Vaccination

Salama

Trådstartare
Hur länge måste hästen vila efter influensavaccination och måste det gå ett visst antal dagar innan man kan tävla efter vaccinationen också?

Tacksam för svar!

När jag har frågat veterinärer om detta har de svarat ungefär såhär:

Hästen kan reagera mot vaccinet genom att bli hängig eller rent av få feber. Då skall den vila tills den mår bra igen.

Om hästen inte reagerar, utan verkar som vanligt, kan man också rida som vanligt. Dock ingen maxansträngning på en vecka.

Jag hade personligen klassat tävling som maxansträngning (men det beror ju lite på vilken typ av tävling, samt hästens kondition), och därför inte tävlat på åtminstone en vecka efter vaccination. Jag tror dock inte att det finns någon karens på influensavaccination, dvs det är inte förbjudet att tävla.

När du vaccinerat så är det ju ett visst antal dgr som ska gå innan du får tävla, minns inte hur många det är nu...? 7 eller 10...?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 173
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 212
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
564
Senast: CarEr
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31