Vaccinera mot botulism

Novali01

Trådstartare
Nu vill jag ha många åsikter om för- och nackdelarna med att vaccinera mot botulism. Vi ska fodra med hösilage hela vintern och har funderat på hur vi ska göra.

Vad är kostnaden för vaccination hos er?

Sv: Vaccinera mot botulism

Betalde ca 400:-/spruta och så är det tre sprutor i grundvaccineringen. Alltså ca 1200:-/häst.

Vaccinationen ger ju tyvärr ingen garanti.
Men jag personligen har vaccinerat alla hästar genom åren därför att sjukdomen är otäck och nästan alltid dödlig. Jag ser ingen anledning till att inte vaccinera.
Senast betalade jag knappt 400:- för en spruta...

450 kr/spruta betalar jag.

Fördelen med vacc: Man har gjort vad man kan skydda sig OM 'olyckan' skulle vara framme.
Nackdelen: Ingen

Jag vaccinerade inte förr, helt enkelt för det är extremt liten risk att mina hästar ska drabbas av botulism.

Sen kom en nyköpt häst som var fullvacc mot botulism, och då kändes det dumt att sluta 'fylla på'. Men att skydda EN och låta två vara oskyddade. Nix, skulle inte förlåta mig själv om ngn av de ovacc fick botulism. En sak att ta samma risk med alla, men inte att ta risken med vissa men inte andra. Så då vaccinerade jag resten av hästarna med, och alla nykomlingar vaccineras mot botulism om de inte redan är det.

Vaccinationen ger ju tyvärr ingen garanti.

Finns ingen fullvaccinerad häst som dött i botulism i Sverige.
Detta enl avhandling vid SLU.

Däremot har hästar insjuknat innan de fått sina 3 första sprutor men det är ovanligt. Ett visst skydd finns redan efter första sprutan.

300 kr/inj/häst.

Enda risken är att något skit följer med kanylen vid injektionen och orsakar en inf i halsen. Samma risk som vid varje inj alltså.
Vaccinet är dött så hästarna blir inte sjuka av det som de kan bli vid tex infl inj.

Jag vacc alla mina inkl fölstona 1 mån innan fölning (samtidigt som stelkramp) så även fölungen ska ha antikroppar.

Ok och vad är det för intervall mellan dessa 3 grundsprutor? Och är det sen 1 gång/år precis som vanligt vaccing mot hästinfluensa?

1 månad emellan sprutorna i grunden. Sen revaccination årligen ja.

Så om du ger första sprutan 1 oktober, så blir nästa 1 november och sista och tredje 1 december. Dvs det tar tid att få skydd. (Det måste inte vara exakt på dagen 4 veckor/en månad emellan, men man bör inte slira speciellt mycket)

Jag har båda min vaccinerade.
Det är 1 månads intervall mellan sprutorna nu.
Jag betalar 250kr/ spruta.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
416
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
580
Senast: Lavinia
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 607
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka