Vaccination?

igbest

Trådstartare
Om man har en häst som inte är vaccinerad hur går man då till väga om man ska göra det? När och hur ofta ska det göras?

Sv: Vaccination?

Man tar ut en veterinär som får vaccinera. Grunvaccinationen är tre sprutor (den andra efter 6 veckor tror jag och den sista efter 6 mån). Man bör vaccinera mot stelkramp också, där vet jag inte om det är någon grundvaccination. Man vaccinerar en gång per år mot influensa och en gång vartannat år mot stelkramp.

Sv: Vaccination?

Om du vill tävla så följer du TRs rekommendationer, det finns ingen för stelkramp (men det bör man vaccinera mot ändå). För A2 så är det två sprutor med minst 21 dagar och högst 92 dagars mellanrum. Sedan en gång var tolfte månad.

Sen är det lite olika från veterinär till veterinär om man ger en tredje efter ett halvår och hur tätt man vaccinerar stelkramp, här varierar det vanligen mellan var tredje och vart femte år.

Patsy har fått A2 ungefär en gång i halvåret fram till nu då jag nöjer mig med var åttonde månad, stelkramp har hon fått grund som liten och en "booster" förra året eller om det var i år.

Hon är även vaccinerad mot botulism och då grundade vi med tre sprutor med en månads mellanrum och sedan en booster en gång om året (men hon har råkat få lite mer än så).

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 283
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
952
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka