Vaccination och avmaskning.

S

strenua

Vad brukar man vaccinera mot? När? Hur ofta? Hur mycket brukar det kosta. Min häst (nyköpt) blev vaccinerad 2007 mot botulism, 2005 telansvet (?, kan inte riktigt se vad det står), sen står det bara "tidigare grundvaccinerad enligt gällande ......"

Nån som kan säga nånting om vad jag borde vaccinera henne mot nu?

När avmaskar man? Gör man det själv eller har man ut veterinär för det?

Sv: Vaccination och avmaskning.

Jag har min häst vaccinerad mot hästinfluensa, stelkramp och botulism.
vaccinerar mot hästinfluensa varje år, stelkramp var fjärde ungefär.
När man tar ut veterinär är det mer än själva vaccinet som kostar, man måste betala moms och bensinersättning också, så det kan gå på en tusenlapp!

Avmaska ska du göra flera gånger per år i samband med betessläpp och intag efter betet, åtminstone. Det gör du själv genom att ge hästen en pasta direkt i munnen!

Lycka till!:)

Så det jag behöver vaccinera mot nu är alltså hästinfluensa, stelkramp och botulism?

Hon går ute på bete nu och ska stallas in nån gång i september. Då borde jag väl vaccinera innan hon ska in?

Det är bättre att du tar kontakt med veterinär och diskuterar.
Min vet. t.ex. rekomendera att vaccinera mot stelkramp vart tredje år och det kostar 350:-
När det gäller avmaskningen så tycker jag att du ska ta träckprov. Min häst är inte avmaskad på år eftersom han inte har mask enligt proverna.

Avmaska ska du göra flera gånger per år i samband med betessläpp och intag efter betet, åtminstone.
Stämmer inte för alla.

Man börjar med träckprov på våren (t.ex. genom att köpa KollaMaskenKollaMasken). Beroende på vad det provet säger lägger man sen upp en plan för hela betessäsongen. I första hand är det lilla blodmasken man bekämpar på vuxna hästar. Har man vettiga förebyggande åtgärder som tillräcklig mark, man kanske mockar hagarna, växelbete mm, så är det ca 10% av hästarna som behöver avmaskas regelbundet.

Visar hästen symptom på bandmask (avmagring eller svårt att ta sig i hull, kolik, dålig päls) kan man ta prov på det också, eller ta en kombinationsavmaskning på våren eller hösten.

Har man styngfluga på hösten (hästen får små gula prickar på benen) behövs en avmaskning mot den. Då väljer man ett medel som innehåller ivermektin och använder efter första rejäla frosten (brukar vara i oktober).

tänk bara på att det INTE får gå över 1 år med vacineringar ;) Då får du göra om hela grundvacinationerna och det är inte kul :crazy:

Tycker även som någon annan skrev att du ska prata med din veterinär om hur du ska göra och när. Det spelar ingen roll när du ger vacinet bara du håller koll på datumen :D

Sen behöver du INTE avmaska flera ggr om året!!! MKT bättre att du tar ett kolla masken prov och se om hästen ens har mask. Annars kan det bli om du trycker i avmaskningsmedel i hästen så kan det till slut bli resistens (stav) av de och då sitter man i skiten :(
Jag gjorde detta iår och jag behövde INTE avmaska mitt sto, faktiskt behövde ingen i stallet avmaskas.

Lycka till :bump:

Givetvis ska jag ta kontakt med veterinär, det är ju trots allt en veterinär som ska ge vaccinationerna! Ville bara få lite hum om vad hon behöver få, hur ofta osv eftersom det är min första egna häst och jag inte vet så mycket om sånt här.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 011
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka