Vaccination...

L

Lajz

Kom just på att jag har glömt vaccinera mina hästar, 24 & 13 år. Det skulle ha varit gjort i mars, skit oxå...
Är det bara att börja men grundvaccin igen eller räcker det med att vaccinera varannat år om man inte tävlar?
/Lajz

Om du inte tävlar har inte "just ett år" så stor betydelse, enligt veterinärerna. Om du skyndar dig att vaccinera dem nu, har det ingen betydelse, för skyddet är iallafall kvar.
Sen vet jag inte hur det blir med försäkringsbolaget, om hästarna skulle få stelkramp, och det var dags för den sprutan.

Detta är iallafall vad veterinärerna sagt till mig!

Tja, du får väl ringa din veterinär och bekänna, han/hon kan nog avgöra hur viktigt det är. En tjej i mitt stall glömde vaccinera sin 25-åriga ponny men då sa veterinären att det ändå inte behövdes för om han fått vaccin i över 20 år så har han samlat på sig tillräckligt med antikroppar (?) för att inte behöva vaccineras något mer.

OM det stämmer så kanske du i alla fall slipper betala för hela grundvaccineringen på den ädlre hästen...

/KB
"Ingenting är omöjligt för den som inte behöver göra det själv"

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
998
Senast: Zevzan
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar