vaccination

M

mausi

hej

det är såhär att jag har 3 hästar och de ska vaccineras olika tider på året.. skulle vilja ha det samtidigt och undrar om man kan ta sprutan för sent på nån och för tidigit på nån? tar man för sent måste man börja om från början då med allt?

Sv: vaccination

Tar man för sent på en häst måste man börja om - iaf om man vill ha det "rätt" på papper och man ska ut och tävla t.ex.

Däremot undrar jag hur en vaccination kan gå ut om det skiljer två dagar mellan datumet man skulle ha tagit den, och datumet man tog sprutan på.

För tidigt går bra, men hur tidigt som helst vet jag inte.
Hör med din veterinär.

Med tanke på att du måste vacciner med max 6 månaders mellanrum för att få tävla internationellt så kan ju inte för tidigt vara någon fara.

Vaccinera lite för sent påverkar oftast inte hästens skydd, men du måste då göra om grundvaccineringen för att få åka och tävla med hästen.

Just nu rekommenderas det på www.travsport.se under "smittoinfo" att man revaccinerar tidigare, pga all smitta och drabbade stallar. Och som tidigare sagts - för internationell tävlan gäller revaccinering max var 6:e månad.

Klumpa du ihop alla på ett smidigt datum, men se till att INTE missa årsintervallet. Då blir det revaccinering från grunden.

haft liknande problem men vaccinerade en av hästarna 6 mån efter grundvaccineringen för att synka med de andra & det gör inget, bara man inte vaccinerar senare än ett år.

okej ja jag har en i mars, en i juni och en i augusti... så i det stora hela så kan jag alltså vaccinera alla i mars.

hur är det med stelkrampssprutan då? är den med i grundvaccinet?

Ja, du kan vaccinera alla då... Stelkrampen tror jag inte spelar ngn roll. Har flyttat 3 månader på min häst iaf...

tack då vet jag, då är det bara att ringa veterinären :)

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
693
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII