Vaccination

E

emelit

Jag blev tyvärr en vecka för sen med hästens vaccination detta året pga missförstånd mellan farsan och mig. Måste jag då grundvaccinera honom igen för att få tävla lokal fälttävlan i år?

Sv: Vaccination

japp de måste du. om du inte kan muta nån veterinär att skriva fel datum i intyget :angel:

Höhö, mjaa, det blir nog svårt. Har inga mutor ;)
Jaja, hur lång tid kan det ta att grundvaccinera igen då?

Be veterinären snällt att ändra några dagar.

Men herregud, är det verkligen så lätt :o
Har distriktsvet. tror ni de är så snälla verkligen? Jag trodde de ville tjäna pengar :p

Alltså, jag har redan vaccinerat. Jag var inte hemma när det skedde och pga av missförstånd mellan farsan och mig så blev det en vecka försenat. Eftersom det redan är skrivet i intyget så måste väl jag grundvaccinera igen eller?

Senast ändrad av en moderator:

Japp det måste du göra.
Reagerade inte veterinären som gjorde vaccinationen att sprutan var en vecka sen???

Om man är ute och tävlar och tränar mycket är ett tips att vaccinera en gång i halvåret. Skyddet blir bättre och det är mindre risk att sånt här inträffar.
Tänk på att det är din häst som kan råka illa ut och bli sjuk om du "mutar" veterinären.

Eftersom den fått en spruta nu ska nästa ges om tidigast 21 dagar men senast om 90 dagar. Tänk på att det måste gå minst 7 dagar från vaccinationstillfället till tävlingsstart.

Alltså kan jag ta ut vetrinären snart igen och ge honom en till spruta, för det har bara gått 63 dagar.
Vet hade tydligen sagt att "egentligen ska han ju gruncvaccineras om igen om man ska vara riktigt petig", och informerade inte pappa om att man itne får tävla om detta inträffar. :mad:

Men, kan jag alltså bara ta ut vet igen och ge en till spruta? Är det några mer sprutor efter det?

Senast ändrad av en moderator:

Okej, det visste jag faktiskt itne att man kunde göra! Tack för tipset, att muta en vet känndes ändå inte aktuellt, är lite fööör ärligt :crazy:

jag har tävlat en häst som var vaccinerad varje år,00,01,03.. :D
det var inte min häst och det upptäckte vi först när vi skulle vaccinera 04, kan säga att en mkt känd ryttare red o tävla hästen 03 :rofl:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 012
Senast: Bison
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 169
Senast: Ajda
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka