vaccination.

E

emiliao

Hej! undrar bara hur mkt det kostar att vaccinera sin häst mot influensa? //emilia.

Sv: vaccination.

Jag betalade 350:- för själva vaccinationen sist, Equilis Equenza, men det kan nog variera beroende på vilken veterinär man anlitar. Enligt SVAs prislista kostar det 94,50 ex. moms att köpa in en dos, sedan är det upp till veterinären att bestämma vad de tar ut.

vilken tid på året vaccinerar man? spelar det ngn roll?

Det spelar ingen roll när på året du vaccinerar, men vaccinationsschemat ska följas så att det inte går längre tid än vad som föreskrivs mellan vaccinationerna.Hästen måste vaccineras som ung om den på bästa sätt ska bygga upp ett försvar mot infektioner. För att vaccinationen ska ge ett så bra skydd som möjligt är det viktigt att alla hästar i stallet är vaccinerade.
Så här står det på SVAs hemsida om influensa vaccination:

"Föl bör vaccineras 1:a gången vid 6 månader.
Andra vaccinationen mot influensa sker därefter inom 1-2 månader.
Tredje vaccinationen 3-6 månader efter den andra.
Därefter bör hästen vaccineras varje halvår till och med 4 års ålder. Tiden mellan vaccinationerna ska inte vara kortare än 3 månander.
Från och med 5 års ålder rekommenderas en årlig vaccination.
För hästar som ska användas för tävlingsbruk ställs i vissa fall särskilda krav på att vaccinationsrutiner följs och noteras. Kontrollera detta med aktuellt förbund."

jag betal ca 600:- vid vaccinering hemma.
Själva sprutan är inte så dyr men inställelseavgif o moms spär på det!

Jag betalade 600 kr sist då körde han ut till mig å hästen, veterinären alltså.

Vaccinering ska ske en gång per år om man inte tävlar internationelt då är det en gång i halvåret. När ja det beror ju på när hästen vaccinerades sist.

Det brukar bli billigare om man har flera hästar.
Har en gammal vetetrinär som enbart ger sprutor och då kostar det 200:- per häst om man är några stycken. Inget annat utöver det :banana:

Annars har jag varit med om 650 kr för en spruta med en annan veterinär som kom ut till gården enbart för detta :eek:

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 102
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 005
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama