

Fast det är inte en tillfällig sanitär olägenhet när TS drabbas under flera år. Jag vet att avskjutning är det som gäller men nu lockar åteln in smittade rävar på TS gård och orsakar smitta. Då får man överväga att flytta på åteln. Det är det som är min poäng, flytta åteln så att TS slipper få in alla skabbrävar på gården.

Men åteln står ju inte där året runt, som jag förstått det, utan under en kortare period.
Det är ju lämpligt att sätta åteln på ett vandringsstråk, vilket effektiviserar jakten.

Men absolut, finns det likvärdiga ställen längre bort borde det ju inte vara några problem att flytta den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka