Vaccinchock?

sannaaah

Trådstartare
Min häst blev vaccinerad igår (blev drogad i samma veva för hans tänder blev raspade) sen idag när jag kom till stallet var han allmänt seg, ville inte gå ut och hade lite feber, 38,8. Han äter dock.Veterinären sa att en del hästar kan reagera så på vaccinet och att jag skulle avakta och ringa om inte febern gått ner inom nån dag. Har någon av era hästar blivit sjuka efter vaccin?

Sv: Vaccinchock?

Min shettis blev jättedålig sist han fick vacc. Dag1 var han slö, dag2 kom febern som steg till dag3, dag4 började febern sjunka och dag5 var febern borta med han var fortfarande hängig, dag7 var han som vanligt igen. Han fick ett annat vacc. denna gång som heter ProteqFlu-Te - som jag inte kommer att använda igen. Han har tidigare aldrig reagerat på vacc.
Vet du om din häst fick annat vacc. än han fått förr?

Hoppas att han snart blir bättre!

nej han fick samma som förra året och då hände inget..konstigt. Hoppas febern gått ner lite när jag kommer imorn. Hur hög feber fick din då?

Min ponny blev stel och kunde inte nå längre ner med mulen än till framknäna efter en vaccinering.
Han blev också frusen, kollade tyvärr inte temp. men hade troligen lite feber för i vanliga fall gick han utan täcke och nu var det tvunget att sätta på täcke och ge mer hö så han hade nästan hela tiden, annars skakade han...:crazy:
Det här året reagerade han inte ett dugg!!! Blev lite förvånad, trodde han blivit känsligare med åldern men tydligen inte...

Min unghäst 4 år fick feber förra året efter vaccination.just över 38 men bara dagen efter. Tempar alltid hästarna varje dag i minst en vecka före vaccinering .Om dom haft feber (typ rinosläng)just innan vacc kan dom få feber Jag har varit med om det tidigare.
Hoppas din häst mår bättre i morgon :)

Det du beskriver är inte en chockreaktion på vaccinet. En sådan kommer snabbare och är betydligt mer dramatisk. Att vaccinera hästen innebär en belastning för immunförsvaret - det är så vaccin fungerar. Kroppen reagerar mot vaccinet genom att bilda antikroppar mot det, och eftersom vaccinet är nära nog identiskt med det virus man vaccinerar mot så reagerar dessa antikroppar omedelbart om hästen stöter på viruset någon gång. Hästen kan därmed bekämpa viruset innan den insjuknar.

Om hästen burit på en subklinisk infektion (dvs en infektion som inte ger några symptom) så kan denna blossa upp i samband med vaccinationen. Typ av vaccin spelar ingen roll. Det är sannolikt det som har hänt din häst. Låt den vila tills den är feberfri och känns fräsch igen!

Vad gäller svullnad på halsen är det ytterligare en annan reaktion, vanligen orsakad av andra ämnen i vaccinet.

idag hade hästen igen feber alls när jag kollade.. som högst 37,5.:banana: Han är fortfarande stel i halsen dock. Han når liksom inte ner till marken och när han vänder sig i boxen så böjer han inte halsen utan flyttar hela kroppen typ som när vi har nackspärr. Så nu får han äta ur hönät och få Finadyn för smärtstillning i 3 dagar. Veterinären trodde det var att han kanske träffat nån nerv när han gav sprutan plus att jag ryckte manen eftersom han var drogad och att han kan ha blivit öm i mankammen av det (heeelt omöjlig att rycka annars så jag ryckte jätte mycket..säkert 3/4 av hela manen..den är väldigt tjock!!..visade sig vara dumt :( stackars pållen, han är tydligen överkänslig) Får hoppas han blir bra snart. Vill ju inte rida på en häst som är stel som en pinne i hals och nacke!

Min ena ponny har reagerat på alla vaccineringar. Blir lite dyrt att vaccinera när man får ta ut vetten akut vareviga gång. Första gången var det inte så stor reaktion men det blev bara värre för varje gång. Han svällde upp på hela halsen, bogen och benet på den sida han blev sprutad. Som en följd av det kunde han knappt gå och inte heller äta.

Slutade att vaccinera honom men skulle vilja pröva HCG?-fritt vaccin. Nu vet jag ju inte vart han är så det blir ju svårt.

Dessutom sa har han aldrig varit så sjuk som efter att jag började vaccinera honom.

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 265
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama