vaccination

iloveyou

Trådstartare
tänkte bara fråga om det här med vaccination.

min häst ska vaccineras 23/9 och förra året och åren innan har vi vacc. i början av okt, alltså förra året 1/10

är det för tidigt att vacc. den 23:e då?

och hur lång karenstid är det för att tävla och träna efter en vaccination, har för mig att det är 7 dagar för tävling men hur många dagar innan är det för träning?

tack för svar!:)

Sv: vaccination

jaha, jag brukar skritta 2 dagar efteråt också, för säkerhetsskull. fast det kanske bara är en dags rekomendation.

men någon som vet det andra??

Saxat från ridsports hemsida:

"Korrekt vaccinationsintyg ska kunna visas upp innan start. Senaste vaccination får inte vara gjord senare än 7 dagar före ankomst till tävlingen.

Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd bör hållas:

1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen.

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav), senast samma datum som den den andra grundvaccineringen.

Till exempel; en häst som vaccinerades den 12 december 2006 ska omvaccineras senast den 12 december 2007. "

Mao, 7 dagars karenstid!

Grundvaccinering: De två första med sex veckors mellanrum. Enligt tävlingsreglementet gäller minst 21 dagar och högst 92 dagar mellan första och andra sprutan. Den tredje ges efter 6 månader. Därefter 1 gång per år.

Har man vaccinerat grund och så och ska sen ge en gång om året så är det inom en visst tid man ska vaccinera. Det går bra att göra det tidigare.. du hade kunnat vaccinera redan i augusti..

Jag har två ponnyer som skulle vaccineras med någon månad mellan men för att få in dem i samma takt eller vad jag ska skriva så vaccinerade vi båda när den första skulle ha, så kan jag i fortsättningen kalla ut vetten en gång färre varje år..

Så tidigare går alltså bra, inte senare..

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp