Vaccinationsintyg - är det kört?

Hetla

Trådstartare
Hade tyckt att det skulle vara jätteroligt att börja tävla dressyr lite smått på min kille i början på 2013. Planerat in grönt kort-prov osv och har verkligen sett fram emot att sätta lite mål.
Sen kom jag ju på att jag vaccinerade hästen i ren stress lite sent 2009 precis när jag köpt honom för att passet+vaccinationsintyget var försenat.

Han är grundvaccinerad 2007 sedan regelbundet vaccinerad
4/12 -07
4/12 -08

Fick passet och intyget precis innan jul och därefter är han vaccinerad
30/12 09, 10 och 11.

Är det verkligen Strikta regler på att hästen inte får gå över en endaste dag i intyget :confused:? För isf är jag rätt körd :cry:

Sv: Vaccinationsintyg - är det kört?

hmm dom har ju ändrat i TR att om man är ok om man vaccinerar inom en månad som det ser ut som du har gjort så det kan nog vara ok

Hade tyckt att det skulle vara jätteroligt att börja tävla dressyr lite smått på min kille i början på 2013. Planerat in grönt kort-prov osv och har verkligen sett fram emot att sätta lite mål.
Sen kom jag ju på att jag vaccinerade hästen i ren stress lite sent 2009 precis när jag köpt honom för att passet+vaccinationsintyget var försenat.

Han är grundvaccinerad 2007 sedan regelbundet vaccinerad
4/12 -07
4/12 -08

Fick passet och intyget precis innan jul och därefter är han vaccinerad
30/12 09, 10 och 11.

Är det verkligen Strikta regler på att hästen inte får gå över en endaste dag i intyget :confused:? För isf är jag rätt körd :cry:

Ja det är det. Men oj så konstigt, det ska inte stå 30/11? För annars har ju inte hästen varit riktigt vaccinerad på flera år:/ Jag hade inte låtit den hästen få starta eller lastas ut på en tävlingsplats iom det felar 3 år tillbaka.

Nope, 30/12 är det.
fick hem hästen i November 2009, men passet och vaccinationsintyget kom inte förrens i mitten på December! Så jag hade ju ingen aning om att han skulle ha vaccinerats innan 4/12. Veterinären sa att det spelade ingen roll ifall man vaccinerade några veckor sent, vaccinationen satt ändå i liksom. (och annars hade han sagt annorlunda, då det är på Travområde med A2 nästan varje år och hade min häst varit i smittorisk för sen vaccination så hade han nog sagt det).
Just DÅ spelade det ingen roll för mig, bara vaccinationen inte skulle få honom sjuk så var jag nöjd.

Nope, 30/12 är det.
fick hem hästen i November 2009, men passet och vaccinationsintyget kom inte förrens i mitten på December! Så jag hade ju ingen aning om att han skulle ha vaccinerats innan 4/12. Veterinären sa att det spelade ingen roll ifall man vaccinerade några veckor sent, vaccinationen satt ändå i liksom. (och annars hade han sagt annorlunda, då det är på Travområde med A2 nästan varje år och hade min häst varit i smittorisk för sen vaccination så hade han nog sagt det).
Just DÅ spelade det ingen roll för mig, bara vaccinationen inte skulle få honom sjuk så var jag nöjd.

Som sagt med den vaccinationen kommer du inte få starta honom. Har själv fått bita i det sura när det missades med 3 dagar!

Fullt skydd har de i ca 6 månader. Därför gäller vaccination var 6:emån när du tävlar utomlands.

hmm dom har ju ändrat i TR att om man är ok om man vaccinerar inom en månad som det ser ut som du har gjort så det kan nog vara ok

Jaså? Får kolla upp lite i TR. Detta hade jag ingen aning om.
tack tack :bow:

Det verkar som att du har rätt.
"1.2 Därefter ska hästen revaccineras (R) inom 365 dagar för att vara fortsatt startberättigad."

Vart det där "inom en månad" kom ifrån skulle jag vilja veta och ifall det finns källa på det :laugh:

Aja, annars får jag ta en A & B spruta så det blir rätt i passet och sen följa dessa 365 dagar. Det är ju snart dags igen ändå liksom :)

3.3 I det fall mer än 365 dagar gått mellan B-vaccination och R-vaccination eller
mellan två R-vaccinationer inträder startförbud. Hästen behöver dock inte börja
om med A-vaccination om R-vaccination utförs inom 21 dagar.

Står i TR I. Så missar man att vaccinera inom ett år så har man 21 dagar på sig att göra det, och då behöver man inte grunda om för att få tävla. Däremot har man startförbud under dagarna som är längre än ett år tills dess att hästen vaccineras.

Så riktigt en månad är det inte, men 21 dagar iallfall. Tyvärr hjälper det ju inte dig, så du måste grunda om.

3.3 I det fall mer än 365 dagar gått mellan B-vaccination och R-vaccination eller
mellan två R-vaccinationer inträder startförbud. Hästen behöver dock inte börja
om med A-vaccination om R-vaccination utförs inom 21 dagar.

Står i TR I. Så missar man att vaccinera inom ett år så har man 21 dagar på sig att göra det, och då behöver man inte grunda om för att få tävla. Däremot har man startförbud under dagarna som är längre än ett år tills dess att hästen vaccineras.

Så riktigt en månad är det inte, men 21 dagar iallfall. Tyvärr hjälper det ju inte dig, så du måste grunda om.

Det där är konstigt! För min ponny fick startförbud tills hon var grundvaccinerad igen. Inte ens vet visste om detta.

Kört är det väl inte. Det är ju bara att ta om grundvaccinationen på 2 sprutor och sen är det bara att ut och tävla:laugh:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Denna ide har gått runt i mitt huvud i 3 år, men inte riktigt säker på om jag skulle skriva ut och be om lite tips och råd, eller om ni...
2
Svar
25
· Visningar
2 970
Senast: ptr
·
C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 587
Senast: Cheeserica
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Köpte en ny häst i april som var mitt uppe i grundvaccineringen. Sist han vaccinerades förde veterinären över alla vaccinationer till...
Svar
6
· Visningar
910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka