Vaccination - vila?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har hört att hästen måste vila ett tag efter att den vaccinerats, stämmer det?
Hästen är ifråga är 14 år och har artros, så den kan inte stå i mer än max 1 dag, då "stelnar den ihop". Tränas normalt på LB nivå i dressyr och LD i hoppning.
Undrar om följande "vilo-upplägg" är okej?
Dag 1 (samma dag): Boxvila
Dag 2: Ut i hagen, longeras försiktigt i skritt och trav ca. 15 min
Dag 3: Longeras i skritt och trav 30 min.
Dag 4: Försiktig ridning i skritt och trav 20-30 min.
Dag 5: Försiktig ridning i alla gångarter, men galopp max 1 varv på 20 m volt med vila några gånger x2-3 gånger. Ca. 30 min.
Dag 6: "Vanligt pass" i skritt, trav och galopp, men inte hårt på något sätt. Ca. 30-40 min.
Dag 7: Helt som vanligt.
 
Har hört att hästen måste vila ett tag efter att den vaccinerats, stämmer det?
Hästen är ifråga är 14 år och har artros, så den kan inte stå i mer än max 1 dag, då "stelnar den ihop". Tränas normalt på LB nivå i dressyr och LD i hoppning.
Undrar om följande "vilo-upplägg" är okej?
Dag 1 (samma dag): Boxvila
Dag 2: Ut i hagen, longeras försiktigt i skritt och trav ca. 15 min
Dag 3: Longeras i skritt och trav 30 min.
Dag 4: Försiktig ridning i skritt och trav 20-30 min.
Dag 5: Försiktig ridning i alla gångarter, men galopp max 1 varv på 20 m volt med vila några gånger x2-3 gånger. Ca. 30 min.
Dag 6: "Vanligt pass" i skritt, trav och galopp, men inte hårt på något sätt. Ca. 30-40 min.
Dag 7: Helt som vanligt.

De rekommendationer jag fått av veterinärer är att rida lugnt i ca 3 dagar (så lugnt så att den inte blir svettig) om den inte blir allmänpåverkad av vaccineringen. Tar tempen under dessa dagar också. Hästen får gå ut i hagen som vanligt alla dagar.
 
De rekommendationer jag fått av veterinärer är att rida lugnt i ca 3 dagar (så lugnt så att den inte blir svettig) om den inte blir allmänpåverkad av vaccineringen. Tar tempen under dessa dagar också. Hästen får gå ut i hagen som vanligt alla dagar.

Det lät ju bra! :D
Nej, rida svettig har jag knappt någonsin lyckats med...
För jag hade nämligen hört att de typ skulle stå på boxvila flera dagar, sen skrota i hagen i några veckor typ...Blev lite orolig, då benen skulle säcka ihop då :nailbiting:
 
Det lät ju bra! :D
Nej, rida svettig har jag knappt någonsin lyckats med...
För jag hade nämligen hört att de typ skulle stå på boxvila flera dagar, sen skrota i hagen i några veckor typ...Blev lite orolig, då benen skulle säcka ihop då :nailbiting:

Alla hästar är ju individer och kan reagera olika på vaccineringen så egentligen finns ju inget svar hugget i sten, men du lär ju se hur hästen mår och du kan säkert rådfråga veterinären som vaccinerar om hur du bör göra. :)
 
Har hört att hästen måste vila ett tag efter att den vaccinerats, stämmer det?
Hästen är ifråga är 14 år och har artros, så den kan inte stå i mer än max 1 dag, då "stelnar den ihop". Tränas normalt på LB nivå i dressyr och LD i hoppning.
Undrar om följande "vilo-upplägg" är okej?
Dag 1 (samma dag): Boxvila
Dag 2: Ut i hagen, longeras försiktigt i skritt och trav ca. 15 min
Dag 3: Longeras i skritt och trav 30 min.
Dag 4: Försiktig ridning i skritt och trav 20-30 min.
Dag 5: Försiktig ridning i alla gångarter, men galopp max 1 varv på 20 m volt med vila några gånger x2-3 gånger. Ca. 30 min.
Dag 6: "Vanligt pass" i skritt, trav och galopp, men inte hårt på något sätt. Ca. 30-40 min.
Dag 7: Helt som vanligt.
Om hästen inte uppvisar symptom på någon allvarlig reaktion på vaccineringen behöver den inte vila. Du behöver ju inte rida maraton precis efter, men den behöver absolut inte boxvila. Rid den samma dag som vaccineringen, du kan ju rida innan vet kommer om du vill. Mår hästen bra dagen efter så rider du som vanligt.
 
Har hört att hästen måste vila ett tag efter att den vaccinerats, stämmer det?
Hästen är ifråga är 14 år och har artros, så den kan inte stå i mer än max 1 dag, då "stelnar den ihop". Tränas normalt på LB nivå i dressyr och LD i hoppning.
Undrar om följande "vilo-upplägg" är okej?
Dag 1 (samma dag): Boxvila
Dag 2: Ut i hagen, longeras försiktigt i skritt och trav ca. 15 min
Dag 3: Longeras i skritt och trav 30 min.
Dag 4: Försiktig ridning i skritt och trav 20-30 min.
Dag 5: Försiktig ridning i alla gångarter, men galopp max 1 varv på 20 m volt med vila några gånger x2-3 gånger. Ca. 30 min.
Dag 6: "Vanligt pass" i skritt, trav och galopp, men inte hårt på något sätt. Ca. 30-40 min.
Dag 7: Helt som vanligt.
Dom ska helst ta det lugnt i 2 dagar i alla fall. En gång missade min kompis att veterinären varit ute och vaccinerat, och red som vanligt dagen efter. Ingenting hände med hästarna och ofta gör det inte det, men jag tycker att man kan skritta och trava lite lugnt dagarna efter och kanske strunta i galoppen och den hårda ansträngningen.
 
Jag hade ridit på vaccinationsdagen, före vaccineringen. Sedan vila 1 dag, och ett par dagar därpå ridit lite lätt i skritt och lite joggtrav. Så att hästen får röra sig, men inte bli svettig eller anfådd.
Efter typ 3-4 dagar rider jag som vanligt, om hästen inte visat någon reaktion på vaccineringen (har aldrig hänt mig att någon gjort det).
 
Det viktiga är att hålla koll på hästens allmäntillstånd. Vissa hästar reagerar inte alls på vaccination och kan ridas lugnt efter ngn dags vila m utevistelse. En del kan reagera när de får influensa + tetanus men inte om de får bara influensa. Byte av vaccin kan också ge reaktion. kolla tempen på hästen i ngr dagar efter vaccination - om den får feber ska den givetvis inte ridas förrän febern försvunnit. En del hästar kan reagera genom att bli stela i halsmusklen och t ex få svårt att sträcka ner nosen till marken. Då ska hästen givetvis inte ridas och behöver få hö i hönät och man måste se till att den når att dricka ur vattenkaret. Sådana reaktioner försvinner på 3-4 dagar. Skulle hästen blir ordentligt påverkad eller om reaktionen inte släpper så måste kontakta din vet.
 
Stallkamratens häst får alltid feber på den 3:e dagen efter vaccination. Min brukar aldrig bli påverkad, men jag har alltid tagit det lugnt i ett par dagar efter vaccination. En skrittur barbacka i skogen är ju aldrig fel. :)
 
Har hört att hästen måste vila ett tag efter att den vaccinerats, stämmer det?
Hästen är ifråga är 14 år och har artros, så den kan inte stå i mer än max 1 dag, då "stelnar den ihop". Tränas normalt på LB nivå i dressyr och LD i hoppning.
Undrar om följande "vilo-upplägg" är okej?
Dag 1 (samma dag): Boxvila
Dag 2: Ut i hagen, longeras försiktigt i skritt och trav ca. 15 min
Dag 3: Longeras i skritt och trav 30 min.
Dag 4: Försiktig ridning i skritt och trav 20-30 min.
Dag 5: Försiktig ridning i alla gångarter, men galopp max 1 varv på 20 m volt med vila några gånger x2-3 gånger. Ca. 30 min.
Dag 6: "Vanligt pass" i skritt, trav och galopp, men inte hårt på något sätt. Ca. 30-40 min.
Dag 7: Helt som vanligt.
De kan få korta febertoppar dag 1-4 efter vaccination. Jag roade mig några år med att tempa mina då 6 hästar var 8 h i 7 dagar och det var vanligt med förhöjd temp vid minst 1 tillfälle. Efter dag 4 hade jag ingen med ökad temp så då brukar jag rida på lite mer. Dock märkte jag aldrig någon allmänpåverkan på någon av dom så att gå enbart efter det är inget säkert sätt.

Det viktiga är att inte anstränga hjärtat då hjärtmuskeln kan ta stryk av att arbeta under dessa förutsättningar.
Hage - absolut! Skritta - javisst. Trava någon kortare bit eftersom din häst är igång går säkert bra också.
 
Tack för all input! :D
Vaccinationen sker på torsdagen, så hela helgen + måndagen hade jag ändå planerat att ta det lugnt. Men just om jag kan skippa boxvilan och kanske rida någorlunda normalt på tisdagen (dvs. efter 6 dagar) skulle det ju kanske vara trevligt... :) Men ska för säkerhetsskull prata med veterinären också!
 
min vet säger "och så ingen fälttävlan den här veckan" innan han sätter sig i bilen och åker hem. :D

Inga av mina hästar har reagerat märkbart vid vaccination, men jag har ridit innan vaccinationen den dagen, lite normalhårt (inget maxar-pass, inga svettfloder) sen ridit "en framridning" ca 30 min nästkommande dagarna. Lite lätt jogging, alla gångarter. Hade inte ställt den på planerad boxvila över en vaccination
 
Hästen behöver inte stå på boxvila efter vaccination. Möjligtvis om hen har hagkompisar som drar igång bus och spring hela tiden men inte annars. Dagen efter tempar du och är hästen inte påverkad på något sätt så kan du skritta ut en sväng. Longering ser jag ingen mening med alls. Det som är viktigt är att hästen inte ansträngs direkt efter men att skritta ut 40 minuter dagarna efter på en opåverkad häst är inga problem. Det är inte ansträngande för en häst i normalkondition. Efter 3-4 dagar kan du rida som vanligt.
 
Jag brukar motionera min som vanligt samma dag som vaccinationen (före då givetvis), sen får han gå lättare 2-3 dagar efteråt. Tumregeln är att inte rida honom svettig. Han har aldrig reagerat på vaccinationen men jag gör samma varje år i alla fall.

Jag har jobbat inom flera olika ridskoleverksamheter där flera hästar oftast vaccineras samtidigt, boxvila hade vart en omöjlighet. Under förutsättning att de inte visar några reaktioner har hästarna på samtliga ställen gått lättare lektioner redan samma kväll och kommande två dagarna, därefter som vanligt.
 
Har pratat med min tränare nu också. Hon tyckte att jag skulle rida lite lättare, typ skrittjobb med några enkla små travövergångar, i 20-30 min, under 3-5 dagars tid. Men absolut ingen boxvila, och ut i hagen redan samma dag. :)
 
Ja, nåt annat än gå i hagen som vanligt hade jag inte övervägt såvida inte hästen reagerat på vaccinationen.

Nää, precis. Men har hört mig för, och hästen har aldrig reagerat på vaccinet tidigare. Så också med tanke på benen (artros) känns det bra att kunna skippa boxvila, och kunna komma igång åtminstone 1 vecka senare.
 
Har hört att hästen måste vila ett tag efter att den vaccinerats, stämmer det?
Hästen är ifråga är 14 år och har artros, så den kan inte stå i mer än max 1 dag, då "stelnar den ihop". Tränas normalt på LB nivå i dressyr och LD i hoppning.
Undrar om följande "vilo-upplägg" är okej?
Dag 1 (samma dag): Boxvila
Dag 2: Ut i hagen, longeras försiktigt i skritt och trav ca. 15 min
Dag 3: Longeras i skritt och trav 30 min.
Dag 4: Försiktig ridning i skritt och trav 20-30 min.
Dag 5: Försiktig ridning i alla gångarter, men galopp max 1 varv på 20 m volt med vila några gånger x2-3 gånger. Ca. 30 min.
Dag 6: "Vanligt pass" i skritt, trav och galopp, men inte hårt på något sätt. Ca. 30-40 min.
Dag 7: Helt som vanligt.
Enligt min veterinär är det ffa dagarna efter vaccination som hästen ska det ta lugnt, nödvändigtvis inte vila, men typ skritt åtminstånde. Hästen har ju fått en dos hästinfluensa och ev stelkramp i sig. Samma dag, om man rider kort efter vaccinationen ska det vara okej att rida som vanligt, enligt min veterinär.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 051
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 265
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp