Vaccinationer

T

Tajtish

Jag undrar vad man behöver vaccinera sin häst mot och när gör man det? Behöver man veterinärundersöka innan för att få veta det eller är det samma för alla hästar? Behöver man till och med analysera kanske, eller hur gör man?
/mycket tacksam för svar! :D

Sv: Vaccinationer

Man bestämmer själv vad man vill vaccinera sina hästar mot. Jag vaccinerar min mot hästinfluensa och stelkramp :) Många som ger sina hästar hösilage/ensilage vaccinerar dem även mot Botulism, jag gör inte det även fast mina äter hösilage. Om hästen är dräktig kan man vaccinera mot abortvirus... Ring och prata med vet, h*n kan säkert svara på dina frågor. :banana:

Jag har vaccinerat min häst för hästinfluensa och stelkramp. Även för botulism. Tycker det är små pengar för en säkerhet. Blir de drabbade går de inte att rädda. Min pojke ska inte drabbas av det...

Aha ok! Tack så mycket! :bow: Skrev lite fel på slutet ville veta hur man ska göra med avmaskningar egentligen.. Mot vad, när och hur gör man det? Sorry, var lite trött.. :crazy:

Pimsen skrev:
Jag har vaccinerat min häst för hästinfluensa och stelkramp. Även för botulism. Tycker det är små pengar för en säkerhet. Blir de drabbade går de inte att rädda. Min pojke ska inte drabbas av det...

Du vet väl om att din häst inte har ett 100%-igt skydd mot botulism även om du vaccinerar!? Det finns olika stammar av botulinum clostridium och det man vaccinerar häst mot är bara en av dessa, man vet intve riktigt men förhoppningsvis så hjälper det delvis om hästen utsätts för nån av de andra stammarna med.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 102
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 789
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
916
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama