Vaccination!

Presto

Trådstartare
Jag har Precis köpt en ponny. Ägaren säger att hon är reglebundet vaccinerad (vilket jag tvivlar på). Det står inget i hennes pass, men under vertinärbesiktningen som gjordet innan köp fick hon en spruta. Eftersom inte den vetrinären hade visste om hon var vaccinerad innan, kunde hon inte skriva att hon påökade vaccinationen. Så hon skrev det som första sprutam i grundvaccinationen. Hon fyllde dock aldrig i när nästa vaccionation skulle ske (beroende på om ägaren hittade dom gamla vaccinationsintygen). Men om Ägaren nu inte "hittar" vaccionationsintygen, när ska hon då få nästa spruta? Och är det farligt om hon får mer än hon behöver, om hon har varit regelbundet vaccinerad?

Förlåt om detta varit framme innan, är inte så bra på att söka nämligen :smirk:

Tacksam för svar ;)

Sv: Vaccination!

Jag skulle definitivt ringa vet och fråga nu på en gång (ja, du kan ju vänta till måndag ;)) så att du är förberedd på vilket datum som gäller, och vet hur länge du kan vänta på besked från förre ägaren. Skulle ju vara tråkigt om du missar datumet och får påbörja ytterligare en grundvaccineringsomgång!

Hur får man tag på sånt då? Jag har ingen aning om vilken vetrinär hon har haft innan :crazy:

Jag ska prata med förra ägaren igen..

Du får utgå från att hästen inte är vaccinerad o får grunda den. Först en spruta sen en till efter 4-6 veckor o ytterligare en tredje 6 månader efter den andra, sen en gång om året

Hur får man tag på sånt då? Jag har ingen aning om vilken vetrinär hon har haft innan :crazy:

Jag ska prata med förra ägaren igen..

Du har ingen rätt att se journaler som är från den tidigare ägarens tid utan att ha fått en fullmakt. Det du kan göra är att be den förra ägaren att ringa till veterinären och be dem sända kopior till dig.

Du har ingen rätt att se journaler som är från den tidigare ägarens tid utan att ha fått en fullmakt. Det du kan göra är att be den förra ägaren att ringa till veterinären och be dem sända kopior till dig.

Det var smart, tack för tipset!

Och om hon inte "vill" skicka kopiorna till mig, så är det ganska klart att Presto inte är vaccinerad :smirk:

Tack till alla !

Både ägare och veterinär ska ha journalen.
Veterinärjournalen skrivs i samband med faktura/direktbetalning.

Ägaren bör med sina journaler sen se mot vad och när hästen vaccinerades.

AM

Lånar tråd lite*hoppas det går bra...
Hur mycket kostar en vaccination?

Liknande trådar

L
Hästvård Hej! Kollade i min foderhästs vaccinationspapper när jag skulle vaccinera honom i mitten av februari. Han har fått 3 sprutor innan jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 226
Senast: Vilya
·
S
Hästvård Jag har en häst med ett vanligt hästpass där vaccinationerna är införda på samma sätt som i ett vaccinationsintyg (som alla gör). Nu...
Svar
3
· Visningar
792
L
Hästvård Hej! Har en fråga kring vaccination som jag hade varit jättetacksam om någon ville svara på snabbt. Köpte en ponny som har varit...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: sweep
·
Hästvård Jag har en god vän som köpt ett föl nere i skåne som det var meningen att hon skulle få hem till helgen. Han är nu ganska exakt 7...
Svar
6
· Visningar
1 089
Senast: Ljulius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka