Vaccination

A

annalisa

När ska man vaccinera ett föl? Stoet vaccinerades speciellt med stelkramp när hon var i sista månaden. Om jag inte fått det om bakfoten så överfördes detta till fölet? Fölet är nu 2 månader gammal och har inte fått någon spruta förutom avmaskning. Men hästinfluensa då? Är det ngt annat som man ska vaccinera mot när dom är föl?

Tacksam för svar!

Sv: Vaccination

Detta hitta jag...

Grundvaccination:

· Första vaccinationen bör ske vid 4 månaders ålder, men om detta inte har skett kan vaccinationen påbörjas vid valfri tidpunkt.

· Andra vaccinationen skall ges 4-6 veckor efter den första.

· Fölen skall sedan vaccineras igen vid 1 års ålder.

Revaccination:

* Bör ske var tredje år, men vaccintillverkarna rekommenderar även en revaccination om hästen fått ett sticksår, hovböld, kastrerats etc.

Dräktiga ston:

* Bör vaccineras i sista dräktighetsmånaden.
* Föl undan ston som ej är vaccinerade kan ges sin första vaccination tidigare än vid 4 månaders ålder, men bör ändå vaccineras igen vid 4 månader.

Läs mer här... http://www.regdjsh.se/stromsholm/info.asp/id/703010

Tack så jätte mycket!:bow: Betyder att det får bli strax innan fölvisningen i Augusti :D

Hehe, jo det får väl bli så.

Jag är ganska ny själv inom detta med föl, men söker man så hittar man oftast något, iaf ibland. :)
Jag ska själv betäcka mitt sto i vår OM inget kommer i mellan, hingst och allt ät valt. Så nu längtar jag enormt mycket bara.. :P

Lycka till med fölisen..
Ha det gott!!

//Malin

Vi vaccinerar alltid när veterinären är ute och tar DNA-prover och sånt för registreringarna. Fölen är då mellan 4-6 månader gamla.
Onödigt att ta ut vet flera gånger liksom.

Vi vaccinerar alltid när veterinären är ute och tar DNA-prover och sånt för registreringarna. Fölen är då mellan 4-6 månader gamla.
Onödigt att ta ut vet flera gånger liksom.

De va ju också en väldigt bra idé :idea:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
862
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 840
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka